Jump to content

Lämplig kamaxel till 289:a


L-O Lönn

Recommended Posts

Hej!

Jag har under våren/sommaren uppgraderat min 289 med Edelbrock "Top engine kit" bestående av aluminiumtoppar insugningsrör och kamaxel. Det visade sig att kamaxeln är lite för "spetsig" i mitt tycke. Motorn varvar bra och går bra på högre varv men går ojämt på tomgång. Släpper jag på vipparmarna till ventilerna så att det börjar "ticka" under ventilkåporna går den "klockrent" på tomgång.

När motorn är kall går den än ojämnare på tomgång. (känns som om att cylindrarna inte evakuerar allt förbränt innan insugningsventilen öppnar....?)

Är det någon därute som kan tipsa om en kamaxel som är lite snällare och inte fullt så spetsig. Jag är ute efter lite vrid i lägre varv. Vill ha en lugn gång i hela varvsregistret Komp. i cylindrarna ligger på 9,2 upp till 9,5

Tackar på förhand

Lars-Olov Lönn

Medl # 1989

lollo.knivsta@gmail.com

Link to comment
Share on other sites

Vill du ha vrid är inte 289an den som är villig....Rätt klen på låga varv nästan oavsett kamaxel.

Du måste matcha kamaxel efter storleken på insug/toppar så du kan inte bara sätta in en lugnare kamaxel.

Kolla med Edelbrock Support vad dom rekommenderar för din setup

Har du gjort ett kompressionstest där du får värdet 9,2 Bar?

Det värdet är okej men aningen lågt...Det ska ligga mellan 9 - 11,5 Bar men okej som sagt

Jag har jobbat med alla Ford 8or och för egen del skulle jag aldrig mer köpa en vanlig kamaxel.

Senaste 10åren har jag enbart använt rullkamaxel och det blir mycket bättre gång på motorn med det.

Lugnare plus mera kraft!

Det kostar men man kan inte få allt med vanlig kamaxel så rullkam "is the shit"

Bara som ett exempel är denna sats

http://www.summitracing.com/int/parts/cca-cl31-412-8

Då behöver du även detta som är mycket enkelt att borra fast i blocket...Billigt också

http://www.summitracing.com/int/parts/cca-31-1000

Nackdel är att slipning i blocket kan bli aktuellt....Då får man maskera som tusan men det går bra om man har tid. :)

Nya stötstänger behövs kanske också så totalt hamnar man på en investering på minst 8000 spänn

Men som sagt det är bara exempel du måste matcha kamaxelns duration till topparnas specifikation annars blir det dålig gång

Den jag länkade till jobbar i ett varvtalsregister 1200-4500rpm som kan vara för dåligt för topparna.

Som sagt Edelbrock Support är bäst att vända sig för att få rätt kamaxel.

För övrigt kanske du inte har något fel på kamaxeln utan kan ju bara vara en fråga om kalibrering av förgasare/tändning.

Tändning är ofta klart värt besväret att justera...Vad sitter det för fördelare? Tändstift? etc?

Link to comment
Share on other sites

MSD är väldigt trevlig och jag kör själv med enbart deras system.

Mycket tillförlitliga

I princip har du 2 val.

1) Vill du använda deras tändbox typ MSD 6A så är det denna fördelare

http://www.summitracing.com/int/parts/msd-8479/overview/make/ford

2) Vill du bara koppla in i bilens original system kör du denna

http://www.summitracing.com/int/parts/msd-8352/overview/make/ford

Köra med fördelare 8479 skulle jag rekommendera då bilen blir mer lättstartad och extra punch

Med tändbox kan man köra med mycket större gap på tändstiften vilket ger mycket mer energi till luft/bränsle blandningen.

Har du myskörning mestadels på chemat kan du lika gärna köra med 8352 fördelaren....Den fördelaren går även i ett senare skede köra med en tändbox ifall man vill

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...