Jump to content

Besiktning


kranskotarn

Recommended Posts

Hej.

Är det fler än jag som råkat ut för att bilprovningen höjer tjänstevikten så att bruttovikten inte räcker till mer än två personer i bilen? Den rätta tjänstevikten är 1390 kr. Men besiktningsmannen skrev 1525 kg. På mitt ägarbevis står - 2 sittplatser inklusive förarplatsen. Jag ringde transportstyrelsen och påpekade felet men dom sa att det får du prata med bilprovningen om.

Inte har väl bilprovningen rätt ändra sådana uppgifter efter behag eller humör?

Mvh: Evert:clap:

Link to comment
Share on other sites

ändra o ändra. hur har det gått till då! för man brukar ju inte väga bilen på en besiktning, utan detta görs ju på registrings besiktningen.

o då finns det regler på att man inte ska något i bilen lite soppa o.s.v.

Men väger bilen 1525 kg o inte 1390 kg så måste den va tyngre motor eller massa extra plåt på bilen!

Link to comment
Share on other sites

Det var en registreringsbesiktning. Ungefär 1/2 tank bensin. och så hsde jag reservdäcket, en liten brandsläck. och ett silvergarage. Men jag sa till honom att bilen väger 1390 kr. det hade jag tagit reda på. Men borde inte besiktningsmannen undrat, nä viktskillnade var så sto. Han borde väl veta bättre än jag.

Link to comment
Share on other sites

När jag reg. besiktigade min bil för länge sen (65a HT) vägde den 1320kg med full tank och reservhjul/verktyg i. Låter som det stod någon på vågen eller att du har mer järn i bilen än vad det skall vara

Link to comment
Share on other sites

Samma på crusingar är ju inte helt ovanligt att bli stoppad under en sån polisen kommer att gnälla direkt om du har en mer än regbeviset säger i bilen.

Hoppas det löser sig. Låter riktigt jobbigt.

Lycka till och ge dig inte

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag hade en "riktig" taxibil 1994-1996, en Checker.

Nysåld i Sverige 1982 och utrustad med rak sexa, som jag bytte mot en V8:a.

När jag typade om den visade det sig att jag inte skulle få ta något bagage i bilen om jag hade åtta passagerare med i bilen.

Eftersom jag var snäll på den tiden och känd på bilprovningen kollade besiktningsmannen upp typintygen på c:a 20 Checker´s

Tog därefter en bruttovikt som låg lite under den högsta så jag kunde ta bagage.

Vågen vi använde var Lantmännens våg vid silon i Strängnäs.

Summasumarum..........var ödmjuk och frågande inför de "allrådande" på Bilprovningen, de vill gärna ha rätt men vill också göra en god gärning.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...