MustangDriver October 7, 2014 Report October 7, 2014 American Racing 6x14 Torque Thrust (gamla Made in USA) med 205/70/14 blev ju sååå snyggt......Provtur idag och vid lite större gupp verkar däcken bak "toucha" i skärmkanterna bakTrist.......... så 205/70/14 är inte möjligt att ha bak på en Mustang -66 ?Eller är det kombinationen ET på dessa fälgar och 205 som inte går ihop ?Får då bli nästa steg nedåt , 195/70/14 som kan bli det bredaste jag kan ha ?Fjädringen känns normalt hård och bilen är ej "hängig" bak på ngt sättTur man tog det försiktigt på premiärturen för inga synliga skador kan ses på skärmkanterna Citera
fast66 October 7, 2014 Report October 7, 2014 ska inte vara några problem med däcken. Fälgarna har väl däremot mer offset än original? eller så har du en 67 axel, den är 1 tum bredare på varje sida...men skulle gissa att det är fälgen som gör'et. 195/75/14 är samma diameter som dina 205or men obetydligt smalare Citera
MustangDriver October 7, 2014 Author Report October 7, 2014 ska inte vara några problem med däcken. Fälgarna har väl däremot mer offset än original? eller så har du en 67 axel, den är 1 tum bredare på varje sida...men skulle gissa att det är fälgen som gör'et. 195/75/14 är samma diameter som dina 205or men obetydligt smalareHejHar för mig det stod ET=0 på baksidan på fälgarna.......... men skall kolla igenNej bakaxeln är ej bytt , är original 1966Kanske man då måste ned till 185/70/14 för att det skall fungera med dessa fälgar på min bil ?Körde med styled wheels (1965) förut med 6.95x14 diagonal . Citera
Per Berglund October 7, 2014 Report October 7, 2014 Slipa av skärmkanten en aning.De är ändå onödigt breda. Citera
MustangDriver October 7, 2014 Author Report October 7, 2014 Slipa av skärmkanten en aning.De är ändå onödigt breda.Hmmm....känns inte så kul åtgärd påmin originalbilBlir nog att testa 185 däck istället Citera
CMC-49 October 7, 2014 Report October 7, 2014 Bakaxeln kan vara bytt , man kan ha satt dit orginaltaggen så mät bredden på axeln , det finns väl de som har betydligt bredare däck på 65-66 Citera
MustangDriver October 8, 2014 Author Report October 8, 2014 Skall kolla fälgens offset ikväll....... mest trolig olämpligAtt bakaxeln är bytt känns mindre troligt då 1:e tidigare ägaren uppgett att hela drivlinan var orörd/ original från fabrikOm nu offset är fel kan det gå att svarva bort material ( typ 5mm) på bakfälgarnas anliggningsyta mot trumman på denna typ av fälg ??? Citera
MustangDriver October 8, 2014 Author Report October 8, 2014 Står A6x14 "0" Offset märkt på fälgarna Citera
fast66 October 29, 2014 Report October 29, 2014 0 offset innebär rimligen mer bredd utåt än en original plåt- eller styled steel fälg. Du borde kunna se/mäta hur mkt fälgen breddar inåt/utåt jämfört med din originalfälg.//Claes Citera
MustangDriver October 30, 2014 Author Report October 30, 2014 Hej ClaesHelt korrekt det du säger. Kollade detta för ngra veckor sedanAmerican Racing fälgar Offset = 0 eller backspace 3.5 tumMina original styled Wheels har jag mätt backspace = ca 4 tumInnebär att American Racing fälgen breddar 0.5 tum mer utåt jfrt med Styled Wheels fälgDenna backspace skillnad i kombination med skillnaden däckbredd 205/70/14 och 6.95x14 ( som sitter på mina styled Wheels) gör totalt ca 30 mm skillnad i bredd utåtSå det blir att prova med 185/70/14 om jag skall kunna använda mina AM racing 6x14 på min bil.Dvs 10 mm mindre bredd utåt jfrt med 205/70/14 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.