Jump to content

Daniel, GT -05:a, Östergötland


Fnuffles

Recommended Posts

Hejsan,

Jag har precis kört över Öresundsbron med en Mustang GT som jag tagit hem från Tyskland där jag har bott i 6 månader. Riktigt kul med en fin hemvändarpresent till sig själv!

Vill passa på att tacka alla som varit aktiva på det här forumet gällande regler och tips vid import, det har verkligen hjälpt! Det har varit en snårig väg, och nu är det bara att hoppas att inregistreringen går någorlunda problemfritt. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Såhär ser den ut (har fixat lite småsaker för regbesiktningen i Sverige)

Originalfälgarna har vinterdäck på så det är de svarta som gäller. Bad om vinterdäck ifall vädret skulle varit kasst när jag körde hem den.

Tänkte bara kolla om det är någon som vet vad det är för typ av motorhuv jag har? Har sökt runt utan att bli klokare.

En annan fråga också, det har börjat kvittra eller gnissla den (bedömt någon av trissorna på remmen i framkant av motorn). Någon som har koll på ev. quick-fixes eller enkla sätt att felsöka?

post-8263-144839404082_thumb.jpg

post-8263-144839403918_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis till bilen och välkommen :)

spännande att få fixa hela grejen med importen själv, verkar inte helt självklart med tyskar och deras plåtar o registreringar .

snygg bil och fräck huv, har inte en susning av vad den kommer ifrån eller liknar.

Önskar en fin solig helg :)

Link to comment
Share on other sites

Välkommen!

Snygg bil och nej, vet inte heller vad du har för huv.... ;-)

Angående kvittret, lyft av drivremmen och snurra på löphjul och generator så kommer du snart få reda på vilken som är dålig.

Kan alternativt vara remmen som gnisslar(svårt att säga när man inte hört det) och det finns lite "Bosse bildoktor" knep för att lösa.

mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Tack alla!

@Eje: Helt klart intressant! Fick lägga åtskilliga timmar på internet (och i telefon med transportstyrelsen) för att få en uppfattning av vad som gäller.

@Andreas: Tack! Ska kolla saken. Tror att ljudet kommer från någon av de två övre löphjulen på vänster sida i färdriktningen. Ska se om jag kan isolera det mer än så.

Mvh

Daniel

Link to comment
Share on other sites

Spelar det någon roll vad du har för huv? Den är ju kanonsnygg och skiljer sig avsevärt från originalet, det gör ju också att bilen sticker ut ur mängden!! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Spelar det någon roll vad du har för huv? Den är ju kanonsnygg och skiljer sig avsevärt från originalet, det gör ju också att bilen sticker ut ur mängden!! :thumbup:

Nej, egentligen inte! Bara nyfiken =)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag undersökt saken och hittat att ett av löphjulen har ett litet glapp, kanske 1-½ mm. Nummer 6 på bilden, och vad jag förstår så driver inte den något utan frihjular bara. Stämmer det?

Är det något som är svårt att fixa?

Mvh

Daniel

Diagram.jpg

Link to comment
Share on other sites

Är säker på att det är en stödrulle (frihjular).

Köpa nytt hjul eller byta lager i hjulet.

Det är vanliga kullager som går att köpa på de flesta ställen.

Link to comment
Share on other sites

Är säker på att det är en stödrulle (frihjular).

Köpa nytt hjul eller byta lager i hjulet.

Det är vanliga kullager som går att köpa på de flesta ställen.

Jo jag tar nog inte gift på att det är det hjulet, men som jag skrev var där ett visst glapp. Gnisslet/kvittret är lite mer sällan nu efter att jag lade på lite entreprenadfett på axeln. Nu gnisslar det bara (i princip) på svala morgnar när motorn startas första gången och försvinner när jag startar senare på dagen.

Är det orimligt?

Mvh

Daniel

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har tittat lite mer på det. Oljudet försvann drygt en vecka efter att jag lade på ett riktigt trögt fett på axeln till 6:an. Sedan kom det tillbaka. Funderar på om jag ska byta ut rullen men vill helst vara säker innan jag gör något. Försökte lägga på 556 på 6:an, 4:an och 1:an (i den ordningen) när jag hörde kvittret men inget hjälpte. Är tämligen säker att det kommer från några av de tre rullarna till höger (4,5 eller 6).

Slog ett öga på ett amerikanskt forum där en snubbe beskrev ett liknande problem. Han hade konstaterat efter mycket om och men att det var servopumpen (nr 5) som inte satt helt rakt varpå han fick den justerad. Ljudet återkom tydligen efter några dagar och då hade han märkt att det var ett metallskydd för att hålla kylarslangarna borta från rullen som låg för nära, vilket i sin tur kunnat ge upphov till oljudet. Funderar på om det kan vara något sådant tjall?

Hittade även ett youtubeklipp där en mekaniker visade att man kunde felsöka remproblem genom att spruta vatten på remmen med på olika ställen. Blev gnisslet bättre var det tydligen något av löphjulen som var felorienterade, blev det värre så kunde det vara remspännaren och slutligen om inget hände så skulle felet vara (vad jag förstod) ett trött hjullager på någon rullle. Kan man göra så?

Diagram.jpg

Mvh

Daniel

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...