Jump to content

Fjädrar och dämpare till framvagnen.


Mickey

Recommended Posts

Hej!

Under våren har jag varit i gång med att renovera upphängningen till framvagnen på min Musse (-67, 289, 2v, cab). Delarna kommer från California Mustangs, med undantag för dämparna som kommer från Roland's Filipstad.

Efter att ha monterat de nya fjädrarna och dämparna, så står framvagnen avsevärt mycket högre nu än tidigare. Detta kan kanske bero på att både fjädrarna och dämparna är helt nya, men undrar om någon vet hur lång tid det kan ta innan det sätter sig och/eller om det kunde bero på något annat.

Mickey

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rätt, det tar ett tag innan allt sätter sig, kanske 50 - 100 mil.

Har Du bytt allt i farmvagnen så bör Du nog också titta på bakvagnen annars akn Du få väldigt konstiga effekter på väghållningen.

Dessutom var faktiskt originalstuket att framvagnen stodf högre än bakvagnen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det er riktig at nye fjærer vil synke noe i begynnelsen men dette er igrunnen svært lite og skjer de første 20-30mil. Ved at du bytter slitte/gamle bladfjærer bak og på den måten får reist bakenden opp igjen så vil misforholdet bli mindre og det hele se bedre ut. Det er også som tidligere nevnt riktig at mustangen fra ny av var noe høyere foran enn bak. Tidlig på sytti-tallet så jeg og noen kompiser en original mustang som ganske riktig var rimelig høy foran, dette var jo høytid for "hijackers" og vi var sikre på at eieren hadde tatt feil og montert hijackers foran istedet for bak.hvilken tulling,ha! Husk at ved bruk av polyuretan-foringer i bladfjærene så blir bilen temmelig stiv og hard i humper. Jeg byttet til OE gummi med mye bedre resultat for meg.

Link to comment
Share on other sites

Tack! Jag hoppas att det kommer att hjälpa, för jag börjar nästan känna mig nästan som han som monterade hi-jackers på framvagnen :wink:

Eftersom jag mest håller på med att glida runt på sommaren, är det nog en bra idé att överväga OE gummi som du säger.

Link to comment
Share on other sites

Detta kommer från Fords "TSB" technical service bulletin:

1. Place car on level ground.

2. Push down on front bumper by 1", will settle suspension.

3. Measurements are made at the center of the front and rear wheel wells, directly over the center of the wheel.

4. Lift up on the bumper by 1", let settle and repeat measuring process.

5. Average both measurements.

6. Repeat process at rear of car. (must measure front prior to rear)

Specs (min, normal, max, tire size)

Front:

6 cyl:25 27/32 26 13/32 27 13/32 6.95x14

6 cyl w/ac and v8: 25 3/4 26 19/64 27 19/64 6.95x14

HiPo: 25 7/64 25 19/32 27 19/64 6.95x14

Rear:

All except HiPo 24 1/2 25 17/64 26 17/64 6.95x14

HiPo 24 7/64 24 55/64 25 55/64 6.95x14

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...