Jump to content

Featured Replies

Posted
comment_136745

När jag justerade mina hydraliska Comp Cam lyftare ett kvarts varv extra till tre kvarts varv så gick några lyftare lättare att dra ( det var mindre motstånd ) än dom övriga. Motorn hade varit varmkörd men stått ca 1 timme. Är det något man behöver oroas sig för. Motorn är en 302:a .

• Author
comment_136782
Orsaken till att jag drog lyftarna ett kvarts varv till är att jag har ett litet missljud från någon lyftare eller vipparm. Nu kör jag med Kendall 10/40 mineralolja. Har använt Omega ventilrensare samt gjorde filter och oljebyte.

då har jag fyll på med en tjockare mineralolja 20/40, och nu hörs det inget missljud alls efter 50 mils körning. Så enkelt var det.

comment_136789

Tja, jag har haft liknande ljud etc ( både Ford / Comp rull lyftare vid olika tillf i min 302), OCH samma "ned-tystande effekt"

av att prova tjockare olja, så, anledningen kan vara att ventil -fjädrarna i "peformance" toppar (div olika fab) är för hårda

och hydraliken i lyftaren kollapsar av trycket från fjädern i vissa lägen/varv etc..En tjockare olja "håller emot" bättre, men,

innebär kanske något trögare motor/mer slitage..? kanske..? bara en ide´..