Jump to content

Översätta gammal paintref?


Emma

Recommended Posts

Det går inte översätta eftersom man använde andra kemikalier på 60-talet än vad man gör nu.

Det allra bästa om du har ett färgprov från bilen och gå sedan till välutrustad lackfirma.

Dom har en scanner som dom kan läsa av färgen och få fram en ny färgkod.

Nu har säkert många redan gjort det så jag vet att Sikkens har en databas där färghandlaren kan söka men din färg tror jag man ska ha tur med.

Enklast som sagt är scanning

Jag har gjort det på flera bilar och det blir perfekt!!

Link to comment
Share on other sites

Kan inte scanna eftersom jag byter färg från Twilight Turquiose till denna. Bilen är helt grundad nu och väntar bara på rätt lack. Ska man ha highgloss på utsidan och semigloss på insidan?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hm? Ja onekligen väldigt lik. Lite mer blå eller? Ska passa ihop med den 2-färgade ponyinredningen jag sätter in...

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jomen om de har samma färgkod så kvarstår ju problemet ? Eller menar du att jag ska köpa en sprayburk med icke-godkänd färg , scanna den och sedan blanda godkänd färg ? För isf så finns det ju dynastin Green på DuPond...

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Emma,

Du kommer att ångra dig om du byter färg på bilen, speciellt om du har original dörrplåten kvar. Tro mig, jag vet eftersom jag bytte färg 1978

på min Shelby 67 från Lime Green till Signal Flare Red (code 5 1966). Efter jag haft bilen några år började jag ångra mig och om jag skulle

lacka om bilen igen (behövs verkligen) blir det tillbaka till Lime Green utan Le Mans stripes.

Mvh från ett soligt Texas

Bosse Sewallius CMC 342

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är det många år sedan - men Olsson & Ekberg i Osby fixade fram de mest omöjliga färgrecept. Även metallic med korrekt originalnyans efter koden på id-brickan. Fabrikatet är PPG/Ditzler som har basfärger klarar omvandling från 1-skiktare till dagens 2-skiktsmetall.

Deras tel: 0479-165 65

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...