Jump to content

Tider


JockeH

Recommended Posts

Hej!

Har en mustang på gång, -65:a med V8 289 cid 2V, automat. Det är en väl dokumenterad bil med det mesta på rätt ställe enligt mina efterforskningar. Lite jobb finns på inredningen, men det känns ändå ok till mitt förslagna pris.

Jag har inte provkört den ännu, och kan väl inte yttra mig så mkt innan dess. Men jag är ändå lite lurig på hur bilen bör förflytta sig, kanske en lite nördig fråga :oops: , men jag är intresserad av typ 0-100 tider på de olika motorerna och lådalternativen. Inte för att det är vad jag är ute efter, det är bara ren nyfikenhet och jag har inte hittat någon info kring det i mina böcker.

Link to comment
Share on other sites

I Fords originlbroshyr från 65/66 nämns att den gör 0-100 på ca 9 sekunder med 289 4V vet inte vilken vxl-låda, men troligen fyrväxlad, då det var ojämförligt vanligast i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

I tidningen Motor nr 34 från -65 där en Mustang Ht -65:a testades uppges accelerationen till 9.5 sek 0-100 km/h. Då var bilen utrustad med en 4-växlad manuell låda och 4-ports förgasare (225 hk) samt en passagerare.

Link to comment
Share on other sites

I Teknikens Värld 21/65 provkörde man EXAKT samma bil som i Motor 34/65 (regnummer AA98923), men mätte upp en accelerationstid på 10,7 sekunder istället för Motors 9,5 sekunder. Teknikens Värld hade kanske inte lika duktig chaufför?

I Teknikens Värld 12/67 provkör man en Mustang HT -67, med 225 hk och 4-växlad låda. I diagramet man har ritat upp över accelerationen så läser jag ut att 0-100 gick på ca 8 sekunder där. Undrar vad dom gjorde för att få den så accelerationssnabb ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...