Jump to content

Uppstart idag inför våren. Startade inte trots att den var laddad ngr timmar tidigare


Tobbe1977

Recommended Posts

Då har jag äntligen sätt framemot att ta ut Mustangen inför den stundande säsongen?

Hela vintern har jag laddat upp batteriet fullt i början på månaden. Har då satt på ctec laddaren som laddat batteriet fullt.

Satte på den i förrgårs och lät den stå till kl 12 idag.

Kl 14 var jag ute och startade utan framgång. Den var inte stendöd men den ville inte igång. Så jag satte på laddaren igen, lät den stå lite. Tog av den och sedan startade hur bra som helst.

Tog ut den på en tur så att den blev riktigt varm och ställde sedan in den i garaget igen. Stängde av motorn för att sedan tänkte starta den igen. Då var det precis som innan, inte stendöd men startade inte.

Vad kan detta bero på?

Köpte bilen förra våren och tror att det är original batteriet från -07 som sitter i.

Kollade alla remmar och dem var hela, är det möjligt generatorn?

När jag har laddat batteriet kom jag på nu i efterhand att jag kanske skulle plocka bort locken till cellerna?

Det har jag inte gjort utan bara kopplat på laddaren varje månad.

Där är batterisyra i så att det precis täcker, funderar lite på om jag skall prova att fylla på med lite mer destillerat vatten??

Tacksam för hjälpen...

Link to comment
Share on other sites

Är det en underhållsladdare du har använt?

Om inte då är batteriet kört.

Mycket vanligt att batterierna inte håller så länge på sommarbilar, då batterier mår bäst av att jobba hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Är det en underhållsladdare du har använt?

Om inte då är batteriet kört.

Mycket vanligt att batterierna inte håller så länge på sommarbilar, då batterier mår bäst av att jobba hela tiden.

Japp det är det, en MXS 5.0.

Får man fråga vad det har för betydelse om det är en " vanlig " laddare eller underhålls laddare i detta sammanhanget?

Link to comment
Share on other sites

Underhållsladdare kan stå på hela tiden, utan att batteriet blir förstört.

Vanlig laddare kan man max ladda med vanligtvis 24 timmar sen börjar vätskan koka.

Då går det fort att batteriet tar slut....

Link to comment
Share on other sites

Underhållsladdare kan stå på hela tiden, utan att batteriet blir förstört.

Vanlig laddare kan man max ladda med vanligtvis 24 timmar sen börjar vätskan koka.

Då går det fort att batteriet tar slut....

Aha, det visste jag inte.

Så när jag har laddat det varje månad så behöver jag inte plocka bort skydden för cellerna eller skall jag göra det hädanefter?

Vad rek du mig att göra nu då?

Kan jag kolla om det är kasst eller skall man sticka ner till den lokala bilaskruvaren och köpa ett direkt?

Link to comment
Share on other sites

Köp ett nytt batteri pga. det är förstört.

Du är inte den första som gjort detta fel, måste medge även jag har gjort samma fel.

Till nästa vinter köp en underhållsladdare, finns på bla. Feltema och Jula.

Har man underhållsladdare så kopplar man bara in det och låter det vara till när man tar ut bilen.

Link to comment
Share on other sites

Köp ett nytt batteri pga. det är förstört.

Du är inte den första som gjort detta fel, måste medge även jag har gjort samma fel.

Till nästa vinter köp en underhållsladdare, finns på bla. Feltema och Jula.

Har man underhållsladdare så kopplar man bara in det och låter det vara till när man tar ut bilen.

Ok. Men det är ju en underhållsladdare jag har.

Plus att jag blev ombedd att enbart ladda den en gång i månaden av säljaren.

Han sade att det funkade precis lika bra som att ha den kopplad hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt med dagens bilar med larm mm. så måste undrhållsladdaren sitta i hela tiden.

De bättre brukar dessutom med vissa intervall urladda batteriet och sedan ladda det igen vilket ger en mer normal funktion av batteriet.

Link to comment
Share on other sites

Ja då har man lärt sig det inför de kommande vintrarna, att laddaren skall sitta i hela tiden.

Man lär sig något nytt varje dag sägs det ju. :-)

Då blir det till att byta batteri. Min följd fråga blir, behövs det något speciellt batteri?

Något som är bättre resp sämre än något annat?

Link to comment
Share on other sites

Svaret är som vanligt, ingen vet.

Har ett Feltema batteri som har och lever fortfarande fast det är över 10 år gammalt.

Samtidigt har jag "kvalitets" batterier som knappast överlever 2 vintrar.

Så tyvärr det finns inget lätt att säga vad som är bäst att köpa.

Link to comment
Share on other sites

Svaret är som vanligt, ingen vet.

Har ett Feltema batteri som har och lever fortfarande fast det är över 10 år gammalt.

Samtidigt har jag "kvalitets" batterier som knappast överlever 2 vintrar.

Så tyvärr det finns inget lätt att säga vad som är bäst att köpa.

Ok.

Men vad jag har förstått så måste det vara ett speciellt mått på det, eller har jag fel?

Läste något inlägg om detta för annars får det inte plats?

Är ju inte så att man vill vänta för länge nu när man väl tagit den i trafik.

Vill ju få ett nytt batteri på plats fortast möjligt. Kanske bäst att pysa ner till den lokala skruvaren och höra vad han säger?

Hur mycket kan bilen ta skada om jag laddar upp batteriet och kör?

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips är när du ställer av bilen för säsongen, skruva loss minuspolen på batteriet och strunta i laddare, när det är dags att ta ut bilen igen skruvar du på minuspolen igen. Visserligen är bilen "strömlös" under tiden men när du tar ut bilen så funkar allt som det ska utom klockan och metric systemet. så gör jag och det har funkat klockrent för mig.

Ska ställa på min den första April och bekymrar mig inte det minsta för att batteriet skulle vara urladdat.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft Ctek laddare i två säsonger nu, den har stått på hela vintern! Fungerar hur bra som helst. Det finns manual med, där står det precis hur man gör!

Har inte du fått med någon när du köpte den?

Link to comment
Share on other sites

Ja då vet jag att skall plocka minuspolen till den kommande vintern eller så kommer jag att låta underhållsladdaren vara på hela vintern. :)

Just nu håller jag på att leta efter ett nytt batteri. Har snackat med hur många firmor som helst och är ju inte det lättaste att hitta ett som passar. Man kan ju beställa ett original via Ford men det tog sin lilla tid plus att det kostar ju också en del.

Link to comment
Share on other sites

Innan du handlar

Ladda med riktig laddare, Ctek har iblant en egenhet att inte vilja ladda urladdade batterier

Därför stor stark gammaldags laddare en hel natt funkar inte det= nytt batteri

Link to comment
Share on other sites

Ja då vet jag att skall plocka minuspolen till den kommande vintern eller så kommer jag att låta underhållsladdaren vara på hela vintern. :)

Just nu håller jag på att leta efter ett nytt batteri. Har snackat med hur många firmor som helst och är ju inte det lättaste att hitta ett som passar. Man kan ju beställa ett original via Ford men det tog sin lilla tid plus att det kostar ju också en del.

Vad har du för mått på det? Mät och sök sen själv efter ett som passar. Många firmor vet inte alls vad som passar till våra bilar. Rekommenderar voltpower.se. Köpte batteri där till min bmw. De har de flesta storlekar och styrkor till bra pris :)

Link to comment
Share on other sites

Såja. Då har man köpt ett nytt batteri och installerat det i bilen.

Imorgon tas kärran i trafik, detta har man längtat länge efter. :)

På torsdag skall det installeras ett CAI och en SCTx4 tuner.

Känns som att påsken kommer bli himla intressant...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...