Jump to content

Servostyrningen trög ibland -66,a


Recommended Posts

Hej!

Någon som har tips på varför min servostyrning (Mustang -66) går trögt ibland. Kan det vara så att den är värmekänslig för de varma dagarna som är nu. Oljan är ny.

Fungera bra när man börjar köra, sen kommer felet smygandes. Går knappt att svänga runt i en rondell och ratten vill inte gå tillbaka utan att man hjälper till.

När den bråkar är den vinglig på vägen och den ”vägkänsla” som fanns är borta.

Om jag stannar en stund och fortsätter att kör är den normal igen ett tag.

Har märkt detta fel tidigare men inte tänk på om det var en varm dag eller inte och har inte funnit något påtagligt fel. Provkört och allt fungerade igen.

Lennart CMC 1507

Link to comment
Share on other sites

Jag hade ett liknande problem med min 68'a för ett tag sen, lite då och då blev styrningen väldigt hård, som om servon slutade fungera. Det visade sig att det var precis det som hände. Jag spände åt remmen hårdare, den slirade helt enkelt. Jag har spänt på känsla, troligen är det bättre att mäta spänningen. Det kan förstås vara något annat knas med din. Hoppas det löser sig.

Link to comment
Share on other sites

Hej Tbird!

Om det skulle finnas luft i systemet borde inte det ha luftat sig själv under alla turer med bilen.

Har haft samma tendens tidigare år men inte som nu varje dag denna varma vecka.

Finns det något tips på hur man kan hjälpa till med luftningen som jag har uppfattat som självluftande system.

Funderar på om det kan vara kolven (cylinder) som servoventilen styr, att den spökar av värmen.

Lennart CMC 1507

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Har bytt styrcylindern mot en begagnad för test. Blev mycket, mycket bättre men inte okej.

Fråga.

Är dessa en svag länk i servosystemet?

Finns det någon annan ATF olja än den som använd i lådan, som passar bättre eftersom cylinder verkar vilja gå trögt efter ett tag? Förmodligen av värmen.

Är det en ny som gäller eller har någon ett bättre förslag för test?

VP-autoparts har en. Någon som har erfarenhet av den.

Lennart CMC 1507

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
Hej igen!

Har bytt styrcylindern mot en begagnad för test. Blev mycket, mycket bättre men inte okej.

Fråga.

Är dessa en svag länk i servosystemet?

Finns det någon annan ATF olja än den som använd i lådan, som passar bättre eftersom cylinder verkar vilja gå trögt efter ett tag? Förmodligen av värmen.

Är det en ny som gäller eller har någon ett bättre förslag för test?

VP-autoparts har en. Någon som har erfarenhet av den.

Lennart CMC 1507

Hela styrservosystemet är enda stor svag länk på Mustanger 65-70 tyvärr!

En ny cylinder är enda möjligheten eftersom den inte går att renovera utan avancerade maskiner...Yttre packbox går att byta på cylindern men har endast en tätande funktion.

Kontrollventilen blir också sliten och det finns en del renoveringsprylar som man enkelt själv kan installera

Tyvärr så finns det inuti denna klump en ventil som gärna slits och det är denna ventil som styr oljan åt höger eller vänster....Kan vara den som kärvar på din! ...Finns ej att köpa tyvärr annat än en komplett enhet!

post-2532-144839488051_thumb.png

Jag har tillverkat sådan ventil men det är inte alls lönsamt eftersom det är hög precision och den måste härdas.

Nu var detta mer än 10år sedan då inte det fanns andra alternativ än begagnat så man la helt enkelt ut vad det kosta.

Idag skulle jag köpa nytt. Både kontrollventil och cylindern.

Görs seriöst av Flaming River!

Funderar du på köpa nytt så visst kan du bara ersätta komponenterna till samma rätt dåliga system men ett tips är att istället byta till ett Borgesson system.

Kolla här!

http://www.borgeson.com/xcart/catalog/Mustang_P_S_Kit_19651966_289_302_351W_Power_Steering-p-1551.html

post-2532-144839488044_thumb.jpg

Med detta så slänger du bort både kontrollventil och cylindern! Istället får man en ny styrsnäcka med integrerad servo som alla senare Mustanger 71+ har

MYCKET bättre känsla för samma kostnad!...Bara att få en ny snäcka är ett lyft!

Originalprylarna kan man alltid spara ifall man tror det skulle spara värdet.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hej Per!

Tack för ditt uttömmande svar!

Är inne på att byta till Borgeson styrning precis så som du skriver. Har gjort en adapter som kan ersätta kontrollventilen och har även en rattstång som passar, men.

Har en nästan ny USA renoverad original snäcka i bilen, monterad av mig. Gått ca 2-300 mil i Sverige.

Har även tidigare prövat med en ny egentillverkad servoventilkolv och även en annan originalkolv.

Har inget läckage som är synligt. Styrningen fungerar ganska bra ”USA norm” innan den blir varm. En ny cylinderkolv är en ringa kostnad mot att byta hela kittet.

Varför blir den trög = okänslig efter ett tag beroende på vägsträcka?

Styrningen är okej mestadels vid korta åkturer men inte trevlig på lite längre turer.

Lennart CMC 1507

Link to comment
Share on other sites

Ja trögheten är nog svår att identifiera så pröva sig fram är nog det enda rätta.

Värme kan påverka många faktorer så det är nog lite av en gissningslek.

Pumpen kan ju ha en skada som gör att oljan inte pumpas rätt när viskositeten ändras med temperaturen.

En skada brukar ibland visa sig i form av bubblor...Men det är väll inget sådant i oljan?

Känn på oljetemperaturen när du märker tröghet...Är den riktigt varm och rentav luktar konstigt så tippar jag pumpfel.

Cylinderkolven kan ju även den ha ett invändigt läckage som visar sig först när oljans viskositet ökar.

Samma sak med ventilen i kontrollenheten!! Minsta skada på den så kan oljan vandra mellan kamrarna och därmed motverka riktningen!

Ett jävla system helt enkelt!!

Börja med köpa ny kolv och testa när du ändå märkt en förbättring!

Jag skulle aldrig i livet göra det för jag vet hur det brukar bli i slutändan....A ger B som behöver C och påverkar D så E och F måste köpas ååååååhhh åt helvete med skiten! :--

Men ibland har man tur! :D

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Per.

Jag förstår precis hur du menar.

A------D osv. = dyrt i slutänden.

Har kikat lite på denna sida från Dalhems och tänker kontakta dem på måndag:

http://dalhems.com/sv/s?q=borgeson%20styrsn%C3%A4cka

Har bytt till ny olja (Texamatic 7045E) samma som i Volvo:s 940 automat som jag hade hemma. Den lär vara lite fetare.

Ny provtur i dag om tid ges.

Tidigare var det Texamatic 9330 som är till Mustangens låda.

Har mätt oljetemperaturen i pumpen med känselkropp i oljan 72 grader. En enbart temperaturmätare. Inga bubblor eller skummande olja vid dessa tillfällen.

Lennart CMC 1507

Link to comment
Share on other sites

72 grader låter helt normalt.

Låter vettigt att pröva en "slipprigare" olja.....I styrsystem ska ju allt glida så lätt som möjligt och Typ F är en klistrigare olja.

En annan variant som jag inte testat är Omega produkt Omicron 699

Den har samma viskositet som Typ F men har inga friktions medel och är mer lik Mercon och Dexron III

Sen är det ingen mineral heller vilket är stor fördel

[TABLE=class: excel110]

[TR]

[TD=class: excel122]Omicron 699 TRANSMISSIONSOLJA ATF "H” HIGH PERFORMANCE

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: excel115]-44 till +185°C[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: excel116, width: 516]ATF olja för många specifikationer före 2006 - t.o.m klassiska bilar[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: excel117, width: 516]Helsyntetisk ATF-olja, utvecklad för nya (efter 2003) men även äldre (automatisk) transmissioner av GM och Ford, och många andra märken.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: excel117, width: 516]Utmärkt för servostyrning, hydrauliska system och roterande kompressorer där en utmärkt flytbarhet vid låga temperaturer krävs[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: excel116, width: 516]Syntetisk ATF olja för bl.a Dextron III F/G/H - och II-E, II-D, B, AQ-ATF type A[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: excel118, width: 516]Viskositet. SAE 0W-5[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Vilket bra förslag Per.

Har hört talas om denna olja, men fallit helt ur minnet. Åldern!

Har åkt en provtur och ingen förändrig tyvärr. Trodde häromdagen att jag hittat felet, ett av alla.

Ingen ny cylinder! Helt rätt som du skrev.

Kom även att tänka på detta.

Någon som har prövat att montera oljekylare som kyler servooljan, för att haft liknande problem?

Lutar åt en helt ny styrning som du skriver. Även så har mina tankar varit.

Ps. Vill gärna hitta felet innan bytet. Sådan är jag.

Lennart CMC 1507

Link to comment
Share on other sites

Hej Lennart!

Jag har haft nästan samma problem. Och det visade sig vara pumpen. Servon slutade fungera

när det blev varmt. Och pumpen skummade oljan. Men som Per säger, det är ett djävla skitsystem

Ford har på våra äldre Mussar. Min funkar nu hyfsat, förutom att det går tyngre att styra åt vänster

än åt höger. Men det skyller jag på att styrkolven i cylindern är "felvänd". Den ser exakt likadan ut

på höger och vänster sida så det är lätt att montera den fel när man sätter ihop. Jag har inte testat

att vända på den då det är ett jäkla jobb att plocka isär skiten, och sen sätta ihop igen. Så länge dom

inte säger nåt på besiktningen så får det vara. Det kanske "nöter" in sej så småningom.

Jag har inget svar på dina frågor, men kanske mitt problem kan göra att det blir lättare för dig att

komma på problemet.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Har delat styrkolven och ser inget fel mer än att det finns lite repor på den vita nylon ringen. Kan inte var den som spökar och gör att styrningen gå trögt.

Har svetsat ihop den igen med samma resultat. Trögt ibland.

Någon som har att sälja eller kan låna ut en pump för att pröva det som "pools" tipsade om. Fel på Servopumpen.

Kan vara bra att vet innan investering i ny servostyrsnäcka och kanske även behöver ny pump som inte ser ut som originalpumpen.

Har sökt efter en servopump som ser ut som den gamla även på vårat Forum.

Är tyvärr slut hos USA leverantören som även drabbar de svenska återförsäljarna som har slut på dem.

Lennart CMC 1507

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Hej

Faktiskt köpte jag förra året en pump!

Hade lite bråttom så då slår transporten hårt men inga pengar i det stora hela att prata om i mitt fall.

RockAuto har ju mest service delar så man kan ju passa på fylla på med annat

Här ser du vad det kostade inkl frakten

OBS! Priset står i Euro faktiskt....Klicka på bild så syns det bättre

post-2532-144839489612_thumb.jpg

Jag kolla historiken på kontot och hitta bara en transaktion

post-2532-14483948962_thumb.png

17 kr / € blir det alltså

Sen tar man ju en risk att det blir fel och man kan inte byta.

Jag har faktiskt aldrig fått något fel annat än min egen klumpighet så jag beställer gärna från RockAuto eller Summit eller Mustangs Unlimited

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hej Per och alla andra!

Tack för ditt och övriga svar.

Fick under dagen i dag reda på, automatoljan som var avsedd för C4-lådan och vår gamla Volvo 940 automater AW-71/72 INTE passade i Mustangens servostyrning.:wtf:

Dessa oljor har en extra bokstav efter ATF(-F). Passar inte, vilket jag har hör att de ska passa i servostyrningen. (Dessa som jag har prövat).

Den olja som Per tipsade om var inte så lätt att handla över disk. Däremot Dextron III (mineralolja) fanns som exempel på AD bildelar över disk, skulle passa.

Bytte till den oljan som ett sista desperata försök.:shh:

Peppar, peppar så fungerade styrning (USA norm), en färd på ca 5 mil efter oljebytet.:shh:

Håll tummarna så länge NI orkar, att det fungerar för mig.:thumbup:

Beställning av ny pump från USA uppskjutet.

Ps. Åkte igår till Vega-baren (Stockholm, Mustang träff, Onsdagar) innan bytet och servostyrningen började krångla redan efter ca 2 mil från bostaden.

Ha en bra fortsättning på sommaren

Lennart CMC 1507

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej!

Lite info. till er som tänker byta till Bogerson servostyrväxel från Mustangens servostyrning.

Investerat i en Borgenson styrväxel och använde min Mustangens -66 original servo pump.

Samma tendens med trög servoverkan och ostabil styrning efter ca 1 mils körning.

Blev rekommenderad att byta pump mot en ny från annan säljare.

Nyrenoverad USA pump köpt med samma syntom som ovan.

Satte tillbaka bilens original pump, detta upplevdes som ett bättre alternativ mot USA pumpen.

Under provturen med stopp för att tanka så försvann servoverkan totalt . Pumpen KASS efter start. Ett byte mot USA pumpen vid hemkomst fungerade styrningen, men inte bra.

Enligt säljaren så ska deras styrväxel Borgeson fungera mer Fords servopump och ett slangpaket finns framtaget till detta kit.

Läser man på CJ Pony Parts så rekommenderar de en annan pump som passar bättre. Lite sen läst.

Se länk och produktbeskrivning:

http://www.cjponyparts.com/borgeson-power-steering-pump-saginaw-kit-289-302-351w-1965-1970/p/PSPK2/

Saknar denna information från säljaren eller generalagenten före köpet.

När pumpen rasade och vid hemkomst var tempen på servooljan ca 105˚ grader viket jag tycker är lite i överkant.

Säljaren vill sälja en ny pump med slangar som passar deras pump som ett alternativ till deras styrning.

Är detta lösningen?

Lennart CMC 1507

Link to comment
Share on other sites

Hej Leif!

Mycket troligt att du har rätt.

Misstänker snäckan i mitt fall men kan var på helt fel spår.

Plockade isär original pump som hade givet upp helt. Hittade inget fel utan satte ihop den igen. Prövade den igen i bilen och pumpen fungerade. Åkte samma sträcka som när den gav upp och mätte temperaturen vid bensinmacken ca 85˚ grader (samma pump var 105˚ grader när den gav upp). Dålig servoverkan på tomgång och igen bättring vid högre motorvarv, stilla stående bil.

Satte in den nyrenoverade USA pumpen och åkte samma sträcka. Vid bensinmacken mättes temperaturen på servooljan ca 105˚ grader även i denna pump, har visat läger temperatur vid tidigare mätningar. Dålig servoverkan på tomgång men blev bättre med lite högre motorvarv.

Det som förbryllar mig är att de är så olika värden på temperaturen vid olika tillfällen och på bägge pumparna.

Det finns ett pysande/väsande ljud inne i kupén med bägge pumparna.

Säljaren vill att jag ska pröva med ytterligare en pump för att utesluta fel på styrsnäckan. En mer kostnad.

Lennart CMC 1507

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...