Jump to content

Styrservo


Z:as 68

Recommended Posts

Hej, Hoppas att ni har haft en fin sommar hit intill .Jag funderar på att montera på ett styrservo på min HT 68.

Tänkte höra om någon har någon erfarenhet av det.Vad behövs, finns det färdiga paket att köpa? vad kan det kosta?

MVH Matz

Link to comment
Share on other sites

Hej jag har lagat o fixat lite med styrservon, o kan man meka lite, så är det inga problem, o ja det finns hela packet att köpa, eller om dom ligger i 2 packet. Ska byta min inom kort fick en läcka å så fick jag panik o köpte en helt nu allt utom på fyllningen, o så visade det sig att det va en slang som va trasig, Titta inte så noga, dyrt, men nu har jag det liggande så nu måste jag ju.

Titta här http://www.cjponyparts.com/1964-1973-mustang-power-steering-conversion-kits/c/10150080/

Men jag undrar om du inte oxå måste byta styr snäckan oxå??? den har jag oxå byt, o det kan jag låva dig att den är värd alla sina kronor att byta.

ps Jag kanske har någon bild då jag byt o fixa o trixa!!

Men det finns bra hjälp att få på Youtube, sök där så får du se att det är ganska OK att göra detta jobb.

Link to comment
Share on other sites

Styrsnäckan ska du väl inte behöva byta om den inte är skrot(går ju att renovera oxo utan några större besvär):confused:/Leif

Det jag tänkte med denna va att i servon är det 16:1 och i den utan är det 20:1 så det blir inte lika skönt med ratt utslagen, men helt klart så funkar det. det är ju bara hur bra man vill ratta.

Link to comment
Share on other sites

Det är olika snäckor manuell eller servo och oavsett brukar det vara mööög av dom! :)

Som Snorre70 länka till så är ett nytt Borgeson system bättre är originalet!

http://www.cjponyparts.com/borgeson-power-steering-conversion-kit-289-302-351w-1968-1970/p/PSK15/

Om inte original utförande är nr 1 för dig så ska du helt klart sätta i det nya systemet som är massa ggr bättre.

För min del va det tyvärr original utförande som ligger på prio 1.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej

Har precis arbetat med att installera ett komplett Borgesson system med styrsnäcka + servo på en -67:a med 4 vxl manuell och headers.

Gick inte !

Orsak : Headers tar all plats för ny styrsnäcka när du samtidigt skall försöka få plats med länkaget till kopplingen som går runt styrsnäckan i en båge.

Om det hade gällt automat ELLER om originalgrenrören suttit kvar hade det kunnat gå.

Jag fick välja mellan att skaffa nya trötta originalgrenrör + ny downpipe för att få servo, ev med följden att skaffa helt nytt avgassystem från ny downpipe och bakåt.

Valde istället behålla headers + skaffa ny styrsnäcka med originalutväxling 20:1

OBS att -67:an är lite lurig då man inte vet på förhand om rattstången är 1" eller 1 1/4" oavsett om du har VIN nr eller första reg datum etc. Ford bytte löpande och lite slumpvis för -67:orna och antingen måste man plocka isär först eller köpa på chans.

Jag handlade med VP-Autoparts utanför Borås. Inga problem att byta tillbaka hela Borgessonkitet när jag nu fick tänka om helt och hållet. Suverän service och betydligt lättare än att diskutera teknik, byten och återköp med CJ Ponyparts o.dy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...