Jump to content

Godkända strålkastare och blinkers?


NackaBosse

Recommended Posts

Är dessa ljusinsatser godkända?

Tänkte mig då modellen som enbart ger vitt LED-ljus framåt för att använda på dagen.

Likaså, är det godkänt med sekventiella blinkers bak?

Vore bra att veta innan man börjar leta

Link to comment
Share on other sites

Ingen som hade koll på detta?

Nåja, friskt vågat, hälften vunnet :cool:(eller brunnet, det är ju elprylar vi pratar om:p). Nu är i alla fall grejorna beställda från CJ Pony Parts.

De vita ledljusen i ring runt strålkastarna kopplas till parkeringsljuset och är tänkta att användas på dagen. På så vis sparar jag H4-lampan

De slocknar när man sätter på H4 halv/helljus.

För säkerhets skull tänker jag koppla dem med en grenkontakt på parkljuskabeln, så de går enkelt att koppla ur om besiktningen inte godkänner att de lyser tillsammans med parkeringsljuset.

LED-bakljusen med sekventiella blinkers kan ju bara höja synbarheten och säkerheten. Finns ju bl a på bussar.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

För att vara på den säkra sidan slängde jag iväg en fråga till Transportstyrelsen och fick ett "God Dag Yxskaft-svar"

Fråga: Jag håller på att uppgradera min entusiastbil, en Ford Mustang av 1970 års modell till lite modernare snitt. Jag tänker montera H4-strålkastare med en ring av LED-lampor runt ytterkanten på glaset, som är tänkta att ha som dagsljuslampor. Har sett detta på nyare BMW- och Mercedesbilar. Tanken är att koppla LED-ljusen till parkeringsljuset, för att använda på dagen. Detta innebär att dessa LED-ljus kommer alltid att lysa tillsammans med parkeringsljuset. Är det OK?

Svar: Det är inte helt enkelt att svara på frågan, dels då vi inte ser exakt hur du menar och dels eftersom det inte är Transportstyrelsen som tillämpar reglerna, utan det är polisen och besiktningsorganen. Om du avsett att använda den som varselljus, så ska den uppfylla kraven för varselljus och vice versa om du avsett att använda den som parkeringsljus.

I föreskiften VVFS 2003:22 (se länk

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022.pdf), finns kraven på vilken belysning man får/ska ha, samt installationskrav. Eftersom ditt fordon är äldre, så är kraven färre. Du behöver t ex inte ha en typgodkänd lykta, men ljuset måste vara väl synligt på 150 m i dagsljus.

Det är också frågan om du behöver ställa in ditt fordon till en registeringsbesiktning efter att du ändrat det. Det kan vi inte svara på. Jag råder dig att läsa i föreskriften och att kontakta besiktningsorgan, som utför registeringsbesiktning för att höra närmare.

________________________________________________

Tänk att det skall vara så svårt att få ett "nej" eller "ja", utan att bli hänvisad till luddiga lagparagrafer.

"Vi vet inte exakt hur du menar"....kunde jag förklara det tydligare?

"Det är inte transportstyrelsen som tillämpar reglerna".....men det är ju ni som författat dem och borde veta hur de skall tillämpas!!!

Och så det sista, registreringsbesiktning för att man byter strålkastarinsatser, man tar sig för pannan.

Link to comment
Share on other sites

Hej Bosse.

Lägg ner och gör som du tycker blir bäst, vet inte hur många gånger jag frågat om rätt eller

fel, därför får det bli som man önskar.

Jag har besiktat ett antal Mustanger och kopplat bort och till och från lampor, hitintills har

det verken gjort till eller ifrån.

Gör som du tycker är bäst, varför annars gräva i problemet, oftast så kollar vi på hur man

gjort i USA, video mm men det är alltid så med belysning inget eller lite stämmer med

svensk bestämmelser.

Svenska varianter är oftast bara för svenska vägar, skall du åka i Europa så är svenska

belysningar ibland fel och ännu mer fel blir det tex i USA.

Tänk på att det är du som skall vara nöjd och glad:silent::cool:

Link to comment
Share on other sites

De nya strålkastarna är monterade nu. Trångt i garaget så det fick bli närbilder på den ena strålkastaren.

Ena bilden är för dagkörning med endast LED-lamporna igång med parkeringsljusläge på dragströmbrytaren, den andra är med halvljuset på.

post-5833-144839359496_thumb.jpg

post-5833-144839359454_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jo, det blev inte så dumt. Helst skulle jag vilja att LED-lamporna slocknade när man kopplar in halvljuset, men eftersom de är kopplade till parkeringsljuset, som lyser även när halvljuset är på, så blev det så att de lyser hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Där är det alltså skillnader på min 66 och din 70 Bosse, fick koppla om ljuset till draget eftersom mitt parkeringsljus slocknar när halvljuset slås på(hade kopplat bakljus till släpkontakten till parkeringsljus fram):confused:/Leif

Link to comment
Share on other sites

Hittade detta inlägg på en volvo-site:

"Bilar fram till årsmodell 1997 behöver inte ha bakljus ihop med varseljus, bilar årsmodell 1998 till 2010 ska ha bakljus tända dagtid ihop med varsel- eller ordinarie belysning , från årsmodell 2011 är det återigen tillåtet att ha varseljus (DRL) utan att bakljus är tända... skum lag detta."

Var hittar jag lagen om detta, eller någon insatt, som kan bekräfta - och vad tusan är DRL?

Link to comment
Share on other sites

Regler är regler som skall följas, men en del av dessa är så luddiga att man verkligen

undrar hur det står till med lagstiftare.

En variant som säger det mesta är belysning på import och flyttgods, hur kan det

komma sig att man måste göra om halva belysningen vid egenimport och att

det är helt lagligt på en fyttgodsbil att behålla allt orört?

Jag har som sagt besiktat Mustanger av olika årsmodell och även ägt två flyttgods-

bilar, en Mustang 93 LX som finns på blocket som någon typ av specialbil i

södra Sverige? i alla fall är det en av minna f.d.orörda bilar. Den andra var en

93 LX Thunderbird med samma orörda och godkända USA belysning?

Jag har även vid besiktning av Mach1 72, som har s.k. sportslamps i grill, det

var många gånger ingen viste om dom fick lysa vid parkering eller halvljus eller

inte alls, tillslut blev svaret entydigt att dom endast fick lysa vid p-ljus tända?

Jag tröttnade på att tjafsa och kopplade dom som original, alltså på halvljus

som original, dessa tar sin ström på fotomkopplaren som matas med ström

då dragströmbrytaren dras ut för halvljus.

En ana långbänk är sidomarkeringar fr.o.m. 1967, dessa fick inte lysa rött bak

och därför fick alla antingen som på svensksålda byta till orange glas eller

som vanligast kopplas bort.

Efter detta har jag besiktat ett antal gånger utan att koppla bort och trott om

ni vill, inte ett ord om detta har nämnts.

Men här är även flyttgodsbilarna borttagna från regeln och kan ha det kvar

som original?

I allt surr om detta så var det en besiktningsman som sa i luften så här, jag

vet inte vad jag skall säga om alla dessa varianter, men har man sett lång-

tradarna idag så är det bäst att vara tyst, dom ser ju ut som julgranar.;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dom ligger på bänken i garaget. Dom fordrar ett nytt blinkrelä anpassat för LED och då måste jag in och rota under instrumentpanelen på höger sida. Bilen står just nu väldigt nära högerväggen i garaget så jag kommer inte åt att göra det. Väntar till våren då bilen kan köras ut och man har lite mer plats.

Link to comment
Share on other sites

Lätt som en plätt P-O. Länken till filmen finns i starttråden här. Backa till första sidan så hittar du den. Jag köpte dem också från CJ Pony Parts. Filmen visar installation i en tidig Mustang där blinkreläet sitter till vänster under instrumentbrädan. I min 70:a sitter det dock till höger.:cry:

Link to comment
Share on other sites

Jaha... blindstyre igen! :P

Men, dom flimrar väldigt mycket när dom lyser! Jag har sett flera filmer som visar

samma sak, jag hoppas att det är kameran som ljuger. Annars är det ju inte snyggt!

Är det nån fler som har erfarenhet av sekventiella blinkers bak?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Visst är det hemskt P-O, när man måste leta efter nåt att göra.:rolleyes:

Ja, men jag har ju haft bilen nu i 15 år! Det mesta är fixat, allt är fixat! Behöver

kanske ett nytt objekt? Men, nää, jag säljer inte min pärla! Får hitta på nya saker

nu när jag lämnat idén om att allt ska vara original. Nu blir det lite restomod istället.

Inte mycket, men lite. :P Sen har jag ju en bil till, frugans Escort -90. Den är också

kul att fixa till. Också en cab!

post-201-144839381759_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...