April 30, 200322 yr comment_675 Hej Mustangvänner!Jag har nu rivit ner min 351c. Jag undrar om någon har ett bra tips om vilken kamaxel som är lämplig till motorn, dvs någon trimkam.Insuget är ett Edelbrock och förgasaren blir troligen en Holley 650 DP.Kompresionen vet jag ej men det är ett par smidda Arial kolvar som sitter i motorn.Jag vill ha motorn så att den drar bra från låga varvtal, och att den inte står och "hoppar" på tomgång.Har någon, något bra tips om kam, samt leverantörMvh Larry
April 30, 200322 yr comment_680 Larry.Situation e lite mer invecklad än så.Kamaxel val är en fråga om en mängd olika saker.Grundkompressionen i motorn MÅSTE du ta reda på.Sannolikt e de kolvar du har ifrån kolvtillverkaren Arias.Såvitt jag vet har de en hemsida-kolla via SEMA.org.På kolvarnas undersida brukar det stå ett gjutnummer,och genom det kan du säkerligen kontrollera vad det är för kolv.Har den dome(puckel) emot förbränningsrummet tex?På ovansidan står instansat eventuellt överborr(030 osv).Om det är sotigt på ovansidan kolven kan du göra rent med en MÄSSING borste och lite avfettning.Här gäller det att inse vikten av detta då en för "kort" kamaxel med för mycket kompression ger en motor som spikar sig själv till döds alt inte ger effekten den kan pga att man får ställa ner tändningen som satan.Det motsatta(alltså för "lång" kam) i kombination med lite grundkompression ger en motor som svara MYCKET dåligt på lägre varv.Nu tar du reda på vad du har för topplock.De skiljer i kompressionsvolym.De är antingen av closed eller open chamber typ.Med risk för feltolkning över nätet så kan man säga som så att den deckyta där toppen ligger an emot blocket på en open chamber är klotrund och samma yta på closed är njurformad-i brist på bättre beskriving.Iom dessa två faktorer kan man sedan räkna ut vad du har i STATISK grundkompression.Med den infon i handen så ser man sedan till vad du åker för topplock(2V eller 4V),vad du har för önskemål om uppträdande på motorn,vad du åker för insug,ev hedders osv.Den infon i sin tur adderar man till vilken växel låda(man alt aut) du har,och med automat vilket stallspeed det är på convertern.Därefter ser du till vilken utväxling som sitter i bakaxeln samt total höjd på dina bakdäck.Låter invecklat å krångligt,jag vet,men detta är det RÄTTA sättet att göra det.Lådan e ju inte så svårt tex.Bakaxeln kan mycket väl ha en liten aluminium plåt sittandes på en av skruvarna som håller klumpen på plats.Den kod som e stansad i denna plåt berättar vilken utväxling du har-om den inte är bytt.Jag bytte precis kamaxel i lilla damens Mach 1;a.Bilen e en orörd 73;a 4V med C6 på 2400 i stall samt 3,25 i utvxl bak med 205/70-14 bakdäck.Vikten ligger på 3700lbs.Valet föll på en halvradikal Iskendrian som e angiven till....270/270 i sätes duration221/221 i 0,05 durationLSA 108.Installerad 4 grader före.Det relativt korta LSA;t på en orginalmaskin ger en lite ruppig tomgång,men å andra sidan bygger den kamaxeln iom det mer cylindertryck genom att insugsventilen stänger tidigare-Mao ger den kamen mer i botten SAMTIDIGT som den genom sitt relativt längre 0,05" durationsvärde gör att maskin GLATT drar till 6500.Tycker du det verkar krångligt och komplext?Gör isf så att du tar fram uppgifterna ovan efter bästa förmåga så skall jag försöka lotsa dig igenom detta.Mvh;Jesper
April 30, 200322 yr Author comment_686 Hej Jesper!Ja du verkar kunna din sak. Kolvarna är märkta Arias 50-A. Det står även Alcoa under kolven. Är detta standard dimesion tro. Topparna är 4v och jag har just köpt ett par headers. Bakaxeln är standard och växellådan är en FMX. Har även råkar ut för ett annat litet problem nu. Har ett stort jack i 1 och 3ans cylinder. Behöver därför ha ett nytt block, så att jag kan använda kolvarna och slipper borra. Vet du var man kan hitta ett sådant?Mvh Larry
May 1, 200322 yr comment_690 Jaaa du Larry.Hade som sagt börjat med att kontakta Arias.Arias är tillsammans med tillverkare som Venolia,Wiseco,JE mfl kända för att göra produkter av relativt hög kvalitet.(10 kolvar brukar vara en affär strax under 10 lapp utan ringar)Vad avser block.Då de 4 bultade 4V blocken inte direkt e dussinvara längre finns det som jag ser det ett antal alternativ.1/Byt block-om du hittar ett2/Fodra de cylindrar det gäller.E minst lika starkt som orginalet.Idag använder man två tekniker.Presspassning(arbetskrävande) och limning.Det senare har visat sig funka bra.3/Byt kolvar å borra för dessa.Hade det vart jag hade jag tagit fram den stora mikrometern å mätt kolvarna mkt noga i skirten.Skillnaden i diameter längst ner på skirtet kontra 90 grad ifrån kolvbultsläget på skirtet SKALL vara 5/100mm.Man kallar detta för att kolven "går isär".När en kolv blir sliten är det bla detta mått som förändras,och eftersom du nu ser en del jobb an så kolla så att det är värt att bygga runt de kolvar du har.Samma sak med ringarna.De kan berätta både det ena å andra i händerna på en rutinerad människa(läs motor renoverare).Om kolvarna stämmer,så hade iaf jag helt klart fodrat blocket.Mvh;Jesper
May 1, 200322 yr comment_692 Larry.Lite vid sidan av kanske,men när du nu står med faktum så tänk på följande.Block preparering betyder mycket både för gång och effekt på en V8.Ofta lämnar både cylindrars rundhet samt deckytors planhet mycket att önska.Ett hett tips när du nu ändå har jobbet på halsen e att du får ett block stresshonat för dina kolvar.Detta innebär att motor renoveraren monterar en mkt solid stålplatta(normalt 25mm+ i tjocklek) över däcket för att simulera dragkrafterna ifrån topplocket.Plattan monteras med ett begagnat ex av samma topp packning du använder.Skillnaden i rundhet med och utan kan vara mkt stor.Innan detta görs bör du kontrollera var dina kolvar "vänder" i cylindrarna.Går till så att du med indikatorklocka kollar absoluta övre dödpunkten och mäter avståndet ifrån decket ner till kolvens plan(alltså INTE på ev puckel eller ventiluttag).Detta mått(som kan variera ifrån ända till ända samt deck till deck) talar du sedan om för din motor renoverare och så planar han decken till nominellt mått för dig.Denna maskinbearbetning av en V8 betyder också mycket både för gång och effekt.Kostnad för en deckning ligger runt 1000-1500 och stresshoningen runt 2500.Värt varenda spänn om jobbet skall göras iaf.
May 1, 200322 yr comment_693 Jooo fö...En gammal räv som åkt dragracing med Clevelanden i över 25 år,är motor renoverare samt HAR stressplattor till Cleveland är Jörgen Bengtsson på tidigare AMR.0322-630044.Faktum e att han gör ngr av de finaste borrjobben i landet.