Jump to content

Recommended Posts

Funderar på en Mustang 2005-2006 med V6 motor. Tanken är att ha denna som bruksbil året runt.

Bilen har manuell låda. V8 är ju att föredra helt klart men kanske inte som en bruksbil

Ngn som vet bränsleförbrukningen ( normal lugn körning) på en V6 bil med manuell låda?

Är värmen bra vintertid ?

Hej

Min V6:a (-06) drar ca. 0,80- 0.85 när jag kör längre körningar och ca. 1.2- 1,4 kortare körningar typ i stan. Är ju lite kul att dra på lite även att det är en V6:a!

Kör dock bara min mellan mars-oktober.

Mvh

Mac

Jag har kört generationen innan som året runt bil och värmen är jättebra.

Kört även 2005 och värmen lika bra.

Som vinterbil verkligen kass om man ska jämföra med normala bilar! :)

Svårt ta sig fram helt enkelt med bakhjulsdriften....Manuell kanske bättre för jag har bara kört automat!

Ford V6 motorn 2005 är i mitt eget tycke bedrövlig för vad man får ur 4.0 liters motorvolym.

Faktiskt är grundstommen ändå från Ford Taunus tiden på 60-talet....Visst uppgraderad många gånger om men det är ingen "performer" varken på bränsle eller effekt.

Helt galet egentligen att Ford envisats så länge

Enda positiva om 4.0 är att den går väldigt lugnt och skönt och har inga direkta problem.

Efterföljaren som kom 2011 är en stor skillnad tekniskt med mindre volym på 3.7liter och ytterligare +95Hk(305Hk) gör den mer modern.

Drar inte så mycket mindre bensin beroende på att Ford satsat på få ur mer effekt vilket kostar.

Så det är inte konstigt att Mustang V6 2005-2010 pris dumpas just nu och kommer vara mycket svårsålda framöver.

V8an har ju nästan samma förbrukning åtminstone i stadskörning......Däremot är nog försäkringskostnaden som kan skilja.

Kolla även upp den!

2011 V6 skulle jag ändå förorda eftersom dom kostar lika mycket som en 5år äldre med V8 och är lika rolig!

post-2532-144839489761_thumb.jpg

(redigerad)

Förstår dig och säkert en av anledningarna till att de ratas.

Därför kommer det bli extremt intressant följa den nya Mustangen som kommer med en 2.3L Eco boost.

Många fnyser med näsan i vädret och säger "de ska vara veeeåtta!!" , men samtidigt verkar man inte förstå att utan dessa mindre motorer skulle det varken finnas Mustang eller V8 överhuvudtaget eftersom det är de mindre motorerna som bär stor del av försäljningen

Här är det ingen vänster politik som håller igång tillverkningen utan rena vinstintressen och därmed sker en utveckling

Så nu öppnas ytterligare en ny marknad på samma sätt som 1974 med Mustang II.

Skillnaden är att den nya 2.3 Ecoboost kommer ligga på 310Hk och 420Nm vilket sopar gatan med det mesta Ford gjort 1970-2010

Med en förbrukning på kanske ner till 0.6 l/mil så kommer produktionen därmed fortsätta med en brant kurva uppåt är min gissning.

Tack vare detta kan de som fnyser åt detta få sin V8 framöver ändå! :)

Ett litet klipp på Ecoboost har hittat ut på nätet

Ändrade %s av %s (%s)

lite bredvid tråden kanske men kan inte låta bli

Tycker det är tråkigt att läsa om dom problem en del verkar ha med att det finns Mustanger som "bara" har 6 cylindrar och som därför "kommer att vara mycket svårsålda framöver".

Det är bara en prisfråga som allt annat.

210hk i ett 740/940 chassi (som det ju är) räcker o blir över på vintern.

Känns som om vi som har v6or kanske ska starta en egen klubb?

(redigerad)
lite bredvid tråden kanske men kan inte låta bli

Tycker det är tråkigt att läsa om dom problem en del verkar ha med att det finns Mustanger som "bara" har 6 cylindrar och som därför "kommer att vara mycket svårsålda framöver".

Det är bara en prisfråga som allt annat.

210hk i ett 740/940 chassi (som det ju är) räcker o blir över på vintern.

Känns som om vi som har v6or kanske ska starta en egen klubb?

Syftar du på mitt inlägg eftersom du referar till det skriv direkt till mig isåfall istället för "en del".

För din information så har vi haft V6or och rätt väl insatt när det gäller förbrukning och vet även hur svår sålt det kan vara.

Sålde en i våras!

Tråden gällde förbrukning och att använda året runt.

De är ju dyra att köra på det sättet.

Vad är det för fel att vara ärlig med det "lah"?

Håller helt med att det är en prisfråga och det var därför vi köpte eftersom de inte kostar något i jämförelse.

V8an är självklart ännu dyrare att driva runt så är det fel skriva det med? :)

Vad 740 chassi kommer in i bilden har jag ingen aning om!

Ändrade %s av %s (%s)

Det jag upplever är väl att man blir sedd lite över axeln när man har en v6a och det är tråkigt tycker jag.

Jag har nu haft min v6 cab aut i 6 år och gillar den fortfarande, tycker dock att man kan jämföra den ganska väl med 240/740/940 chassiteknik, men inget fel idet, lätt att förstå sej på o lätt att mecka.

Vore dock kul med lite mer upplevd sammanhållning utan att motorn ska bestämma detta.

Nog sagt om detta tycker jag!

Trevlig fortsättning på resten av sommaren!

Antal cylindrar bryr jag mig inte om annars skulle jag inte vurma för nya 4 cylindriga som jag nämnde ovan.

Ja visst V6 modellen väldigt enkel att göra med och lätt meckat.

Delarna är nära nog billigare än 740 av det jag bytt ut så ur den synpunkten är V6 modellen en budget bil.

2005+ är jag osäker på om delarna är snarlikt billigt som -2004

Ändå måste man kunna yttra sig om en så enkel sak som driftkostnaden och jag är inte gift med märket Ford Mustang så jag måste höja allt till skyarna.

Kört med V6 i Januari -20grader och med nya Hakkapelitta 6 hjälpte föga för att den ändå beter sig som Bambi på hal is! :)

Vintermånaderna var det svårt komma under 1.5 l/mil.

Enhjulsdriften var ju inget för vinterföret heller

Helt annat för er som ska köra sommartid då är den faktiskt underbart skön med dess låga utväxling och som jag skrev motorns lugn gör det till en cruiser.

Den sammanhållningen jag är med på är komforten samt inköpspriset!....Som vår,sommar,höst bil är den egentligen ett kap!

Men när man bruksmässigt går över 1000mil/år börjar argumenten tryta....Såvida man helt enkelt inte bryr sig.

Nu tar jag en öl på verandan! ;)

post-2532-144839489772_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...