August 10, 200421 yr comment_8773 Undrar hur mycke olja det SKA vara i en 400m, är det samma som 351c??Litar inte riktigt på stickan..Tacksam för svar!Fredrik
August 10, 200421 yr comment_8774 Intressant fråga! Enligt Haynes så ska det vara ca 5.5 liter i 351 motorerna. Jag får aldrig i mer än 4 förän stickan visar fullt. Eftersom detta gäller både min C och W så börjar man fundera. Hoppas någon har ett bra svar.
August 10, 200421 yr comment_8777 Hej.Jag har aldrig gått efter några böker när det gäller olje mängd,har alltid köpt 5 liter fyllt i fyra och sedan efterfyllt. Vad jag erfarit så har det nästan alltid varit fel eller förmycket olja som kommit i, vanligen så läcker den överfylldaoljan ut genom vevaxel tätningarna oftast i bakändan avmotorn lika med kopplings problem. Oljestickan kan idag komma från olika Fords V8 motorer dådenna vanligast skaffas i efterhand, kanske för att ersätta enkromad efter en motorrenovering till original.Det står alltid ett C nr typ C4-C5-eller D0 nr på stickan för att man skall veta vilket motorår som den kommer ifrån, trågenkan nämligen se olika ut man får kolla vilka allternativ FORD hadedet år som stickan är märkt med.Om du har en sticka med flytt bar stopp typ kromad så kan du lossa stoppet och köra ner stickan till botten på tråget, detbrukar höras ett klick i botten på tråget när stickans spetsslår i backa 0.5cm och dra fast stoppet.Men mängden olja i motorn är mycket sällan över 4.½ literom det inte är special med annan typ av oljetråg. :wink: Man kan också säga så här att så länge det syns olja påoljestickan och varningslampan inte lyser så är det ingenko på isen. Lampan är till för att påminna de som inte vet att det sitter en motor i bilen och som aldrig lyfter upp olje stickan. :wink:Fyll aldrig till max på oljestickan, det räcker om det är någonstans inom det markerade fälten på oljestickan. Det blev mycket skriveri för ingenting kan vara solen och luft temperaturen. :wink: