Jump to content

Samma booster till trummor o skivor?


Recommended Posts

Hej

Har en -67:a med manuella trumbromsar. Tänkte först att jag skulle uppgradera till servo och skivor fram, men det kostar ju en del. Så nu tänkte jag istället köpa bara en booster, behålla den huvudcylinder som sitter i bilen och sedan uppgradera med skivbromskit och ny cylinder längre fram. Kan jag i så fall behålla den booster jag skulle sätta i nu? Är alltså boostern samma oavsett om man har trummor eller skivor? Förmodar att jag behöver ny pedal också, eller?

Mvh

Per

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag har sett att det finns satser att köpa. Men hos Summit t.ex. kan man köpa enbart själva boostern. Och då är min fråga om jag sedan kan använda den när jag senare bygger på med skivbromsar? Och om jag behöver ny pedal?

http://www.summitracing.com/int/search/part-type/brake-boosters/make/ford/model/mustang/year/1967?SortBy=Default&SortOrder=Ascending

Link to comment
Share on other sites

Det är en annan pedal. Om jag var du skulle jag vänta med servo tills jag kunde byta till

skivbromsar. Skivor med servo har en annan pedal, bromsljuskontakt och huvudcylinder.

Hoppas jag fick med allt nu. En kompis här i Dallas från Finland bytte allt och fick en

del problem i början. Vakuumet var för lågt men efter att vi fixat inställningen av motorn fungerade det bra.

Hade 16 inches of mercury när det började funka.

Han köpte ett färdigt kit från en av de stora, kommer inte ihåg vilken.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack för tips! Man kan/bör alltså inte ta det i två steg - först enbart en booster (och ev. pedal), och sedan ny huvudcylinder, skivor etc. när man har lite mer pengar i sparbössan?

Link to comment
Share on other sites

Boostern kan kan du säkert använda till båda men du får ha olika huvudbromscylindrar, varför man måste byta pedalen vet jag inte, har byggt om några bilar och använt trumbromspedalen har funkat hur bra som helst.

Fördelaren till bromsrören är olika till trummor och skivor så den måste också bytas.

titta på mustang unlimiteds satser det finns många olika kombinationer och de går kanske att ändras till skivor längre fram.

Ok, tack för tips! Man kan/bör alltså inte ta det i två steg - först enbart en booster (och ev. pedal), och sedan ny huvudcylinder, skivor etc. när man har lite mer pengar i sparbössan?
Link to comment
Share on other sites

Ja, det vet jag inte men varför skulle Ford ha använt olika pedaler om de inte hade behövt?

Tror att risken är att man trycker sönder servon/huvudcylindern samt att vinkeln blir olika

in i baksidan mot servon. Inget jag rekommenderar.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...