Jump to content

Lätt att få motorstopp???


persalls

Recommended Posts

Hej på er och gott nytt år!

Mustangen sover vintervila och andra projekt tar upp tiden men en sak retade mig, och min dotter med nytt körkort :-), när vi ställde in bilen.

Det är en 87a 5.0 manuell som är i välvårdat och servat skick på alla sätt men den har egenheten att vara skapligt svår att komma igång med från stillastående. Bäst förklarat, tror jag, känns det som om varvet sjunker för lågt när man släpper kopplingen. Det går naturligtvis att slira på kopplingen och ge mer gas men det blir inte precis den typen av start man önskar om ni förstår. När man hittat dragläget så får man finlira och låta den först dala och sedan hitta grundgas igen, börjar man hjälpa den med "lite" stödgas blir det snabbt känguruhopp.

Jag gjorde storservice med stift, kablar, tändning, gasspjällsrengöring, filter osv samt rengjorde tomgångsmotorn(säkert fel ord) men faktiskt utan någon som heslt skillnad. Vidare monterades lägre utväxling i somras vilket inte heller borde försvåra tycker jag men det är allt lite irriterande.

Jag har tänkt i banor som gasspjällsgivaren(rättjusterad och ger rätt värde naturligtvis :-) ), tomgångsmotor(kanske är "kass" trots rengöring?) men sen tar det slut. Bilen går fint och svarar rappt på gas, detta är det egentliga problemet som förtar en hel del av körglädjen. Någon som känner igen det och har en bra idé??

Kopplingen är ganska nybytt men är av originalkvalité och "snäll".

//mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Hej Per, och Gott Nytt År! Kom just på att jag inte svarat på ditt mail... :(

Problemet ligger med stor sannolikhet i utväxlingen i bakaxeln. Original 2.73, som möjligtvis lämpar sig till Norrländska långfärdsbussar, eller flygande kilometern/Texas Mile, men ger en onödligt lång 1:a, och gör att det inte ens går att varva ut bilen i 5:an hur mycket man än vill. Visst, det håller motorvarvet nere något, men dödar ju körglädjen, och skillnaden i marschfartsvarvtal är marginell (finns tabeller och räkanre online om man är nyfiken på skillnaden). Om du är intresserad av att testa att ändra så har jag en obetydligt begagnad 3.55 liggande som du kan få köpa billigt. Maila mig i så fall. Förresten, tändningen kan fortfarande vara off, om original svängningsdämpare fortfarande används. De är snart 30 år gamla, och det är ofta som gummit mellan inner och ytter-ring spricker och gör att ytter-ringen snurrar "fritt"...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har ingen erfarenhet av nån 87:a. Men om problemet skulle vara bakaxel utvxl, så borde ju alla original 5.0 manuell ha det problemet? Har andra 87:or med manuell och original utvxl. dessa problem?

mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

Hej på er!

bilen fick en 3:73, har jag för mig , i somras och jag håller med, visst blev det bättre men det ligger nog i motorstyrningen känns det som. Jag vet inte om tomgångsregleringen skall fånga motorvarvet och stabilisera det men det är en tanke att den, trots rengöring , helt enkelt är för långsam responsen???

du får prova när det blir vår :-)nytänkare mest om någon kände igen det så man kunde ha beställt lite grejor och ha den klar sen...

Med vänlig hälsning, Per

Link to comment
Share on other sites

Johan: generellt är svaret JA. Skillnaden mellan 87 och senare FOX är Speed Denisty vs. MAF, men körbarhetsskillnaden dem imellan brukar vara försumbar.

Per: jag provkör gärna om du vill det. Ifall du har 3.73 redan så är du på rätt väg till en roligare bil oavsett. Du kan alltid kolla genom att räkna kardanvarv/hjulvarv vilken utväxling som sitter i, ifall du är osäker.

Tecken på dålig tomgångsreglering brukar vara svajig tomgång, men den påverkar inte trottelresponsen. Ifall du ruppar på gasen från tomgång så ska den svara, men sen falla ner tilll ca 1200rpm i nån sekund, för att sen gå ner till ca 950rpm, stabilt. Denna funktion har ett fint namn i programmeringen som jag inte kommer ihåg, men den ska hjälpa amerikaner som inte har kopplingsvana att möta gasen vid växlingarna... :)

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Vi får ta en sväng när det blir vår!

Dwt et är en 3,73a, blev osäker när jag skulle skriva men vi gjorde uppdateringen direkt efter köp och bytte samtidigt lameller i diffen så denne frisk. Det som händer kan nog närmast beskrivas som att om man inte vill slira på kopplingen så får man ha en rätt schysst timing för att inte hoppa fram. Släpper man för snabbt så dör den och möter man lite okänsligt blir det känguru...

Med vänlig hälsning, Per

Link to comment
Share on other sites

Det finns en del grejer att checka.

87 - 93 Mustanger (t-bird, Cougar, Towncar mm) är kända för att ha en del tomgångs problem. Generellt bilar med EECIV.

Oftast "rullande" tomgång, speciellt just efter lägga i driven eller lägga ur den. Mao när belastningen ändras.

Tomgången justeras som på de flesta med insprut.

Tomgångsmotor för större långsamma justeringar och förtändning för små snabba justeringar.

1.

Det har varit mycket debatt ang. gasspjäll. Främst spänning till datorn vid stängt spjäll.

Det ska vara under 1.0 volt (vanligtvis 0.9 - 0.95 volt), pga lite mer än 1.0 volt så tror datorn att man ger lite gas och då är inte tomgångs funktionen aktiverad.

Det går att justera givaren (2 små skruvar och sen kan man vrida lite på givaren).

2.

"Tomgångsmotorn", det är en solionod (relä spole) med en fjäder retur som det ges en frekvens till för att reglera öppningen.

Har denna sotavlagringar så kan den gå trögt.

Rengörs med brakecleen och tryckluft.

3.

Sotavlagringar på gasspjäll.

På alla bilar med insprutning så får man sotavlagringar på sidan mot motorn.

För mycket av dessa så får "tomgångsmotorn" jobba för hårt.

Efter att ha kollat dessa grejer så kan man göra ett test.

Med uppvärmnd motor så tar man bort kontakten till "tomgångsmotorn".

Är det korrekt så ska varvtalet sjunka ca 150rpm (Mustang har 672rpm som standard för tomgång), den ska fortarande funka men motorn kan stanna efter ett litet tag.

Stannar motorn direkt, då är det ett bevis att "tomgångsmotorn" får jobba för hårt.

Har du kollat ovanstående grejer och de är korrekt.

Justera då tomgångsskruven för gasspjället (öppna det lite mer).

Som ett brev på posten måste du igen kolla svaret från gasspjället så det inte överstiger 1.0 volt.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

ja, allt är gjort men testen var ny så den skall jag prova, tack för det! Det låter som om du är något på spåren där och tomgångsregleringen är nog precis som jag fattar dig för långsam. Skulle ju kunna tyda på att en ny sådan kan vara en bra investering.

Med vänlig hälsning, Per

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig bytt en "tomgångsmotor", däremot har jag rengjort många från koks avlagringar.

Det är en fjäderbelastad kona på en axel som är upphängd i båda ändar av huset.

Konan kan ha koks avlagringar och då måste den öppnas mer när den är koksad jämfört med mindre i utan koksavlagringar för att göra samma förändring av tomgångsvarvtal. Öppna mer tar längre tid.

Sedan kan axeln i ändarna också fastna lite pga. koks avlagringar. Inte heller bra.

Om inte varvtalet sjunker när du tar bort kontakten för "tomgångsmotorn".

Det bevisar att "tomgångsmotorn inte är i regler området och då har den väldigt svårt att reglera.

Stannar motorn direkt så kan det vara så att den får öppna för mycket när du inte har belastning på motorn och då kanske den inte kan öppna tillräckligt mycket när den får belastning (börjar släppa upp kopplingen eller lägga i driven).

Som sagt "tomgångsmotorn tar större långsamma förändringar och tändningen tar mindre snabba förändringar av tomgången.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...