Fnuffles June 15, 2014 Report June 15, 2014 HejVar ute en sväng idag så hände det något märkligt. Rullade iväg från ett rödljus och tryckte på lite grann och när jag passerade 80 km/h så började så började batterivarning och ABS-varningslampan lysa och knappen för TCS började lysa OFF. Meddelanden som visades i displayen var check charging system, samt check TCS och ABS. Märker samtidigt att spänningsindikatorn i instrumentpanelen slog i taket, totalt maxad och ändrat färg till rött. Släppte direkt på gasen och såg att mätaren började smyga nedåt men kom som bäst precis under röda maxstrecket och ändrade tillbaka till normalfärgen. Då försvann både varningen för ABS och TSC. Så fort jag behövde gasa lite för att behålla faten hem så stack spänningsmätaren upp igen och ABS och TCS visades igen. I övrigt verkade en del "nice to have-elektronik" dött (fönsterhissar och kupéfläkten t.ex.)Hade inte så långt hem så jag valde att köra lugnt hem så den åtminstone står i garaget. När jag väl kom hem kollade jag lite och på tomgång så var spänningsmätaren högt men inte över röd. Öppnade huven och såg/hörde inget onormalt och det luktade inte bränt eller så. Backade in i garaget och fimpade motorn. Startade om och den gick igång så vackert, men spänningsnålen vandrade upp så jag stängde av när den hade några millimeter kvar till max-sträcket. Kollade säkringarna och såg inget onormalt där. Kan det vara generatorn som gett upp, eller har någon en idé på vad det kan vara samt hur jag kan felsöka?Börjar bli lite trött på biljävlen, hade precis fixat ett motorkvitter som gäckat mej någon månad som resulterade i rem och löprullesbyte. Tack på förhand!MvhDaniel Citera
RoTe June 15, 2014 Report June 15, 2014 Det är tyvärr inte helt ovanligt att generatorn ger upp på dessa. Citera
Joachim June 16, 2014 Report June 16, 2014 http://www.pa-performance.com/Scripts/default.asp Köp kvalitet istället för Ford original eller annat Kina tillverkat. Citera
Fnuffles June 16, 2014 Author Report June 16, 2014 Okej, finns det något sätt att själv kolla om det är generatorn?Tänkte gå ut och undersöka saken mer ikväll. Bilen var tvärdöd och mätte 4 volt spänning på batteriet, sopslut. Har inte haft några problem med urladdat batteri innan. Skulle det kunna vara spänningsregulatorn som pajat, så batteriet överladdats, kanske? Hittade ett reparationskit till generatorn för till GT-mustager 05-08 där bl.a. spänningsregulatorn byts ut. Känns kanske som något man kan försöka med...Plockade ur batteriet och tittade runt på internet om det. Är ett DieHard Gold och vad jag förstod av deras hemsida så var tillverkningsåret 2001 (koden på batteriet är M1(dec. 2001)), vet inte om det är rimligt, men om det stämmer kanske det räcker att byta batteri. Om det nu bara var batteriet som gav upp brukar det väl ändå inte ske så plötsligt som jag upplevde det, eller?Som ni kanske förstår så är jag en nybörjare när det gäller att fixa bilar så även förslag som framstår som självklara uppskattas! MvhDaniel Citera
peckapecan June 17, 2014 Report June 17, 2014 Om spänningsregulatorn gett upp brukar det bli för hög laddspänning, så visst kan det vara den som dräpt batterietBästa vore att sätta i ett gammelbatteri och starta bilen för att sedan mäta laddspänningen med en voltmeter på batteripolernaspänningen bör vara mellan 13,8-14,2V , mätt på batteriet med alla förbrukare på (Lysen fläktar mm).Är spänningen upp mot 16-17V, så är det läge byta regulatorn.Ett batteri kan gå sönder helt från en sekund till en annan, och är ditt batteri från 2001 så har det nog gjort sitt. Citera
Obscure June 22, 2014 Report June 22, 2014 Det roliga med elektronik, till skillnad från mekanik, är att det som peckapecan säger, kan gå sönder från en sekund till en annan. Mekaniska fel ger sig oftast till känna ett tag, med knirr, knarr och gnissel innan det lägger av. Elektronik kan funka till 100% och gå direkt till 0 utan att passera gå... Igång med bilen med annat batteri eller kablar, mät med multimeter, och byt det som behövs... Lycka till! Citera
Fnuffles June 14, 2015 Author Report June 14, 2015 Det roliga med elektronik, till skillnad från mekanik, är att det som peckapecan säger, kan gå sönder från en sekund till en annan. Mekaniska fel ger sig oftast till känna ett tag, med knirr, knarr och gnissel innan det lägger av. Elektronik kan funka till 100% och gå direkt till 0 utan att passera gå... Igång med bilen med annat batteri eller kablar, mät med multimeter, och byt det som behövs... Lycka till!Såhär ett år senare kan jag komma med en liten uppdatering för den intresserade...Problemet uppstod igen för ett par veckor sedan varpå mussen blev stående i Vimmerby. Båda gångerna det inträffat har jag väl busat lite (sånt som händer ) och har varvat den ganska hårt. Denna gång hade jag 13 mil hem så jag förskte ta mig hem väldigt försiktigt för att se om det skulle gå men efter ett par mil började batteriet koka. Stannade och fick ringa försäkringsbolaget för att få bärgning. (Kul sidospår försäkringsbolaget var tvugna att fixa hemtransport åt mig också... taxi för 2500 :-, förbetalt, självriskfritt. Tack och bock!) Dagen efter bytte jag batteri och då fungerade den normalt igen.Kollade senare runt lite på Google och det fanns några liknande fall i staterna där någon hade förbrukat 3 generatorer och 4 batterier på typ 6 år. Det som han hade hittat var att jordningen mellan generator och chassit kan vara lite bristfällig vilket kan medföra att chassi och drivlina kan få hyfsat stora spänningsskillnader ibland. Detta ska då i sin tur kunna medför att spänningsregulatorn ballar ur. Det han hade gjort för att lösa problemet var att dra en jordningskabel direkt mellan batteriet och generatorn. Har inte gjort det på min än men om det uppkommer igen så får jag väl fundera på om det kan vara en idé. För någon med lite koll: låter det som en dum tanke?Om det visar sig igen någon gång ska jag i alla fall pröva att stanna och koppla ur och tillbaka batteriet för att se om det nollställer problemet, man vet ju aldrig. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.