Jump to content

Recommended Posts

American Racing 6x14 Torque Thrust (gamla Made in USA) med 205/70/14 blev ju sååå snyggt......:cool:

Provtur idag och vid lite större gupp verkar däcken bak "toucha" i skärmkanterna bak

Trist.......... :( så 205/70/14 är inte möjligt att ha bak på en Mustang -66 ?

Eller är det kombinationen ET på dessa fälgar och 205 som inte går ihop ?

Får då bli nästa steg nedåt , 195/70/14 som kan bli det bredaste jag kan ha ?

Fjädringen känns normalt hård och bilen är ej "hängig" bak på ngt sätt

Tur man tog det försiktigt på premiärturen för inga synliga skador kan ses på skärmkanterna

ska inte vara några problem med däcken. Fälgarna har väl däremot mer offset än original? eller så har du en 67 axel, den är 1 tum bredare på varje sida...

men skulle gissa att det är fälgen som gör'et. 195/75/14 är samma diameter som dina 205or men obetydligt smalare

ska inte vara några problem med däcken. Fälgarna har väl däremot mer offset än original? eller så har du en 67 axel, den är 1 tum bredare på varje sida...

men skulle gissa att det är fälgen som gör'et. 195/75/14 är samma diameter som dina 205or men obetydligt smalare

Hej

Har för mig det stod ET=0 på baksidan på fälgarna.......... men skall kolla igen

Nej bakaxeln är ej bytt , är original 1966

Kanske man då måste ned till 185/70/14 för att det skall fungera med dessa fälgar på min bil ?

Körde med styled wheels (1965) förut med 6.95x14 diagonal .

Bakaxeln kan vara bytt , man kan ha satt dit orginaltaggen så mät bredden på axeln , det finns väl de som har betydligt bredare däck på 65-66

Skall kolla fälgens offset ikväll....... mest trolig olämplig

Att bakaxeln är bytt känns mindre troligt då 1:e tidigare ägaren uppgett att hela drivlinan var orörd/ original från fabrik

Om nu offset är fel kan det gå att svarva bort material ( typ 5mm) på bakfälgarnas anliggningsyta mot trumman på denna typ av fälg ???

• 3 weeks later...

0 offset innebär rimligen mer bredd utåt än en original plåt- eller styled steel fälg. Du borde kunna se/mäta hur mkt fälgen breddar inåt/utåt jämfört med din originalfälg.

//Claes

Hej Claes

Helt korrekt det du säger. Kollade detta för ngra veckor sedan

American Racing fälgar Offset = 0 eller backspace 3.5 tum

Mina original styled Wheels har jag mätt backspace = ca 4 tum

Innebär att American Racing fälgen breddar 0.5 tum mer utåt jfrt med Styled Wheels fälg

Denna backspace skillnad i kombination med skillnaden däckbredd 205/70/14 och 6.95x14 ( som sitter på mina styled Wheels) gör totalt ca 30 mm skillnad i bredd utåt

Så det blir att prova med 185/70/14 om jag skall kunna använda mina AM racing 6x14 på min bil.

Dvs 10 mm mindre bredd utåt jfrt med 205/70/14