Jump to content

Vad heter delen och.... hjälp! Tack.


martin_65ht

Recommended Posts

Hej alla kloka och absolut mer kunniga människor där ute! (Se bifogad bild. Tyvärr lite dålig)

Jag upptäckte i slutet av säsongen att tutan på min 65.a fungerade lite när den ville och senare ville den inte fungera alls.

När jag senare skruvade isär så märkte jag att nav och kablar var ganska slitna, plus att allt hade lossnat inuti vilket gjorde att jag har klippt av kablarna när jag rattat. Hehe! :crazy:

Men sedan ser jag att under navet så sitter det en vit plastgrej med kablar och två stift. (den ser nästan ut som en stor hörapparat)

Dessa stift har var sin fjäder och ett huvud som sedan har kontakt med baksidan av navet...?? Gissar jag på :wtf:

Jag är faktiskt lite osäker på hur detta funkar..

Men grejen är att båda stiften av AV på min! Jag har ingen riktig koll på vad denna gör och inte gör, samt vad den heter(?) eftersom jag måste fixa den. Måste jag köpa en helt ny? Kan jag laga bara stiften?

Jag har kollat på VP under alla möjliga el-grejer, signalhorn, blinkers eller allt möjligt som sitter i ratt-området

men har inte lyckas hitta något.

Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig!

Tack så länge! /Martin

post-8122-144839390708_thumb.jpg

post-8122-144839390692_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

hej det är kontakt stiften till tutan. jag har lagat mina med genom att ta en glasrörsäkring och slå sönder glaset och sedan tog jag kontakt delarna och satte dem över de gamla slitna kontakterna. Detta fungerade för mig. Jag vet inte om det finns som reservdel.

Björn

Link to comment
Share on other sites

Eureka!!

Det verkar som att jag har hittat det. Jag har letat hur mycket som helst känns det som och så bestämmer jag mig för att slänga ut en tråd här.

Tolv timmar senare hittar jag delen. Den kallas för "Turn signal switch" och verkar vara kopplad till tuta, blinkers, bromsljus och varningsblinkers.

Det är tydligen ganska vanligt att dessa stift slits ner med tiden eller att den spricker och ramlar isär.

Nu hade det bara varit underbart och enklast att hitta denna del att köpa nånstans i sverige! Vad kan denna heta i sverige? Sökandet fortsätter.

Tack ni som svarat! Ni pekade mig absolut i rätt riktning :thumbup: /Martin

TURN SIGNAL SWITCH:

[TABLE]

[TR]

[TD=align: left]"The turn signal switch is by far the most common source of problems. Most take it for granted, but it does a lot more than you think. The switch is important for horns, turn signals, brake lights, and flashers.

The function of the horns is performed by a pair of small spring-loaded brass pins, or shafts, that contact the inner and outer ring of the horn contacts on the backside of the steering wheel. They complete the circuit to the horns when you press the ring. At the ends of the pins are larger-diameter heads that hold the springs in place, keeping them in contact with the horn rings. One pin is hot all the time, which is why you can honk the horn whether or not the ignition is on. Over time, the heads wear down, and the springs no longer hold the pins. That's when it's time to change the switch. It doesn't hurt to put a thin film of white lithium grease on the horn contact rings.

The function of the turn signals is integral with the function of the brake lights. When the turn signal switch is in its center or neutral position, the circuit for both brake lights is complete; when you press the brake pedal, both brake lights will light. This is also important for the flashers."

Tech_Wiring_TSW.jpg[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade den fan på VP tillslut också. Haha! (känner mig nästan lite dum nu)

http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=C5OZ-13341-BR

VP är en riktig j*vla guldsida med bra utbud men den är svår att hitta på tycker jag, onödigt rörig och lika rörigt upplägg i menyerna tyvärr. :crazy::crazy:

Håller med dig, Strukturen är lite skum, nästan omöjligt att finna något man söker om man inte till 100% vet vad man är ute efter, ändå är det svårt! men som du säger dom har mycket, o det bästa är att det är till hyfsade priser oxå!

Link to comment
Share on other sites

Ja verkligen! Sidan kan ibland vara en riktig blodtryckshöjare om man inte riktigt är på humör! Hehe!

Den här delen som jag letat efter ganska länge nu hittade jag bara av en ren slump idag.

Jag har varit in på VP säker 10 ggr och kollat och tänkt att jag har säkert missat den eftersom det kan vara rörigt.

Jag vet ju att delen har med blinker och signalhorn att göra så självklart jag jag letat 10 ggr under El - Signalhorn/ Blinkers/ Kablar... Men inget.

Idag gick jag in under Strömställare av någon anledning... Och vips!! Där fanns den.

Liiiiite ologiskt för mig som vanlig dödlig....men men... Där fanns den och som du skrev, helt ok pris tyckte jag med. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ja.. Kanske man skulle våga sig på och dra iväg ett mail. Får ju lägga ner lite tid på ett sånt mail och lägga fram det på rätt sätt så att det inte låter som att man klagar mer än att man vill försöka ge dom förslag på förbättringar.

Link to comment
Share on other sites

Var väldigt noggrann när du byter Turn Signal Switch eftersom den har en hel uppsjo med kablar som skall anslutas.

Jag bytte min till en NOS på 65:a Shelbyn när jag renoverade den for over 20 år sedan. Som sagt, inte ett direkt roligt jobb.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Tack Bosse! Ja, man får nog göra några anteckningar och kanske ta en bild men det verkar inte allt för kompliserat. Bara man som sagt är noga med att få alla små kablar på samma ställe när man flyttar över kontakterna.

Man köper ju en hel del med kablar och hela skiten så flyttar man bara över kontakterna eftersom dessa inte följer med i den nya, sen trär man den genom rattstången och sätter i de två kontakterna igen så skall det funka. Jag hoppas kunna lösa det!

/Martin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...