Jump to content

Recommended Posts

Har en mustang -66 med renoverade bromsar som drar kraftigt åt höger då jag bromsar in. Vem som helst skulle köra av vägen ifall man inte var beredd. Jag har luftat bromsarna fram. Vad kan det bero på? Jag vill inte tro att bromsarna beckat igen när de renoverades i februari. Hon har visserligen inte körts sedan mustangens 40-årsdag i april. Kan det bero på något annat, hjulinställning, min urkopplade servostyrning, någon bussning eller stag eller...

Då är det förmodligen ojämnt ljusterat efter ihopmonteringen, eller en självjustering som inte funkar. Många tar bort självjusteringen och kör manuellt efter renovering. Det är oftast det enklaste sättet att få til jämn bromsverkan.

Hur stor del av bromskraften ligger fram respektive bak? Skulle det kunna vara bakbromsarna?

Jag får nämligen parera rejält med styrningen när jag bromsar normalt.

Jag har ej luftat bakbromsarna, det får jag nog ta och göra imorgon.

kan vara en bussning som gett sig.. så att framvagnen kan röra lite på sig... då vinklar hjulet ut sig lite och på så vis "styr".... kan vara intressant att kolla.... lättast genom attt titta på däckets plasering i hjulhuset vid stillastående, broms och lite stötvis gaspådrag på driven alternativt gunga lite på koplingen om det är en manuell.. ;)

Jag har exakt samma problem med min -68, fast min drar till vänster, så när du hamnar i diket, hamnar jag i grillen på mötande trafik :shock:

Får kämpa rejält när det ska bromsas OCH svängas till höger så behöver inte införskaffa gymkort, men nu nalkas det ju besiktning...

Har märkt

att om jag trycker till rejält först på bromsen så drar den inte alls lika kraftigt, nästan rakt nästa gång...vet inte om det är likadant för dig?

Mina bromsar är också nyligen renoverade, fick höra att det kunde vara att de inte var ordentligt inslitna till en början, men köper inte riktigt det

Har inte kunnat lufta bromsarna då nippeln gick av när jag skulle skruva upp den, så det blir att plocka fram borren i höst

Ska föröska plocka av hjulen till helgen och undersöka lite närmare, om jag hittar något så skriver jag det här sen

Mvh

Alex

Jag jackade upp henne igår och undersökte framvagnen lite. Ganska snabbt konstaterade jag att båda framhjulen stod inte rakt framåt samtidigt. När jag ställde vänster jul rakt fram så var högerhjulet märkbart vinklat inåt (toe-vinkeln?). Jag är ingen höjdare på framvagsinställningar , men det känds inte rätt.

Kan detta vara anledningen?

Isåfall, varför drar den inte åt vänster då jag rullar eller gasar?

Har precis kollat båda bromsarna fram, upptäckte att den vänstra (från förarplatsen) var betydligt sotigare. Det jag kunde se varf att den högra bromsens bromscylinern inte tryckte ut den bakre bromsklossen (kolven) förräns bromsen var i botten (och då knappt märkbart). Dock såg inte cylindern sprucken eller skadad ut. Dessutom var den högra bromsen inte i närheten av lika sotig som den vänstra...

Dessutom var den högra bromsens bromsvajer spänd hela tiden oavsett om man bromsade eller inte, medan den vänstra bromsens vajer var så pass slak att man kunde lyfta av den från fästet vid ingen bromsverkan, den spände sig först vid bromsning...

Så min slutledning säger mig att det är minst ett fel på nån av bromsarna, borde en ny bromscylinder lösa problemet? och är det någon som vet hur och när bromsvajern ska vara spänd?

Har ingen erfarenhet av detta problem och har inte kunnat läsa mig till det heller så uppskattar alla visa ord :D

Mvh

Alexx

Har du tänkt på att det finns "trailing och leading shoe" ,

Trailing shoe har bromsbelägget monterat närmare den sida som ligger an mot bromscylindern.

Leading shoe har bromsbelägget monterat närmare "ankar sidan"

Trailing shoe skall sitta före bromscylindern i hjulets rotationsriktning och leading sho sitter följdaktligen efter bromscylindern.

Anledningen är att "leading shoe" bromsbacken som ligger efter bromscylindern "självlåser" eller strävar utåt mot trumman när den snurrar, och "trailing shoe" vill sträva inåt. Har du monterat backarna fel får det olika broms effekt.

Jag vet inte hur det ser ut på dessa bilar om felmontering är möjlig.

MvH

PeO