Jump to content

Featured Replies

comment_140036

American Racing 6x14 Torque Thrust (gamla Made in USA) med 205/70/14 blev ju sååå snyggt......:cool:

Provtur idag och vid lite större gupp verkar däcken bak "toucha" i skärmkanterna bak

Trist.......... :( så 205/70/14 är inte möjligt att ha bak på en Mustang -66 ?

Eller är det kombinationen ET på dessa fälgar och 205 som inte går ihop ?

Får då bli nästa steg nedåt , 195/70/14 som kan bli det bredaste jag kan ha ?

Fjädringen känns normalt hård och bilen är ej "hängig" bak på ngt sätt

Tur man tog det försiktigt på premiärturen för inga synliga skador kan ses på skärmkanterna

comment_140039

ska inte vara några problem med däcken. Fälgarna har väl däremot mer offset än original? eller så har du en 67 axel, den är 1 tum bredare på varje sida...

men skulle gissa att det är fälgen som gör'et. 195/75/14 är samma diameter som dina 205or men obetydligt smalare

• Author
comment_140040
ska inte vara några problem med däcken. Fälgarna har väl däremot mer offset än original? eller så har du en 67 axel, den är 1 tum bredare på varje sida...

men skulle gissa att det är fälgen som gör'et. 195/75/14 är samma diameter som dina 205or men obetydligt smalare

Hej

Har för mig det stod ET=0 på baksidan på fälgarna.......... men skall kolla igen

Nej bakaxeln är ej bytt , är original 1966

Kanske man då måste ned till 185/70/14 för att det skall fungera med dessa fälgar på min bil ?

Körde med styled wheels (1965) förut med 6.95x14 diagonal .

• Author
comment_140051

Skall kolla fälgens offset ikväll....... mest trolig olämplig

Att bakaxeln är bytt känns mindre troligt då 1:e tidigare ägaren uppgett att hela drivlinan var orörd/ original från fabrik

Om nu offset är fel kan det gå att svarva bort material ( typ 5mm) på bakfälgarnas anliggningsyta mot trumman på denna typ av fälg ???

• 3 weeks later...
  • Author
comment_140445

Hej Claes

Helt korrekt det du säger. Kollade detta för ngra veckor sedan

American Racing fälgar Offset = 0 eller backspace 3.5 tum

Mina original styled Wheels har jag mätt backspace = ca 4 tum

Innebär att American Racing fälgen breddar 0.5 tum mer utåt jfrt med Styled Wheels fälg

Denna backspace skillnad i kombination med skillnaden däckbredd 205/70/14 och 6.95x14 ( som sitter på mina styled Wheels) gör totalt ca 30 mm skillnad i bredd utåt

Så det blir att prova med 185/70/14 om jag skall kunna använda mina AM racing 6x14 på min bil.

Dvs 10 mm mindre bredd utåt jfrt med 205/70/14