Z:as 68 August 5, 2014 Report August 5, 2014 Hej, Hoppas att ni har haft en fin sommar hit intill .Jag funderar på att montera på ett styrservo på min HT 68.Tänkte höra om någon har någon erfarenhet av det.Vad behövs, finns det färdiga paket att köpa? vad kan det kosta?MVH Matz Citera
Snorre70 August 5, 2014 Report August 5, 2014 Hej jag har lagat o fixat lite med styrservon, o kan man meka lite, så är det inga problem, o ja det finns hela packet att köpa, eller om dom ligger i 2 packet. Ska byta min inom kort fick en läcka å så fick jag panik o köpte en helt nu allt utom på fyllningen, o så visade det sig att det va en slang som va trasig, Titta inte så noga, dyrt, men nu har jag det liggande så nu måste jag ju.Titta här http://www.cjponyparts.com/1964-1973-mustang-power-steering-conversion-kits/c/10150080/Men jag undrar om du inte oxå måste byta styr snäckan oxå??? den har jag oxå byt, o det kan jag låva dig att den är värd alla sina kronor att byta.ps Jag kanske har någon bild då jag byt o fixa o trixa!!Men det finns bra hjälp att få på Youtube, sök där så får du se att det är ganska OK att göra detta jobb. Citera
turbo57 August 5, 2014 Report August 5, 2014 Styrsnäckan ska du väl inte behöva byta om den inte är skrot(går ju att renovera oxo utan några större besvär):confused:/Leif Citera
Per Berglund August 5, 2014 Report August 5, 2014 Det är olika snäckor manuell eller servo och oavsett brukar det vara mööög av dom! Som Snorre70 länka till så är ett nytt Borgeson system bättre är originalet!http://www.cjponyparts.com/borgeson-power-steering-conversion-kit-289-302-351w-1968-1970/p/PSK15/ Citera
turbo57 August 5, 2014 Report August 5, 2014 Tack, det var bra att få veta att det är olika snäckor, givetvis är det bättre med en modernare variant:p/Leif Citera
Lars Alfredsson August 5, 2014 Report August 5, 2014 Satte på styrsnäcka från Borgeson på min 65:a till denna sommaren, har fungerat väldigt bra.Det var lätt att montera, rekommenderas. Citera
Snorre70 August 6, 2014 Report August 6, 2014 Styrsnäckan ska du väl inte behöva byta om den inte är skrot(går ju att renovera oxo utan några större besvär):confused:/LeifDet jag tänkte med denna va att i servon är det 16:1 och i den utan är det 20:1 så det blir inte lika skönt med ratt utslagen, men helt klart så funkar det. det är ju bara hur bra man vill ratta. Citera
Snorre70 August 6, 2014 Report August 6, 2014 Det är olika snäckor manuell eller servo och oavsett brukar det vara mööög av dom! Som Snorre70 länka till så är ett nytt Borgeson system bättre är originalet!http://www.cjponyparts.com/borgeson-power-steering-conversion-kit-289-302-351w-1968-1970/p/PSK15/Om inte original utförande är nr 1 för dig så ska du helt klart sätta i det nya systemet som är massa ggr bättre.För min del va det tyvärr original utförande som ligger på prio 1. Citera
maberg August 7, 2014 Report August 7, 2014 Hej!Satte på Borgeson's styrsnäcka med inbyggt servo och återanvände originalpumpen förra sommaren. Fungerar klockrent och är lättmonterat. Kan rekommenderas.Mvh, Citera
Sebring October 8, 2014 Report October 8, 2014 HejHar precis arbetat med att installera ett komplett Borgesson system med styrsnäcka + servo på en -67:a med 4 vxl manuell och headers.Gick inte !Orsak : Headers tar all plats för ny styrsnäcka när du samtidigt skall försöka få plats med länkaget till kopplingen som går runt styrsnäckan i en båge.Om det hade gällt automat ELLER om originalgrenrören suttit kvar hade det kunnat gå.Jag fick välja mellan att skaffa nya trötta originalgrenrör + ny downpipe för att få servo, ev med följden att skaffa helt nytt avgassystem från ny downpipe och bakåt.Valde istället behålla headers + skaffa ny styrsnäcka med originalutväxling 20:1 OBS att -67:an är lite lurig då man inte vet på förhand om rattstången är 1" eller 1 1/4" oavsett om du har VIN nr eller första reg datum etc. Ford bytte löpande och lite slumpvis för -67:orna och antingen måste man plocka isär först eller köpa på chans.Jag handlade med VP-Autoparts utanför Borås. Inga problem att byta tillbaka hela Borgessonkitet när jag nu fick tänka om helt och hållet. Suverän service och betydligt lättare än att diskutera teknik, byten och återköp med CJ Ponyparts o.dy. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.