kranskotarn July 29, 2014 Report Share July 29, 2014 Hej. Nu kommer en ny fråga. Vad tankar ni era äldre Mustanger med? Jag har en 1966. 95 Okt. med blytillsatts. Eller 98 Okt. med eller utan blytillsatts? Eller var mustang så långt framme så den går på vanlig 95 Oktan?Mvh: Evert Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
kranskotarn August 13, 2014 Author Report Share August 13, 2014 Jag fick inget svar på frågan om bensin. Köper alla 98-oktan och häller i en tillsats? Det är ju inte bly, vilket man inte rår använda mer. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund August 13, 2014 Report Share August 13, 2014 Går säkert utmärkt med 95 oktan om inte annat så märks det.Tillsats behövs endast om motorns toppar inte har härdade ventilsäten.Jag kör aldrig något annat än 95 oktan trots hög kompression så går det bra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
kranskotarn August 14, 2014 Author Report Share August 14, 2014 Hej och tack för svaret. Min bror säger att- om motorn börjar "Spika" då är det dags att höja oktantalet. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund August 14, 2014 Report Share August 14, 2014 Japp han har rätt.Att motorn spikar kan bero på olika anledningar.För hög kompressionFör lite bränsle i luft/bränsle blandningFör varm motor.Avlagringar i toppar eller kolvarGår bilen fint på 98 så kör på det. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse August 16, 2014 Report Share August 16, 2014 Kan inte för mycket förtändning också göra att motorn spikar? Min går lika bra på 95, som på 98 oktan. Märker ingen skillnad. Hade den inlämnad hos Lundblads motor i Bandhagen (Stockholm) 2012 för uppmätning av cylinderbalans, förgasar- och tändinställning (Pertronix). Sedan dess har den gått perfekt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts