Jump to content

Fordonsskatt


Mallemia

Recommended Posts

Hej! Är det någon mer som har upptäckt vad mycket skatten på bilen har gått upp?

På min 06 Gt Conv. Har den gått upp med nästan 500Kr till 3990Kr.

Det börjar bli mycket när jag kör bara kör från 1 april till typ mitten av oct.

Anton.

Link to comment
Share on other sites

6% gick väl alla personbilar upp med nu vid årsskiftet.

Min gick från ca 1080 till 1218kr. (Mondeo)

Det positiva med mussarna är ju att man bara betalar för några månader.

Har man dessutom nästan 4000kr så delas det väl upp på 3 gånger så man betalar ju typ inte så mycket iallafall. :)

Link to comment
Share on other sites

Några månader vet jag inte Daniel jag brukar ställa på i mars och ställa av i okt/nov ca 8 månader påställd. Är det tvärt om där uppe där du bor avställd 8 månader påställd maj-aug 4 månader ;)

Link to comment
Share on other sites

Några månader vet jag inte Daniel jag brukar ställa på i mars och ställa av i okt/nov ca 8 månader påställd. Är det tvärt om där uppe där du bor avställd 8 månader påställd maj-aug 4 månader ;)

Jag ställde normalt på 1 maj och ställde av sista augusti (ibland sista september, då vi har avslutningen då).

Då var jag nöjd :)

EDIT:

Tittade vad min förra 05 GT kostar i skatt nu. 2841 kr. Vill minnas att jag betalade drygt 2300kr 2012.

Årsmodell 2006+ kostar mera därför att då beräknas skatten på koldioxidutsläpp in. Det gör det inte innan. Då är det enbart hästar och kg som räknas.

Link to comment
Share on other sites

Oj, då ska jag inte gnälla! Men beror det på hur mycket hästkrafter och var man bor? Och utsläpp!?

Mestadels beräknas skatten utifrån hur mycket bilen förbränner....Co2 alltså

Som sagt du kan ju enkelt påverka vad du betalar med att välja hur många månader du vill köra

Link to comment
Share on other sites

Vi får pröjsa och vara glada över att skatten delas upp 3 gånger per år. Blir billigare om man inte kör året runt dessutom. :)

Är iofs trettonafton idag och är lite trögare än vanligt. Hur räknas den nya skatten då och vad menas med en tre månaders period?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...