Emma January 14, 2015 Report January 14, 2015 Hej!Nu ska bilen lackas och så kan lackfirman inte översättaden gamla paintrefkoden:(Någon som har tips på hur vi ska lösa det?Färgen heter Dynastin Green, Mustang 1965 HT.Tacksam för alla tips!http://paintref.com/cgi-bin/colorcodedisplay.cgi?model=Mustang&year=1965&rows=50 Citera
Per Berglund January 14, 2015 Report January 14, 2015 Det går inte översätta eftersom man använde andra kemikalier på 60-talet än vad man gör nu.Det allra bästa om du har ett färgprov från bilen och gå sedan till välutrustad lackfirma.Dom har en scanner som dom kan läsa av färgen och få fram en ny färgkod.Nu har säkert många redan gjort det så jag vet att Sikkens har en databas där färghandlaren kan söka men din färg tror jag man ska ha tur med.Enklast som sagt är scanningJag har gjort det på flera bilar och det blir perfekt!! Citera
hazzeg0328 January 14, 2015 Report January 14, 2015 HejJag vände mej till ppgscandinavia.com dom hjälpte mej med recept testa där Citera
Emma January 17, 2015 Author Report January 17, 2015 Kan inte scanna eftersom jag byter färg från Twilight Turquiose till denna. Bilen är helt grundad nu och väntar bara på rätt lack. Ska man ha highgloss på utsidan och semigloss på insidan? Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera
CMC-49 January 17, 2015 Report January 17, 2015 Söker man på standox.se får man fram ocean turquoise samma färg code 5 1958-65Kan vara samma kulör. Citera
Emma January 17, 2015 Author Report January 17, 2015 Hm? Ja onekligen väldigt lik. Lite mer blå eller? Ska passa ihop med den 2-färgade ponyinredningen jag sätter in...Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera
Per Berglund January 17, 2015 Report January 17, 2015 Kollar man på Paintref.com så har Silver Turquoise samma färgkodSatt på Mercury och CometPå Mixit Online som drivs av Axzo Nobel så verkar det finnas upplagt där så alltså kan man testa med att beställa en sprayburkkostar runt 400spänn Citera
Emma January 17, 2015 Author Report January 17, 2015 Jomen om de har samma färgkod så kvarstår ju problemet ? Eller menar du att jag ska köpa en sprayburk med icke-godkänd färg , scanna den och sedan blanda godkänd färg ? För isf så finns det ju dynastin Green på DuPond... Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera
Per Berglund January 17, 2015 Report January 17, 2015 Jomen om de har samma färgkod så kvarstår ju problemet ? Nej jag menade eftersom Axzo Nobel har recept på Silver Turquoise så är det ju klart.Har Dupont recept på Dynasty Green så går det få fram hos de fleste färghandlare Citera
bosewallius January 20, 2015 Report January 20, 2015 Emma,Du kommer att ångra dig om du byter färg på bilen, speciellt om du har original dörrplåten kvar. Tro mig, jag vet eftersom jag bytte färg 1978på min Shelby 67 från Lime Green till Signal Flare Red (code 5 1966). Efter jag haft bilen några år började jag ångra mig och om jag skullelacka om bilen igen (behövs verkligen) blir det tillbaka till Lime Green utan Le Mans stripes.Mvh från ett soligt TexasBosse Sewallius CMC 342 Citera
johnkevin February 2, 2015 Report February 2, 2015 Nu är det många år sedan - men Olsson & Ekberg i Osby fixade fram de mest omöjliga färgrecept. Även metallic med korrekt originalnyans efter koden på id-brickan. Fabrikatet är PPG/Ditzler som har basfärger klarar omvandling från 1-skiktare till dagens 2-skiktsmetall.Deras tel: 0479-165 65 Citera
Recommended Posts