Per Ola Persson August 14, 2004 Report August 14, 2004 Är tacksam för tips hur jag kan få ner bränsleförbrukningen på min mach1. Något är fel. Mätt idag landvägskörning i 80-100 km/h,ca 2,3 l/min, blandad köring 2,5-3 l/mil. Man borde ju kunna köra den snällt på drya litern. Jag har nyligen fått den klar och besiktigad så jag har inte kört någon innan, motorn är en 351 cl-4V-70 med Holley 600 vaccum, C6. Kan jag kopplat fel med vaccumslangar, tändinställning (bytat brytare, tändstift). Är lite osäker på hur alla vaccumslangar ska gå ,men har tätat de hål som inte används på förgasaren. Motorn går vettigt på tomgång, dock tycker jag att det skulle vara mer fart i den. När man gasar kraftigt så ryker det lite svart rök (får kanske för mycket) Tacksam för tips Per Ola Persson cmc1299 Halmstad, peo.persson@home.se Citera
AndreasL. August 14, 2004 Report August 14, 2004 För det första ska jag säga att jag inte är nån expert på förgasare direkt...Skriver av egna erfarenheter!När du skriver att den svart ryker lite, har du kollat att bränsle-nivån i båda flottörhusen är på rätt nivå? Den kanske är för hög och då kan de ryka lite svart när man eldar på.Det kan även ryka svart om acc-pumps munstycket är för stort.Men jag skulle kolla bränsle-nivån först.Gå in på www.Holley.com där står det en del nyttiga saker.Hoppas detta kan va till nån hjälp iallafall!mvh Citera
Per Ola Persson August 14, 2004 Author Report August 14, 2004 Hej Anderas!Tack för dina tips. Nivåen i flottörhusen har jag inte kollat, ska göra det. Det ska vara de små skruvarna vid var sida om primärflottörhuset. Man vad jag har ört så påverkar det endast tomgång, ej bränsleförbrukning.Var sitter acc-pumpmunstycket? och vilken storlek ska det vara?Mvh Peo Citera
AndreasL. August 15, 2004 Report August 15, 2004 TjenaDe två skruvarna som sitter vid flottörhuset är som du säger till för att justera bränsle & luftblandningen vid tomgång ( co-halten justeras med dessa två). Skruva in dem lätt i botten och skruva ut dem 1,5 varv, det är grundinställningen. Själva bränslenivån i flottörhuset justeras på ovansidan av vardera flottörhus. På sidan av flottörhusena sitter en spårskruv som man skruvar bort och hålet är till för att se bränslets nivå. Acc-pump munstycket sitter om du tar bort luftburken, så sitter det närmast dig om du står framför bilen, "gasa" till gång med spjället med motorn avstängd så ser du var det sprutar bensin ifrån, de är acc -pump munstycket. De står ett nummer instämplat som är storleken på munstycket. De är beroende på motorns karaktär (trim osv.) som avgör vad de ska va för storlek. man får själv pröva sig fram.Men jag rekommenderar att läsa mer under Holley`s sida. Kolla även denna, www.bob2000.com/carb.htmPå engelska heter acc-pump munstycket "pump discharge nozzel" Citera
Gäst August 16, 2004 Report August 16, 2004 Förutom det Andreas tipsa om som är korrekt så ska du serva ditt tändsystem och helst uppgradera det till brytarlöst.Se till att få allt korrekt inställt. Ford brytare går aldrig ställa rätt utan "kamvinkelmätare"Nya tändstift kablar och byta ut brytarna till Pertronix kan göra underverk.Där kan du spara en dl eller mer.En 351C-4V med C6 kan du aldrig få på "dryga" litern men 1.5 liter/mil är rimmligt.Att du upplever att motorn borde vara piggare är ett typiskt 351C-4V problem.Dom vaknar inte förän vid ca 3000rpm så i lågvarvregistret blir det lite "trött"Har du en orörd motor dessutom så vill den gärna inte varva högt heller då ventilfjädrar etc säkerligen har tappat stinget. Citera
Per Ola Persson August 16, 2004 Author Report August 16, 2004 Tack för era svar, jag ska gå igenom tändsystemet (har bytat tändstift, brytare men inte kablar), ska ev. köpa brytarlöst, verkar vettigt.En fråga till Per ang. motorn: Motorn renoverae jag -86 (nya lager, kannringar, slipade ventiler, kamkedja) den har inte körts förrän nu, men jag tror inte att jag bytade några ventilfjädrar, rekomenderar du att jag gör det? Jag vet inte vad den varvar (har ingen varvräknare iden), men det stämmer att den är lite trög till andra steget går in. Men det ska ju vara 300 hk i den så jag tycker det borde röra på sig. Jag bedömmer 0-100 på 8-10sek (2:75-utväxling)Jag ska kolla munstyckena, de är väl troligen aldeles för stora. VId min bränsletest körde jag 90-100 km/h utan några kraftiga gaspedalrörelser i ca 15 mil, resultatet var 2,3 l/mil, gasar jag sedan lite emellanåt så hinner jag bara 25 mil på en tank, nåt fel är det.Tack för era tips, det hade varit svårt att igång denna bil utan det här forumet, har haft mycket nytta av alla tips i olika situationer! Mvh Peo cmc1299 Citera
Gäst August 16, 2004 Report August 16, 2004 Ventilfjädrar är viktigare än man tror.Styrkan på fjädrarna mattas av både tiden och hur långt motorn har gått.En svag fjäder hinner inte stänga ventilen som den ska och då "flyter" öpnningstiderna.D.v.s insugsblandning och avgasblandning nästan blandas och kompressionen blir dålig vilket ger stora förluster.När man byter kamaxel så måste man även byta ventilfjädrar och speciellt om det är lite ålder på grejerna.Kamaxel och ventilfjädrar måste vara anpassade för varandra och de riktigt seriösa shimsar in ventilerna så rätt kraft uppnås.Har du kollat kamaxeln vid renovering? Oftast blir dom nerkörda och då är maskineriet totalt strypt.Du kanske bör gå egenom maskinen igen nu i vinter?Din 2.75 utväxling är även det en flaskhals. Den kommer aldrig gå kvickt med det.Vill du ha en startsnabb bil så måste du minst ha 3.25 upp till 3.70 utväxling. Inte mer än 3.7 iallafall för då börjar den bli obekvämJag är väldigt tveksam om 351C 4V levererades med en så låg utväxling?Troligen var det 2V toppar då?Eller vet du att det är orginal? Citera
Roger August 16, 2004 Report August 16, 2004 Jag har åkt i sommar med en 351C 4V 3,9 utv och på långkörning så går den på ca1,6-1,7 liter det får man vara nöjd med. Citera
Per Ola Persson August 16, 2004 Author Report August 16, 2004 Motorn från början var en 351-2V, när jag köpte bilen var motorn utbytt till en 351-4V Cl-70. Jag har inte kollat utväxlingen själv, hur gör man det?Det blir nog att ta ur motorn i vinter och gå igenom kam och ventiler. Jag mätte inte kamaxel när jag renoverade motorn, synligt kunde man inte se förslitningar, men det vet jag inte om man gör. Kan man byta vertilfjädrar utan att ta av topparna?Mvh Peo cmc1299 Citera
Gäst August 17, 2004 Report August 17, 2004 Ok jag anade att det borde vara en 2V med den utväxlingen.Du bör byta om det ska bli fart.Du har antagligen ospärrad diff eller hur? Isåfall är det lättast att rulla bilen på marken.Gör 1 streck på kardanaxeln och rulla bilen så däcket går 1 varv.Samtidigt får du kolla hur många varv strecket går på kardanen.1varv på däcket=2.75varv på kardanaxeln.Det går att kolla eller byta ventiler på plats men jag skulle ändå rekommendera att du tog bort topparna.Ventilstyrningarna kan vara helt slut och slipade ventiler 1986 är nog ogjort vid det här laget.Få topparna proffsrenoverade för mellan 2-4000kr är det klart värt.Har du gjort ett kompressionstest?kompression=effekt! Utan det blir det fjutt fjutt! Citera
Per Ola Persson August 17, 2004 Author Report August 17, 2004 Hej Per!Jag ska göra en komp.test för att kolla det är ok. Topparna renoverades 1986 med nya ventilstyrningar samt slipning av ventilsäten (gjordes hos Motorslip i Kristianstad) de honade också och satt i kolvar och lager. Vet inte om den tagit stryk av att stå. Jag har dragit runt motorn då och då samt också nån gång sprutat in olja i cylindrarna (tror jag). Men komp.test borde ge svar på om det är ok.Men jag ska nog ändå ta ur motorn undert vintern och gå igenom allt.Kollade i förgasaren: munstyckena var storlek 76 och accmunstycke 25. Jag misstänker att det är rätt stort. Vad är normalt? Jag har en Holley 750 liggande och i den är munstyckena betyligt mindre, går dock inte se något nummer då det har erjat på dem.Mvh Peo 1299 Citera
Radioman August 17, 2004 Report August 17, 2004 Storlek 66 är orginal som primärmunstycken på en Holley 600. Accmunstycke är 25 orginal.Varför du har så stora munstycken som 76 är en gåta, det är osedvanligt mycke.http://www.holley.com/HiOctn/ProdLine/CarbList.pdf Citera
Per Ola Persson August 18, 2004 Author Report August 18, 2004 Hej RadiomanJag köpte förgasaren på blocket i somras, hade tidigare en holley 750 och den var för stor, dessa munstycke satt i. Där har vi nog lösningen till minskad förbrukning. Jag har beställt 66 och 63 och ska testa med dem.Tack för er hjälpMvh Peo cmc1299Halmstad Citera
Radioman August 18, 2004 Report August 18, 2004 63 är för lite på en Cleveland men 66 går säkert bra. Själv har jag 68. Citera
Per Ola Persson August 18, 2004 Author Report August 18, 2004 Då skippar jag 63. Har satt 66 idag. Kollade på sekundärsidan och där satt 83!?, jag satt i 76orna där så länge, kanske i största laget.Har inte testat bilen än, men det ska bli intressant och se hur den går och hur besinförbrukningen blirMvh Peo cmc1299 Citera
Per Ola Persson September 19, 2004 Author Report September 19, 2004 Nu har jag testat med de nya munstyckena. Satt i 66 på primär och satt de gamla 76 på sekundär. Bräansleförbrukningen har minskat till ca 1,8-1,9 l/mil (tidigare satt det 76 på p och 83 på s). Åt rätt håll alltså, men jag är inte nöjd än. Ska göra en grundlig inställning på tändning, byta kablar etc.Jag återkommer, tackar för alla tips, har ni några ytterligare får ni gärna höra av er. Kanske man kan gå ännu lägre på munstyckena? Jag återkommer med lägesrapportMvh Peo CMC1299 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.