Jump to content

C5 låda. Vanlig? Pris? Samma längd som C4?


Recommended Posts

C5 är samma princip som C4 men det finns en lockupfunktion som knappt gör något alls för körningen.

C5 har oftast oljestickan ner i oljetråget istället vilket gör att det kan bli svårt få plats med ditt original avgassystem

C5 har dessutom ofta en större transmissionskåpa så du måste byta både startkrans och blockplatta.

Vill påstå det är ett helt onödigt köp och det är mycket bättre du tittar på en AOD istället om du tänkt ändra komforten

Med AOD får du verkligen en förändring i bränsle ekonomin.

AOD får du även där byta en hel del prylar och det är dyrare att göra men som sagt det gör stor skillnad...Du sänker varvet med 0,67

Tex har bilen 3000rpm på landsvägen så blir det istället 3000x0,67= 2010rpm!

C5 är en jäkla massa arbete och bortkastade pengar för att du ska få ca 50 rpm lägre motorvarv...Knappt märkbart.

Link to comment
Share on other sites

Då blir det en C5. Lättdriven och borde väl vara ett av de mer ekonomiska alternativen att preppa om det är samma innanmäte som C4. En 0,67 överväxel kommer min 289 med offy 360 och headers inte att gå så bra med då jag skulle hamna på ca 1550 varv i 100 km/h med mina däck och utväxling. 50 varv eller inte, jag tycker inte om principen att slira bort effekt rakt ut i tomma intet. Skulle jag bry mig om bränsleekonomi och inte gilla problem skulle jag inte köra med en 50 år gammal skrammelbil.

Link to comment
Share on other sites

Nej inte helt samma innanäte men nästan fast en hel del förbättringar i C5

C5 turbin och transkåpa är 25mm djupare så jag antar man kanske måste sticka av kardanaxel men osäker!

Angående turbinen och dess lockup så får du nog vara nöjd om du hittar en som funkar.

Har mest läst problem om den och faktum är att lockupen är inte ens finns på vissa eftermarknads turbiner.

C5 lådan i sig är mycket bättre byggd än C4 så den är tryggare.

Kommer C5an från en Pickis kan du få uppleva väldigt hårda växlar! C5 från dessa jobbar hårdare för att hålla och har en kraftigare servo.

Kryper du in under din bil och tittar på servot så är det säkert märkt med A medans C5 oftast är märkt med H som är Fords kraftigaste.

Så spar ditt A servo ifall det blir obekvänt så kan det flyttas över....Kommer ändå växla aningen hårdare eftersom den är kalibrerad för en tyngre bil men.

Men hitta du en komplett C5 med turbin så behöver du bara fixa

1) Ny blockplatta för 164 kugg

2) Ny startkrans 164 kugg med rätt bultcirkel för C5 turbin

3) Eventuellt korta kardan

4) Beroende på ditt avgassystem så kanske du måste köpa en ny oljesticka från Lokar.

Jag har läst att det finns faktiskt C5 Case Filled och dom fanns mellan 82-86 så då blir det bättre med plats!

Båda sorter fanns mellan dessa år så vet ej hur vanlig den är!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...