Jump to content

351 windsor skillnad


Elarsson87

Recommended Posts

Tror topparna fick mindre ventiler ca 1976 (1,84 =>1,78 insug t.ex.)..

69-71 hade 9,48" deckhöjd. Nyare 351W har 9,503" deckhöjd.

69-71 ska även ha högnodulärt gjutjärn, vilket togs bort på nyare block (billigare att tillverka?).

Obs.

Eftermarknadskolvar till original- eller strokervevaxlar är oftast gjorda för 9,503 eller 9,500"deckhöjd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det jag har läst mig till är att C9OE topparna och D0OE topparna är identiska dock skiljer det sig på kompressionen mellan en -69 motor och en -70-74 motor.

-69-74 motorer hade dessa toppar C9OE-B, D D0OE-C G D0OZ-C

Dessa toppar har samma förbrännings utrymme (60.4cc) och 1.84/1.54 i ventilerna.

Link to comment
Share on other sites

Ok. om topparna har samma ventiler och det är samma förbränningsutrymme så är det alltså kolvarna som måste bytas på min motor för att få samma komp och effekt som 69-70 motorerna? Värdelös motor i originalutförande alltså?

Link to comment
Share on other sites

Efter 1974 hade topparna extra luft injektorer i kanalerna som tar massa utrymme i % av kanalen.

Det går bra slipa bort men är det värt besväret är ju upp till dig.

Förmodligen krävs även maskinbearbetning/renovering/nya ventiler/ fjädrar så det är mest skrot i mina ögon

Kolvarna är bara byta. Original lägger till en hel del CC och har 4 urtag för ventiler.

Bättre med nytt fräsht med endast de urtag man behöver för ventilerna.

Var noga kolla alla stakar då Ford slarvade mycket vi tillverkningen....Vanligt de är krökta!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...