pelle forsström August 29, 2004 Report Share August 29, 2004 Har inbygd regulator så är det nog fel på generatornMen har du en separat regulator så kan det vara spänningsfall på ledningen som regulatoren känner vilken spånning det är i systemet.Har du spänningsfall så matar regulatoren på mer magnetiseringsströmtill generaton, kan vara det när du säger att det kokar vid hög belastning. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB August 30, 2004 Report Share August 30, 2004 Laddningsrelä kan ha "hängt upp" vid de tillfällen det kokat. Då har generatorn pressat på med 18-19 Volt till batteriet. Sen har du brutit strömmen via tändlåset då du stängt av och relät har släppt. Skaffa ett annat relä och prova. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ht67 cmc 1502 August 30, 2004 Author Report Share August 30, 2004 Problemet är att laddrelät är inbyggt. Frågan är vad det kostar att mäta upp den eller om jag ska åka till Persåkers och pröjsa en ny för 1200.- Egentligen borde jag kontakta de som byggde motorn i USA. Garantin borde gälla? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leffe N cmc712 August 30, 2004 Report Share August 30, 2004 Tror inte det kostar många kronor att få generatorn testad, speciellt om du kan få det "utan kvitto"... :wink: Beträffande garanti så kan det nog bli svårt att få ut nått pga. avståndet. Kan tänka mig att jänkarna inte bryr sig så mycket om oss stackars svenskar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle forsström August 30, 2004 Report Share August 30, 2004 Skriv vilken namn och nr. genoratorn har,så kan du få pris på en regulator.om du har kollat alla anslutningar att det sitter fast samt jordningar på samtliga platser ,det kan vara dålig kontakt någonstans så att regulatorenkänner ett spänings fall,då lägger han ut högere magnetiseringsström,Du skulle mäta späningen när det kokar i bat. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ESO553 August 30, 2004 Report Share August 30, 2004 Är väldigt nyfiken över hur det går med detta så slipper jag kanske problem med mittHar nämligen ett Optima under huven och 2 i bagaget och en 200 Ampers generatorKent Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ht67 cmc 1502 August 30, 2004 Author Report Share August 30, 2004 Går det att ta ur det inbyggda laddrelät utan större problem? Ska skruva i morgon. Har även skickat mail till USA och frågat om garanti på generatorn. Har inte fått svar än. Men bryr de sig inte om mig så är det olyckligt då jag ären av deras referenskunder på motorn. Många kontaktar mig och har frågor om både motorn och hur företaget är mot sina kunder.Jag önskar också att det gick att återskapa så jag kunde mäta under "kokning", men det är inte så lätt...Jag har försökt få hjälp av alla jag känner som kan el och idag fick jag förklarat av ytterligare en att laddningsspänning över 14V inte är bra för batteriet. 14.3V är alldeles för högt. Jag lovar att återkomma så fort det löser sig eller om det händer något så att alla som vill kan lära sig av detta. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle forsström August 31, 2004 Report Share August 31, 2004 Det går bra att byta den inbygdaregulatoren.När bat. är fulladdat och regulatoren har reglerat av så skall späningenligga på 14,2-14,4 volt,så fort du förbrukar ström så sjunker späningen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ht67 cmc 1502 August 31, 2004 Author Report Share August 31, 2004 Snart undrar jag om jag kommer och lära mig nåt av det här eller om jag förblir ett levande frågetecken på generatorer. Hur som helst har jag en genrator som heter UN103-12. Jag väntar just nu på besked från USA om jag får en ny på garantin. De hävdar att mitt batteri har haft sönder generatorn och att jag måste pröjsa en ny. Jag har överklagat detta. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB September 1, 2004 Report Share September 1, 2004 Hur kan batteriet ha sönder en generator, frågar man sig? Jag har dock ett svagt minne att Optima batterier hade barnsjukdomar för flere år sedan (rätta om jag har fel), men jag minns inte vilka problem dom hade. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ht67 cmc 1502 September 2, 2004 Author Report Share September 2, 2004 Nu är det klart att jag får en ny generator. Dock får jag stå för frakten själv.Pelle Forsström: Det skulle vara intressant att få pris på den inbyggda laddregulatorn så jag kan ev. byta den. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle forsström September 5, 2004 Report Share September 5, 2004 Hej jag kan ej hitta generator med nr. UN 103-12.Vilket fabrikat är det ? det kan passa från anan av sama fabrikat Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts