Jump to content

AC


Fanta_gbg

Recommended Posts

Har inte haft en bil med AC innan så jag har inte så stor erfarenhet av sådan. Skulle gärna vilja ha en kort beskrivning hur den fungerar på min årsmodell.

Efter ett varm dag och Mustangen parkerad i solen under ett par varma timmar så var kylan från AC:n borta.... men det är ju klart att bilen har ju ett par år på nacken, men fungerade mycket bra innan. Vet inte om det har ett samband men nu finns det innan kyla längre när man sätter på AC:n.

Hur servar man en ac? byter man ut freon( eller vad det nu är) eller fyller man på? Tappar det sin kylegenskap efter ett par år?

Link to comment
Share on other sites

AC princip: Förflyttar vämen ifrån inkommande kupeluft eller cirkulerande kupeluft ut utomhus.

Man har en gas med låg kokpunkt runt -29C gasen komprimeras i en kompressor som drivs av motorn och kondenseras till vätska i kondensorn som sitter framför kylaren. Vätskan drivs genom ett torkfilter som ofta även lagrar viss mängd vätska.

Vätskan pumpas vidare i systemet för att komma in till evaporatorn (ser ut som ett värmebatteri) som oftast sitter inbyggd under instrumentpanelen i en luftkanal, när vätskan kommer in i evaporatorn så vill den koka och för att koka så måste den ha värme som plockas av inkommande varma luft som då kyls. Den gas som bildas vid kokningen sugs in i kompressorn och komprimeras och så vidare till kondensorn igen, vi har ett slutet system. Den kylda luften blåses in i kupen.

I ditt fall så kan gasen ha läckt ut och systemet faller, men eftersom bilen bara stått en kort stund efter att systemet fungerat så låter det mer som ett elfel.

Vanliga fel på AC anläggningar är otätheter som gör att den lättflyktiga gasen läcker ut, vanliga ställen är axeltätningen på kompressorn och korroderad kondensor pga vägsalter. samt att alla slanganslutningar är känsliga. Anläggningar bör köras en stund varje vecka för att hålla tätningarna i bra skick.

För lite gas i anläggningen brukar resultera i dålig kyleffekt och en kompressor som slår till och från väldigt ofta.

Detta gör det svårt för oss med entusiastbilar att hålla AC anläggningarna igång.

Kontroll och rep av anläggning bör göras av en akrediterad kylfirma.

Link to comment
Share on other sites

Dom två vanligaste typerna av gas är R12 och R134A, den sistnämda är den nya, miljövänliga gasen.

R12 är numera förbjudet att fylla i Sverige, och därför måste man göra en konvertering av det gamla systemet så att den kan köra på R134A, (Konverteringen innebär, byte av olja, byte av o-ringar, byte av torkfilter (heter det så??) typ, verkar finnas lika många uppfattningar som bilar...) finns risk att din 95:a har den nya gasen (att föredra då...;) ), isf är det läcktest och påfyllning som är jobbet en kylservice-firma ska göra med din bil, vet ett ställe i Dalarna, där kostar provtryck samt påfyllning 1600kr inkl. moms....

Det finns även en sk. tryckvakt i systemet, som håller koll på om det finns gas kvar i systemet, en ren säkerhetsgrej...

Det går att ta bort kontakten till den, och bygla kablarna under en kort stund för att se om kompressorn dras med...

Gör den det så är gasen slut=tryckprov+påfyllning (Vanligtvis löcker det ju, så byte av några o-ringar brukar ju tillkomma...:) )

Fast förmodligen är det som mario skriver, elfel eller dylikt, eftersom det hände så plötsligt....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...