Jan Ekström October 31, 2013 Report October 31, 2013 Jag har en fråga....Jag har en Fastback 1965 HP GT som jag håller på att renovera.På denna bilen sitter det original en Ford 9" axel, men är det någon som har koll på om det även satt större trummor med kylflänsar på denna modellen..??Motor, låda och bakaxel är original från fabrik, men tidigare ägare byggde om den som en Shelby GT350 clone och misstänker att dom satt på större trummor från en Lincoln eller någon annan större Ford bil, eller är det så att GT HP modellen hade andra trummor?Bifogar bild på trummorna som satt monterade på axeln när jag rev bilen. Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 31, 2013 Report October 31, 2013 Hej.Dessa Trummor är s.k. GT trummor, jag har själv haft en Mustang 67FB som var utrustademed just denna typ, anledning till att man kallar dessa GT trummor är bl.a. kylflänsar sominte vanligtvis i övrigt sitter på Mustanger av tidig årgång.Dessa trummor är effektiva om man bara håller ordning på grejorna innanför, jag mins attdet stannade bra med dessa bromsar, ingen större anledning att byta bort om man skallköra på vanliga vägar. Citera
fast66 October 31, 2013 Report October 31, 2013 Har du inte Kjelles gamla projektbil? Tror han satte på trummor från Galaxie när den byggdes om som Shelby i Power.Sewallius kommer säkert att vidimera om det satt såna på 9-tummarna eller på Shelbyn, men IMO inte bara för att det är en 9-tummare.Lasse - "GT-trummor"... vad är det? ;-) Citera
FastMagnus October 31, 2013 Report October 31, 2013 Här är måtten på original Shelby GT350 rear 10 x 2-1/2" segmented metallic brake shoes Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 31, 2013 Report October 31, 2013 Hej. Claes.GT Trummor, ja det var nog mer ett uttal från mig, vad jag menar är egentligen att dom med kylflänsarvar mer vanligt som en typ av GT bromsar, lite bättre egenskaper än de som annars är släta och utan kylflänsar,då dessa har en längre tid att klara sig utan överhettning, alltså mer lämpade för hårdkörning . Citera
ivar November 1, 2013 Report November 1, 2013 Vad är det för nummer på trummorna? Förresten, här hittade jag en intressant listning på GT-modellernas utrustning från fabrik: http://www.kcode.net/GT65-66.htm Citera
bosewallius November 4, 2013 Report November 4, 2013 Mustang GT 289 HP hade standard bakbromsar dvs 1.75" breda. Shelby 65-67 hade bromsarna bak bytta mot Fairlane Herrgårdsvagns bakbromsar som var 2.5" breda. Inga trummor på dessa modeller hade kylflänsar.Det enda som var annorlunda mellan Shelby 65-67 och Fairlane HV var bakre bromscylindarnas diameter.Shelby använde 29/32" med två vita färgklickar 65-66 och en annan färg på 67:orna. Fairlane HV använde 15/16".Mustang 65 HP hade 8 3/4" bakaxel ring inte 9". Mvh Bosse CMC 342 Citera
fast66 November 4, 2013 Report November 4, 2013 Jo jag förstår det Lasse, men det är så många felaktiga "GT-uttryck" som florerar (Styled steel wheels kallas GT fälgar, De Luxe inredningen kallas GT-inredning, Träratten kallas GT ratt... ) och inga av dessa har med GT paketet att göra. Synd att "mynta" ett till :-)//Classe Citera
Jan Ekström November 4, 2013 Author Report November 4, 2013 Jag har pratat med Tord Jönsson i Eslöv och som var med när Kjell Påver byggde om bilen.Dessa trummor ska INTE sitta på min 65'a HP GT, utan dessa kommer från en Ford Falcon enligt Tord.Tackar för alla inlägg och utförliga svar från er alla. Citera
CMC-49 November 5, 2013 Report November 5, 2013 Falcon med fullsize bromsar det måtte vara en väldigt udda Falcon, det är nog så att man även bytt på den falconen. Farilane det låter mer troligt. Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 5, 2013 Report November 5, 2013 Jo Claes, jag ber om ursäkt för mitt uttal, Jag vet att det är fel att hitta på annat än vad detegentligen är, har bara minnet av att det satt sådana original på 67 FB som jag hade.Det var tydligen ett ovanligt val av trummor, du kommer säkert ihåg att den hade en blandning av options, så egentligen kan man kanske kalla dessa för en form av optiontrummor och inget annat.Jag kommer att vara mer sparsam med svar i framtiden, tack för tillrättavisningen, braatt det blir korrekta svar.för andra att det blir korekta Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.