Jump to content

Recommended Posts

Hejsan. Tittade nyligen under huven på min mach 1:a och behållaren till styrservooljan var snusstorr, har någon nåt bra tips på olja man kan använda, det är som sagt en vanlig 302 men vilken olja rekommenderar ni för en sådan motor??

Bara för att förtydliga, det är helt ok att använda samma olja som i automatlådan, det vill säga ATF/F, i styrservon. Men vad jag förstår är det inget krav med ATF/F-olja, det går bra med vilken ATF-olja som helst. Eller hur är det?

Jag kör med ATF/F i växellådan (C4), styrservon och cabmotorn. Passar till alla tre. Enklast så. Nyare växellådor använder Dextron III, som är tunnare, men kan få en gammal C4 att slira och läcka med tiden vad jag hört.

Motorn skall vara varm.

Automatlådan: Låt bilen gå på tomgång. Gå sedan igenom alla växellägena ett par gånger. Ställ den sedan i P-läge och kolla oljenivån.

Styrservon: Låt bilen gå på tomgång. Vrid ratten till ändlägena, kolla sedan oljenivån.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...