Jump to content

Recommended Posts

C4 hugger i växlarna så hårt att motorn stannar tappar även växlarna under färd kan det fel vara turbinen eller behöver växellådan renoveras isåfall undrar jag om det fins någon hjälpsam skäl i Kalmar området som är sugen på att hjälpa mig har aldrig grejat med automatlådor betalar givetvis mvh ChristianChristian

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag har anlitat C.A.R. i Eriksmåla (strax utanför Emmaboda) för några jobb. De brukar inte själva reparera växellådor, så de kan nog tipsa dig om något lämpligt företag i trakten. Hälsa gärna från mig.

http://www.car-ab.com/

Det finns ett företag i norra Småland som renoverar växellådor (ganska känd och anses vara bra), som jag inte rekommenderar. Eftersom jag är diskret av mig nämner jag inte deras namn här och nu. ;)

Jag anlitade dem för en renovering av en AOD-låda för några år sedan. Efter flera turer fram och tillbaka med både bil och icke-fungerande låda bad jag att få pengarna tillbaka. Det fick jag och på kvittot stod de älskvärda orden "Vi vill aldrig ha med dig att göra i framtiden.".

Link to comment
Share on other sites

Ja bor i emmaboda är du bekant med dessa växellådor ring 0702253040 i morgon

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk

Är inte tillgänglig imorgon. Men kan du förklara lite mer om hur den beter sig. Tex när du lägger i back el driven? Känns det som att den vill driva hårt framåt el att bilen dör tex?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Köpte bilen som objekt kar bara kört den ut och in i garaget då fick man hålla på broms och gasa för att inte motorn skulle tvärstanna enligt den förra ägaren så släppte den även växlarna när man körde han hade provat byta olja och filter men det blev ingen förbättring. kan det bara vara fel på turbinen ??jag köpte en rep bok men känner mig inte riktigt säker på att jag reder ut renoveringen ändå skulle varit bra om man kan få hjälp av någon som har gjort det tidigare och som vet hur en låda funkar och hur det ska se ut

Link to comment
Share on other sites

Låter som turbinen gjort sitt. Men i samma veva som man plockar ner lådan så renoverar man den givetvis. Det är lite småfix att renovera en c4 men inte heller skitsvårt om man skruvat lite innan. Och har du även en repbok till så löser du det och Vi finns till din hjälp här. Om du mot förmodan ändå inte vill försöka så kan jag göra den åt dig. Och då behöver jag få den levererad och tyvärr är jag ca 18mil ifrån dig.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

C4 hugger i växlarna så hårt att motorn stannar tappar även växlarna under färd kan det fel vara turbinen eller behöver växellådan renoveras isåfall undrar jag om det fins någon hjälpsam skäl i Kalmar området som är sugen på att hjälpa mig har aldrig grejat med automatlådor betalar givetvis mvh ChristianChristian

stigs axel och

parts, dom fixar det

Link to comment
Share on other sites

Beroende på vad som gjort med bilen innan detta började hända, så är viktigt att kolla/ställa in tändningen, leta/täta vacuumläckor, kolla hur mycket vacuum det finns (hur hög är tomgången och hur mycket vacuum är det på tomgång?), samt kolla om converterns stallvärde är kompatibelt med motorn (vad är det för kam?).

Link to comment
Share on other sites

På hur många olika sätt kan en turbin gå sönder. Tror inte på varken vaccum eller tändning när den helt plötsligt slutar driva

Finns flera sätt den kan haverera på. Vikta el bortslitna vingar. El skurit ihop. Då kan det i princip bli direkt drift från veven in i lådan.

Kolla oljenivån i lådan, fast det påverkar inte att den hugger i växlar. Möjligtvis ksn det vara därför den slutar driva.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kan man kontrollera pumpen sitter väll i framkant utan att riva lådan för slirar gör den absolut inte den måste ju tappa trycket

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk

Går inte. Pumpdelarna demonteras från insidan

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kan man kontrollera pumpen sitter väll i framkant utan att riva lådan för slirar gör den absolut inte den måste ju tappa trycket

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk

Kollat oljenivån?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tyvär va jag för snabb så fort jag fick i gång bilen och upptäckte att toppackningen va gången lyfte jag ut motot ock låda så detta .ed att den tappar växlarna fick jag veta av den förra ägaren han hadde även bytt filter och olja utan någon förbätring vad ja märkte va att när jag la i drive så högg den i stenhårt så att motorn stanade fick ha ett rätt bra varv för att flytta bilen därför misstänker jag att det är turbinen hadde hoppats på att någon annan haft samma problem som jag så jag slapp renovera lådan

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tyvär va jag för snabb så fort jag fick i gång bilen och upptäckte att toppackningen va gången lyfte jag ut motot ock låda så detta .ed att den tappar växlarna fick jag veta av den förra ägaren han hadde även bytt filter och olja utan någon förbätring vad ja märkte va att när jag la i drive så högg den i stenhårt så att motorn stanade fick ha ett rätt bra varv för att flytta bilen därför misstänker jag att det är turbinen hadde hoppats på att någon annan haft samma problem som jag så jag slapp renovera lådan

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk

Lutar åt att det är turbin som är kass. Fast när du plockar den så gå igenom lådan och ventilhuset. Det är det värt.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hadde inte varit något problem om lådan slirade ett lamellbyte och byte av slitdelar hade jag nog klarat av men nu när det måste felsökas käns det värre har sökt nätet om detta fenomen men ej hittat något nyttigt som stämmer in på mitt problem skulle vilja ha någon som kan hjälpa mig med detta köpt en bok hon to restour à C4 men jag är osäker på den tekniska engelskan sen fins det inga sprängskisser i den så man vet ju inte om det fattas någon del

Link to comment
Share on other sites

Hadde inte varit något problem om lådan slirade ett lamellbyte och byte av slitdelar hade jag nog klarat av men nu när det måste felsökas käns det värre har sökt nätet om detta fenomen men ej hittat något nyttigt som stämmer in på mitt problem skulle vilja ha någon som kan hjälpa mig med detta köpt en bok hon to restour à C4 men jag är osäker på den tekniska engelskan sen fins det inga sprängskisser i den så man vet ju inte om det fattas någon del

Det är inte så mkt att felsöka på! Bort med alltihop känn, skaka, och snurra på turbin, använd ingående axel till det. Isär med lådan, dela och gör rent ventilhus och kolla så allt löper fritt. Och sedan ett overhaul kit till lådan med lameller och bussningar.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...