Elarsson87 Posted August 19, 2014 Report Share Posted August 19, 2014 Vad är skillnaden på en 351w från 69-71 och en från 80-talet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
V4power Posted August 22, 2014 Report Share Posted August 22, 2014 69 351W hade toppar med bättre flöde=högre effekt än senare versioner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LW_horse Posted August 28, 2014 Report Share Posted August 28, 2014 Tror topparna fick mindre ventiler ca 1976 (1,84 =>1,78 insug t.ex.)..69-71 hade 9,48" deckhöjd. Nyare 351W har 9,503" deckhöjd.69-71 ska även ha högnodulärt gjutjärn, vilket togs bort på nyare block (billigare att tillverka?).Obs.Eftermarknadskolvar till original- eller strokervevaxlar är oftast gjorda för 9,503 eller 9,500"deckhöjd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elarsson87 Posted September 1, 2014 Author Report Share Posted September 1, 2014 Ok tack för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elarsson87 Posted September 2, 2014 Author Report Share Posted September 2, 2014 Har fått tag i en 351w från 74-75 som jag antar är en smogmotor? Hur är dom strypt isåfall? Topparna är märkt 5L25 tror jag det var.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FreRoth Posted October 29, 2014 Report Share Posted October 29, 2014 Det jag har läst mig till är att C9OE topparna och D0OE topparna är identiska dock skiljer det sig på kompressionen mellan en -69 motor och en -70-74 motor.-69-74 motorer hade dessa toppar C9OE-B, D D0OE-C G D0OZ-CDessa toppar har samma förbrännings utrymme (60.4cc) och 1.84/1.54 i ventilerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elarsson87 Posted November 1, 2014 Author Report Share Posted November 1, 2014 Ok. om topparna har samma ventiler och det är samma förbränningsutrymme så är det alltså kolvarna som måste bytas på min motor för att få samma komp och effekt som 69-70 motorerna? Värdelös motor i originalutförande alltså? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted November 2, 2014 Report Share Posted November 2, 2014 Efter 1974 hade topparna extra luft injektorer i kanalerna som tar massa utrymme i % av kanalen.Det går bra slipa bort men är det värt besväret är ju upp till dig.Förmodligen krävs även maskinbearbetning/renovering/nya ventiler/ fjädrar så det är mest skrot i mina ögonKolvarna är bara byta. Original lägger till en hel del CC och har 4 urtag för ventiler.Bättre med nytt fräsht med endast de urtag man behöver för ventilerna.Var noga kolla alla stakar då Ford slarvade mycket vi tillverkningen....Vanligt de är krökta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FreRoth Posted November 2, 2014 Report Share Posted November 2, 2014 351 4V har 11.0:1 (1969)351 2V har 9.51:1 (1969-1973) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elarsson87 Posted November 3, 2014 Author Report Share Posted November 3, 2014 En annan sak är ju att vattenpumpen pekar åt fel håll. Går det att ta en från 289 och skruva dit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elarsson87 Posted November 3, 2014 Author Report Share Posted November 3, 2014 Mkt nyttig info föresten[emoji1] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FreRoth Posted November 3, 2014 Report Share Posted November 3, 2014 Ja vattenpumpen passar. Finns olika versioner dvs passagerar vs förar sida som loppet är på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.