Nilsson k-hult November 19, 2014 Report November 19, 2014 HEJ . Jag undrar vad vad denna motorkod betyder är inte så hemma i detta ämne . Citera
Nilsson k-hult November 19, 2014 Author Report November 19, 2014 HEJ . Ursäkta det blev lite fel med medelandet jag skickade innan , Motorkoden är D10E-6015-AAMotorn är tillsalu för 10 000,00 inkl en C4 växellåda med generator , startmotor och förgasare . Citera
FreRoth November 19, 2014 Report November 19, 2014 Det är en motor från 1971D=1970tal1= Vilket årO=Farilane/TorinoE=Engine6015=Artikelnummer, dvs motorA=Ford, 1958 och senareA=Light truck engineering Citera
Nilsson k-hult November 19, 2014 Author Report November 19, 2014 Hej jag undrar om denna motor med en c4 låda är värd 10 000,00 med generator , startmotor och förgasare för den har stått i tre årsen den användes och då funkade den . Citera
FreRoth November 20, 2014 Report November 20, 2014 Beror på skicket. Är det max borrat osv... Lådan är från en Torino så oljestickan går in i tråget. På mustang lådor går dom in i huset. Citera
Nilsson k-hult November 20, 2014 Author Report November 20, 2014 Hej . då undrar jag om den kan passa i en 66a ht / har i dag en 289 som är trimmad och skulle kanske byta ut den i så fall mot en original motor . Citera
fast66 November 20, 2014 Report November 20, 2014 Nu fattar jag inte - du ska byta ut en 289 i en 66a (borde ju vara originalmotorn...) mot en 71a 302?? Med original - menar du då otrimmad? Annars är ju 302an inte särskilt original... Vet du om din 289 är i bra skick så trimma isf ner den med en std kam och mindre förgasare ( eller vad nu trimmet består av) istf att köpa en motor du inte vet ngt om//Claes Citera
FreRoth November 20, 2014 Report November 20, 2014 Som fast66 säger, kolla vad det är för trim på din motor. Är det original motorn så är det ett stort plus att "nergradera" den och kanske renovera den. Räkna med renovering av en motor som du köper "billigt". Bättre att se över det man har isf... Citera
Nilsson k-hult November 20, 2014 Author Report November 20, 2014 Hej . Jag är lite less på min 289 a , jag har bytt allt i den utom kamlager . Den är borrad 0,30 med ny kam , fjädrar , stötstänger , ramlager , ringar , vevlager ,vattenpump , bensinpump , oljepump men ändå så skramlar den när man håller en jämn fart typ 90 och motorn inte är belastad , det låter som ventilskramel , jag har justerat ventiler enligt alla konstens regler men det kommer kanske från c4 växellådan vet ej ? lite less på den något tips kanske , motorn har också Edelbrockinsug , edelbrockförgasre , nytt avgassytem och heders . Citera
Per Berglund November 21, 2014 Report November 21, 2014 Som övriga skriver behåll 289! Gör om gör rätt!Du kanske ändå köper andra problem med 302an...Du känner ju till problemen och förbättringar du gjort med 289an så ge inte upp.Du borde lokalisera skrammlet innan du tar bort något...Börja med ta bort C4an och kör motorn utan turbinen påkopplat.C4 turbiner är väldigt klena och går lätt sönder bakom trimmad motor men "skrammla" brukar de inte direkt göra.Ventilskrammel är oljetryckfall om justeringen är rätt gjord.Att du inte bytt kamaxel lager kan ge skrammel eftersom trycket går den vägen.Gäller även alla andra lager också...Har du mätt in alla toleranser?...Det går bara inte bytaHar du kollat toleranserna i lyftarhålen? Brukar inte vara ett problem men man ska kolla domDu kan testa dra åt ventilerna helt stumt mot kamaxeln och bara pröva och se om du hör skillnad.Är skramlet kvar så sitter problemet någon annan stans Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.