mobcharge August 6, 2004 Report August 6, 2004 Tjena, ska snart riva topparna på min motor, men har funderat på en liten sak, går det att ta bort fördelaren utan att behöva ställa in tändningen igen?Räcker det att märka upp hur den satt och försiktigt få dit den igen? Citera
Gäst August 6, 2004 Report August 6, 2004 Nej!Du behöver väll inte röra fördelaren om du ska ta bort topparna? Citera
mobcharge August 6, 2004 Author Report August 6, 2004 Jo om jag vill ta bort insuget är lite tight med wieand stealth insuget Citera
ht67 cmc 1502 August 6, 2004 Report August 6, 2004 Det är väl inga problem att ta bort fördelaren så länge du inte rör motorn så att vevaxeln flyttas åt något håll. Märk upp (med färg på tex två ställen)så du vet exakt hur den satt innan demontering. Glöm inte att kolla vilken cylinder rotorn pekar på. Skulle du inte få den exakt på 1/10 mm. rätt så märker du ingen skillnad.På bilden ser du hur det är på min motor.I värsta fall får du väl låna en tändlampa eller ev. köpa en billig sådan på Biltema. :wink: Citera
Gäst August 6, 2004 Report August 6, 2004 Visst händer det att det funkar men att säga "inga problem" är fel för så många motorer har jag byggt att det ligger mycket praktisk erfarenhet bakom.Ställ alltid tändningen iallfall för det är en del av klubbens miljö policy att försöka har rätt inställningar.Eftersom det är konsikt drev på fördelaren så roteras oljepumpen lite när du drar upp fördelaren.När du sedan trycker tillbaka fördelaren måste den träffa exakt rätt kugg på kammen annars kommer den sexkantiga drivpinnen till oljepumpen fel och du får inte ner fördelaren över drivpinnen.Eller så roteras drivpinnen innan du fått ner fördelarens fattning mot drivpinnen.Drivpinnen lutar lite när den är lös och därför kan det bli klurigtOftast får man då dra litve på vevaxeln för att det ska passa igen.Men träffar man rätt är det klockrent! Citera
ht67 cmc 1502 August 7, 2004 Report August 7, 2004 Det var väl min nybörjartur som visade sig. :wink: Lycka till! Citera
mobcharge August 16, 2004 Author Report August 16, 2004 oki, tack för svaren, vi fårse hur det går...har lixom inte klämm på hur man ställer in tändningen, men om någon vill förklara är jag idel öra Citera
Recommended Posts