Jump to content

Shelby drop -67 Mustang


Recommended Posts

Hej, har tyvärr ingen mall men det finns säkert nån här som har. Kolla bara så du inte får till -66 a som inte är lika som -67. Har bara läst positivt om shelby droppet, men om man sänker mer är det tydligen risk att knutarna får stryk. (Finns shims för att kompensera med)/Leif

Link to comment
Share on other sites

Vad vet jag, fick ett svar från SET,

(Hej,

Vi använder inte Shelbysänkning som en del av att förbättra väghållningen, det är för

många nackdelar.

Idag 50 år senare finns betydligt bättre sätt att bygga väghållning.

Läs på vår hemsida under TEKNIK

Återkom gärna om du har funderingar

Hälsningar / Regards

Göran Forsberg

SET Special Engineering TeamSweden)

//Bosse

Link to comment
Share on other sites

Visst har det hänt en del på 50år men den mest kostnadseffektiva förändringen på en Mustangs framvagn är att göra ett Shelbydrop sänker inte bilen så mycket som man kan tro. Har själv kört med Shelbydrop i drygt tjugo år på varenda musse jag haft har inte märkt att det sliter på spindelbultarna. Nu kör jag med en och en halv tum drop och då har jag satt dit negative wedge kit för att inte spindelbultarna ska ta stryk. Så bara kör du kommer att märka skillnad.

Mvh

Andrew

Link to comment
Share on other sites

Tack Andrew, trodde du tyckte mitt inlägg om att det var kostnaden för shelby droppet bara var fel. Har ju bara kört lite mer än 2 säsonger men det finns absolut ingenting att klaga på, bilrackaren går som på räls/Leif

Link to comment
Share on other sites

Kom på att jag var lite otydlig, det jag opponerade mig emot var att den gode Göran F tyckte att det var nackdelar med Shelbydrop kan inte säga att jag märkt några. Men vad vet väl jag :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med övre bärarmsäkning på min 67:a Shelby i mer än 30 år. Bytte till manuell styrning från servo samtidigt och har aldrig ängrat mig.

Nackdelar, tja, blev lite tungstyrd och man får lite bump steer, dvs när bilen gungar till i gropar ändras toe in värdena lite. Inget att oroa sig för dock.

I ett idealt fall skulle man behöva en centrallänk som kompenserar för detta men som sagt inget big deal.

Jag kan rekommendera dig att köpa boken Boss 302 Chassis Modification. Där talar man om tre olika steg varav steg två innebär bärarmssäkningen.

Personligen skulle jag aldrig göra sänkningen på en bil med servostryrning men andra har säkert en annan uppfattning.

Lycka till.

CMC342 Bosse Sewallius

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...