NisseUSA April 11, 2014 Report April 11, 2014 Tjenare!Ska ta hem min 06'a från USA och tänkte påbörja konverteringen till svensk standard här i USA (billigare så).Bilen kommer klassas som flyttgods, och såvitt jag förstått är det enda jag behöver fixa chassinr plus blinkers/pljus fram? Tänkte höra exakt vad som gäller angående ljusen.Räcker det med att ersätta orange kåpa med vit? T.ex. den här delen för ca 70 kr. Är det krav att delen är E-märkt, eller bryr de sig inte om detta vid besiktning för flyttgods?Vilken färg har nuvarande glödlampa/lampor som sitter under? Har inte tillgång till bilen för tillfället så kan inte kolla själv. Enligt manualen ser det ut som att det är två per sida (en parkering, en blinkers). Är de vita eller orangea? Om vita så borde det räcka enbart med att byta kåpa. Om orangea antar jag att den enklaste lösningen är att helt enkelt byta pljus-lampan från orange till vit? D.v.s. att köpa två av dessa från Grufman eller motsvarande, en per sida?Tacksam för svar Citera
RoTe April 11, 2014 Report April 11, 2014 Hej och välkommen!Precis som du säger, chassinr (stansa in det i bagaget på en solid plats under någon matta) samt P-ljusen fram. Det går utmärkt med de du länkade, behöver inte vara E-märkta. Original är det vita lampor så du måste skaffa orange blinkerslampor. Citera
NisseUSA April 12, 2014 Author Report April 12, 2014 Original är det vita lampor så du måste skaffa orange blinkerslampor.Tack för svar RoTe!Om jag förstått det rätt, kan jag behålla vita blinkerslampor för själva besiktningen, stämmer det? Då flyttgods-blinkers verkar vara tillåtna att vara vita fram. Det skulle innebära att det minsta möjliga arbete för att gå igenom besiktning är att enbart byta orangea kåpor till vita? Utan behov att byta glödlampor eller klippa kablar...(Med det inte sagt att jag nöjer mig med den lösning som kräver minst jobb; vill bara vara säker på att jag inte missar något för besiktningen!) Citera
CMC-49 April 15, 2014 Report April 15, 2014 Vita glas. Med orange lampa för blinkers ska det varaSent from my iPhone using Tapatalk Citera
NackaBosse April 15, 2014 Report April 15, 2014 Rätta mig om jag har fel men är det inte så att flyttgodsbil är det bara att ta hem och köra som den är, hur konstigt det än kan låta, eller? Citera
CMC-49 April 16, 2014 Report April 16, 2014 Jo men man får inte ha vita blinkers framSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Tbird April 16, 2014 Report April 16, 2014 Det var ett tag sen jag tog hem flyttgods.Det finns regler att hämta från troligtvis transportstyrelsen numera.Det jag kommer ihåg är att som redan är sagt orange-gula blinkers fram. Vita eller gula parkeringsljus. De får ej sitta i samma lampa då orange-gula och gula är olika färger (olika lampor under vita glas är ok).Sedan om man har röda blinkers bak så får man inte ha varningsblinkers. Citera
Anders Lindström April 16, 2014 Report April 16, 2014 Jo men man får inte ha vita blinkers framSent from my iPhone using TapatalkMin Fox har vita blinkers fram och har gått igen besiktningen utan anmärkning. Bilen är från början flyttgods från Saudi Arabien till Sverige Citera
anders gt April 16, 2014 Report April 16, 2014 Har vittljus fram på mina blinkers och rött bak har inte vart något problem vid besiktning dom bara frågar om det är flyttgods och då har det varit ok. Bilen är från början flyttgods från Saudi Arabien. Citera
NisseUSA April 16, 2014 Author Report April 16, 2014 Det som fick mig att tveka var att jag läste följande i någon författningssamling från Vägverket:10.2 Undantag för fordon som införts i riket som flyttsak eller förvärvats från utlandet genom arv eller testamente Fordon får brukas i trafik även om: - bilbälte saknar upprullningsdon, - bakifrån synliga körriktningsvisare kan visa rött ljus, - framifrån synliga körriktningsvisare kan visa vitt ljus, <--- - från sidan synliga körriktningsvisare saknas. Dock var jag inte säker på hur gammal informationen var och om den fortfarande gällde. Men nu har jag ringt och hört med en besiktningsingenjör, och han intygade att vit blinkers fram går bra på flyttgods.Sedan om man har röda blinkers bak så får man inte ha varningsblinkers.Vad innebär det här? Något jag behöver oroa mig om? Citera
Anders Lindström April 16, 2014 Report April 16, 2014 Har vittljus fram på mina blinkers och rött bak har inte vart något problem vid besiktning dom bara frågar om det är flyttgods och då har det varit ok. Bilen är från början flyttgods från Saudi Arabien.Va coolt att din åxå kommer via Saudi Arabien Citera
RoTe April 16, 2014 Report April 16, 2014 Vita blinkers fram = inte ok då bilen original inte har det. Du får inte ändra original funktion.Varningsblinkers med röda bakljus är helt ok att ha!Som jag tidigare sagt, och jag äger en flyttgodsbil från USA. Stansa in chassinummer och se till så du får vita parkeringsljus fram, besikta, kör! Citera
Tbird April 16, 2014 Report April 16, 2014 Tydligen har en del ändrat sig de senaste åren, till det bättre.Inte illa. Citera
NisseUSA April 17, 2014 Author Report April 17, 2014 Alltså nu har jag varit i kontakt med tre st besiktningsingenjörer, på Carspect, Bilprovningen och Besikta, och samtliga har sagt att vit blinkers går bra fram. Jag läste till och med högt från RoTe's inlägg #14 för killen jag talade med sist, och han sade att det inte stämmer; vit blinkers går bra fram oavsett vad original är.Transportstyrelsens författningssamling nämner heller ingenting om att originalfunktion ej får ändras, tvärtom är den väldigt ospecifik och säger i princip bara "blinkers fram kan vara vit och behöver ej vara godkänd".Detta innebär i så fall att det ENDA som verkligen krävs för flyttgods är chassinr plus att ändra färg på p-ljusarmatur fram från orange till klarglas. Inga nya glödlampor, inga klippta kablar. Men samtidigt säger i princip varenda inlägg på internet, t.o.m. erfarna typer som Grufman, att kablar måste klippas och lampor ändras.Förvirrad! Har regler ändrats eller händer det att bilprovningen implementerar regler fel/annorlunda? Citera
Tbird April 17, 2014 Report April 17, 2014 Stor skillnad på flyttsak och privat import.Gissar att många tror det är samma sak och därför får du så många olika svar.Om du tar in den som flyttsak, passa då på och sätt dit en kompressor och annat skoj.Det gäller att bara få det inskrivit i papperen på besiktningen. (i varje fall var det så på mitten av 90-talet) Citera
RoTe April 18, 2014 Report April 18, 2014 Vad är problemet då? Det är väl besiktningen som du ska lyssna på. Citera
Recommended Posts