Jump to content

Recommended Posts

Funderar på om man kan skippa den klassiska korkpackningen till oljetråg, vattenpump etc och bara använda Permatex, t ex RTV blue? Har tidigare använt både korkpackning och Permatex, men enl spec ska det räcka med Permatexen. Vad är era erfarenheter?

Varför vill du göra det? Låter bara kladdigt och osäkert.

En original packning håller tätt utan vidare 20 år rätt monterad.

Vill du ha lite modernare så finns det en massa "one piece" lösningar som håller tät

Som denna

http://www.summitracing.com/int/parts/sum-g2335/overview/make/ford

Men bara kladda dit Permatex skulle jag aldrig göra. Det finns ju ingen inget motstånd i det så det krävs mer solida material som ska tätas.

Typ moderna gjutna aluminium tråg går ju fint att limma.

Pressade plåt tråg kräver mycket större toleranser

Mvh Per Berglund

Tack för ditt svar!

Tänkte mest bespara mig inköp av korkpackning varje gång jag tar bort oljetråget etc. Har hittills inte kunnat återanvända någon korkpackning, så vad spelar då en livslängd på 20 år för roll. Håller med dig att det kan va svårt att täta oljetråget utan kork. Men kanske vattenpumpen lämpar sig bättre för enbart Permatex?

Varför köper du inte en packning som du kan återanvända istället finns till Ventilkåpa samt oljetråg haft det i tiotalet år nu och inte haft några som helst problem.

Demonterat och monterat ett antal gånger.

Hur ofta tar man av sumpen tex , vart 10 år eller , givetvis tar man kork och tunnnflytande permatex om man vill ha det 100% tätt. har provat gummi men har inte funkat då får man nog ha sump av alu om det ska bli tätt...

Helt rätt ren gummi packning funkar inte, det ska vara de packningarna i stål som har silikon inlägg finns ingen olja som tål olja helt ut...