Conny MACH1 September 1, 2004 Report September 1, 2004 Har helrenoverat och trimmat min 351C 4V och vad händer när manstartar jo motorn knackar något knackar hela tiden varm som kall.Den går hur bra som helst förutom knackningen som hörs bäst vidhöger topp längst fram under toppen på en jordbult som sitter i hörnetpå motorn.Jag är väldigt tacksam om någon vet vad det kan vara.Conny Citera
fast66 September 1, 2004 Report September 1, 2004 Låter "förhoppningsvis" som en lyftare som hängt sig.Tag av en ventilkåpa och kör motorn. Det skvätter förmodligen en hel del så bäst är at skära upp en gammal ventilkåpa av plåt och ha som stänkplåt. Då kan du prova att justera på vipporna med motorn igång för att se om ngn av lyftarna knackar. Om det är så, prova att slå till på vippan just över stötstången med en gummiklubba. Är det en lyftare som hängt sig så löser det ofta problemet. Om det är lyftaren och detta inte hjälper är det bara att lyfta insuget ... och om inte det hjälper blir det kanske dyrare Lycka till! Citera
Conny MACH1 September 1, 2004 Author Report September 1, 2004 Har redan provat detta och även bytt alla lyftarna till nya och nuhar jag köpt ny kam och nya lyftare (andra gången jag byter lyftare)men problemet kvarstår.MvhConny Citera
Gäst September 2, 2004 Report September 2, 2004 Detta verkar vara ett vanligt problem!!!!Morgan Roos Cmc 549 och jag har satt ihop hans helt renoverade 351C 4V med ny kam, lyftare,renoverade toppar.Blocket är gjort hos motorrenoverare och även hopsatt där.Allt är rätt!När vi får igång den så knackar den något grymt från någon av de 3första ventilerna på höger sida!!!Precis som du beskriver.På nätet har vi hittat flera forum där man beskriver samma fel.Vi har försökt att chimsa vipparmarna men det har inte blivit bättre.Samma "hårda" knack.Jag funderar på om någon lyftare var fysiskt lite högre än andra.Vi ska öppna upp och kolla nu när bilen ställs avSen funderade jag även på om någon av dessa hydrallyftare inte får oljetryck.Vi får kolla det med att köra utan ventilkåpa.En annan tanke är att Comp kammen är feltillverkad.Om någon nock är någon mm större så kommer lyftaren för högt upp och fylls då inte med rätt mängd olja.Vi är väldigt förbryllade vi också! Allt verkar rätt och ventilspelet är kollat och stämmer.Några svar på andra forum är att detta får man leva med! Citera
Ronnie S September 2, 2004 Report September 2, 2004 Jag tänkte bara tillägga att man kan ofta lista ut vilken lyftare det är som bråkar (ifall det är svårt att höra) genom att känna med fingrarna på vipparmarna (ventilkåpan borta) med motorn gående på tomgång. Normalt ska vipparmen röra sig "mjukt", men om lyftaren inte justerar upp sig brukar man kunna känna att vipparmen rör sig stötigt istället. Den "rivstartar" i sin rörelse istället för att öppna mjukt.Det var ett litet sidospår, för jag har inte någon idé alls om vad problemet kan vara. Citera
Morgan Roos Cmc 549 September 2, 2004 Report September 2, 2004 Kan även vara headersen! En dålig packning eller att en bult sitter illa. Mycket finns att läsa på www.351cleveland.net Sök på "Ticking".The hunt goes on......../MR Citera
Conny MACH1 September 2, 2004 Author Report September 2, 2004 Det kan inte vara kammen som är feltillverkad eftersom jag har provattvå olika kammar från olika tillverkare.Däremot så satt det ett "oil restrictor kit" i när jag provade första gångenoch då trodde jag att de var detta som spökade eftersom det stryperoljeflödet till ena lyftargalleriet och jag kör hydrallyftare.Så jag plockade bort alla strypningar men det blev ingen skillnad.Däremot så ska jag prova Ronnie S förslag med fingret.Det är värt ett försök.MvhConny Citera
Darne September 2, 2004 Report September 2, 2004 Hej!Jag hade problem med att några stötstänger hade blivit nedhammrade i toppen (dåligt material) som gjorde dem lite för korta och gav knackning.Darne Citera
Conny MACH1 September 2, 2004 Author Report September 2, 2004 Det sitter spritt nya Crane chromemoly stänger så det måste varanågot annat som felar.Mvh Conny Citera
JohnRB June 29, 2005 Report June 29, 2005 Har ni kontrolerat ventilfjærene? Nye, slitna eller...?John Citera
juice June 29, 2005 Report June 29, 2005 En gång var jag med om något liknande på min harley.Hojen gick bra men knackade fruktansvärt på ena sidan.Efter många nerrivningar av motor, svordomar och förbannelser så kom jag på att kammen lyfte så pass högt att en ventilfjäder bottnade.Köpte då ventilfjädrar som var hårdare med färre varv, då fungerade allt hur bra som helst utan oljud.Vet ej om det kan vara ett tips, men det kan väl aldrig skada att kolla. Citera
Radioman June 29, 2005 Report June 29, 2005 så kom jag på att kammen lyfte så pass högt att en ventilfjäder bottnade.kolla.Kammen lyfter för högt för de fjädrar som sitter i? Intressant och en sak som kan glömmas.Otäckt är det när Per B säger att lösningen är att man får leva med det ... Har fått hem mitt cam degreeing kit från USA får Summitracing. runt 1000 kr inklusive allt, mätklocka, magnetfot, gradskiva tändstifts stopp, lite fjäderpyssel mm. och beskrivning. Alltihop i en snygg väska Nu skall jag "blueprinta" min kam Citera
Husse June 29, 2005 Report June 29, 2005 Om nu kammen skulle lyfta för högt så att fjädern bottnar borde stötstången/stötstängerna bli krokig/krokiga, har du kollat att så inte är fallet? Citera
juice June 30, 2005 Report June 30, 2005 I mitt fall var det så exakt att fjädern precis slog ihop, utan att kröka stötstången.Det måste ha handlat om hundradelar men ljudet var klart otrevligt.Hade helrenoverat för stora pengar, sen när man får ihop grejorna så fungerar det fast med knakande ljud i motorn.Sånt får mig att ligga sömnlös på nätterna tills problemet är fixat.Tur man är envis.Ha det Citera
Conny MACH1 July 17, 2005 Author Report July 17, 2005 Helt klart intressant men när jag köpte kammen och lyftarna (Kitt) såköpte jag även ventilfjädrarna som hörde till och chimsade in dessaså att alla fjädrar fick rätt höjd (Tryck).Jag har även kört utan ventilkåpor utan att ljudet har ökat.Det som är planerat nu är att köra (HÅRT) tills maskin antingen blir tysteller rasar och då vet jag förhoppningsvis vad som felade.Det blir troligtvis billigare än att riva och sätta ihop maskin en tredje gång (eller är det fjärde kommer inte ihåg) så jag hör av mej snart förhoppningsvis.Mvh Conny Citera
Conny MACH1 July 18, 2005 Author Report July 18, 2005 Mekanisk men jag har kört utan pump och med samma knack. Citera
429SCJ-R July 18, 2005 Report July 18, 2005 Även om det kan vara besvärligt så undrar jag om du kan "klocka" knackandet i förhållande till motorvarvet. Alltså om det knackar lika mycket som motorvarvet eller inte. Det kan ju i alla fall ge en indikation om det kommer från vev, eller kam etc. Citera
Husse July 18, 2005 Report July 18, 2005 Hur är dina kamlager? Om dessa är lite glappa kan det resultera i oljud. Citera
jibe July 19, 2005 Report July 19, 2005 Har haft ett liknande problem med ett knackande ljud, kom efter mycket letande pa att det var en kolvbult som glappade, gick inte att kanna nar man hade kolven los i handen men det rackte for att astakomma ett tydligt knack ljud. Blev bra efter kolvbyte. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.