Jump to content

Bladfjädrar & bussningar


Recommended Posts

Hej

Håller på med ett bladfjäderbyte bak på 66:a coupe 289 motor.

Och nu har jag beslutsångest, ska jag välja standard bussningar eller polyuretan

till fjädrarna?.

Jag håller inte på att rejsar, kör mest runt och puttrar lugnt på vägarna.

Det är inte pengarna som styr men jag vill bara ha det som är bäst för mig,

fjädrarna som är beställda är standard.

Jag ska även fixa bakaxeln nu när jag ändå river där bak (det glappar när man lägger i autväxeln,).

Någon som vet en kunnig bakaxelguru runt norra skåne?

Man vill ju ha bilen i ordning när man ska köra till Sälen i sommar :D.

mvh Henrik

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja påstå att det kan vara gummi fram och polyuretan bak.

Gummi fram gör att originalkomforten är kvar, och polyuretan bak för att den sladdriga konstruktionen (tunna "hänken") behöver något stabilare än gummi.

Link to comment
Share on other sites

Laddade bilen med vinkelslip handsläggor kofot och diverse andra verktyg för att köra ner till garaget och plocka bort fjädrar och bakaxel.

Man har ju läst och sett på youtube hur ihoprostat det kan vara, så jag var förberedd på kapa bultar och fjädrar med slipen.

Men döm om min förvåning!, det var bara att skruva isär grejorna inte ens 5-56 behövdes.

Bulten till bladfjädern som sitter fram tryckte jag ut med fingrarna!!.

Detta var bara en liten parentes på hur trevligt det kan vara att skruva ibland.

Nu till min fråga (igen) är det ingen som vet om det finns en bra bakaxelskruvare i trakterna av norra skåne?.

Eller är det något man kan fixa själv, och i så fall är det något man ska se upp med, kanske några tips?

mvh Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej !

Ursäkta att jag tränger mej in i diskussionen, men min fundering ang gummi/polyuretan bussningar är följande:

Om man kör med nya gummibussningar både fram och bak, och dessutom monterar kraftigare hänken, då har man

ju komforten kvar o slipper gnissel i framtiden + förhoppningsvis något stadigare upphängning.

MVH KenHT68

Link to comment
Share on other sites

Låter intressant men var får man tag i ett sådant kit.

jag har tittat på cj pony parts och mustang unlimitet utan att hitta något annat än standard (förutom rostfritt).

Kanske något man får göra själv, i så fall hur ska det se ut finns det någon skiss?.

mvh Henrik

Link to comment
Share on other sites

Låter intressant men var får man tag i ett sådant kit.

jag har tittat på cj pony parts och mustang unlimitet utan att hitta något annat än standard (förutom rostfritt).

Kanske något man får göra själv, i så fall hur ska det se ut finns det någon skiss?.

mvh Henrik

Använd original som mall och bygg i 5 mm plåt. Hur stabil bilen blir beror även på vilka däck du kör med. Är det 15 tum med mycket gummi räcker det långt och du kommer märka stor skillnad, kör du 17 tum med lägre profil kommer rörelsen i bladfjädrarna ändå. Det går utmärkt att köra med polyurethan men vill du ha vardagskomfort behöver du göra rent och smörja varje år. Hänkena sitter ju rakt i sprutet från bakhjulen.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag inte har svarat, har legat i garaget mest hela tiden.

Ok så får det bli nya i tjockare plåt, behöver man göra skålningen i plåten eller räcker det med plana plåtar?.

Jag kan göra fördjupningen men behövs den inte så slipper jag göra verktyg till pressningen.

Link to comment
Share on other sites

Ja nu är hänkerna färdiga gjorda enligt din beskrivning Klingan 75 jag tackar för det.

Jag har lyckats hitta en verkstad som fixar min bakaxel, så nu är frågan är det någon som har färgnummer eller liknande på färgerna till axeln?.

Min axel har två färger svart och orange förmodar att det är rätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag TROR att den oranga färgen egentligen är nån järnbaserad rostskyddsfärg men där vet originalfantasterna bättre än mig, kommer inte ihåg just nu vad den kallas. Googla lite så hittar du nog rätt. Den svarta är väl halvblank/halvmatt beroende på hur man ser det...

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte den detaljkunskapen. Allt beror på hur nära original du vill hamna. Med tanke på att du bygger egna fjäderhänken så tycker jag att samma färg som motorrummet blir utmärkt. Personligen tycker jag att det är kontraster som höjer intrycket, dvs det svarta och orange-röda i kombination med blanka eller gulkromaterade skruvar och muttrar. Ser lite tråkigt ut när allt är övermålat med underredsmassa (vilket jag hade på min bil - va som att stoppa huvet i en säck när jag kröp under).

Här är en tråd (visserligen en -69) med en kille som har lite tankar om färgsättning:

http://www.1969stang.com/mustang/forum/showthread.php?t=7560

Link to comment
Share on other sites

Snygg renovering duktig kille, mitt underrede är grundat och målat svart.

Efter torkning har jag lagt tunn genomskinlig rostskyddsmedel som fick torka hela förra vintern i uppvärmt garage.

Det hade varit att föredra original svarta och oranga färgen om någon vet,

det där med gulkromaterade muttrar är en kul ide som jag nog tar till mig.

Är det ingen här som vet färgnummerna? målningen börjar närma sig med raska steg;).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...