August 15, 200420 yr comment_8888 Hej!Har en mustang på gång, -65:a med V8 289 cid 2V, automat. Det är en väl dokumenterad bil med det mesta på rätt ställe enligt mina efterforskningar. Lite jobb finns på inredningen, men det känns ändå ok till mitt förslagna pris. Jag har inte provkört den ännu, och kan väl inte yttra mig så mkt innan dess. Men jag är ändå lite lurig på hur bilen bör förflytta sig, kanske en lite nördig fråga , men jag är intresserad av typ 0-100 tider på de olika motorerna och lådalternativen. Inte för att det är vad jag är ute efter, det är bara ren nyfikenhet och jag har inte hittat någon info kring det i mina böcker.
August 16, 200420 yr comment_8893 I Fords originlbroshyr från 65/66 nämns att den gör 0-100 på ca 9 sekunder med 289 4V vet inte vilken vxl-låda, men troligen fyrväxlad, då det var ojämförligt vanligast i Sverige.
August 16, 200420 yr Author comment_8896 Tack för svar!Mitt objekt är lite lusigare än det då. Får väl hålla mig tills jag själv sätter mig bakom ratten och tar en testrunda - nervös och darrhänt.
August 16, 200420 yr comment_8919 I tidningen Motor nr 34 från -65 där en Mustang Ht -65:a testades uppges accelerationen till 9.5 sek 0-100 km/h. Då var bilen utrustad med en 4-växlad manuell låda och 4-ports förgasare (225 hk) samt en passagerare.
August 18, 200420 yr comment_8975 I Teknikens Värld 21/65 provkörde man EXAKT samma bil som i Motor 34/65 (regnummer AA98923), men mätte upp en accelerationstid på 10,7 sekunder istället för Motors 9,5 sekunder. Teknikens Värld hade kanske inte lika duktig chaufför? I Teknikens Värld 12/67 provkör man en Mustang HT -67, med 225 hk och 4-växlad låda. I diagramet man har ritat upp över accelerationen så läser jag ut att 0-100 gick på ca 8 sekunder där. Undrar vad dom gjorde för att få den så accelerationssnabb ;-)
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.