Jump to content

Vridmoment på 289?


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Du kan faktiskt räkna ut det.

Hästkraft och moment hänger i hop.

För att räkna skulle du ändå behöva en effektkurva.

Men så här ser det iallafall ut..............

Horsepower= (Torque * RPM)/5252

Eller

Torque= (Horsepower* 5252)/RPM

För att översätta till svenska Nm så multiplicerar du med 1,36

Det här är gamla regler som Mr James Watt hitta på för typ 200år sedan så ingen vill nog arrgumentera mot hans gammla regler! ;)

Intressant för alla att veta är att en hästkraftskurva och en momentkurva alltid skär varandra vid 5252RPM

Ser någon en kurva som inte gör det så är det ett fejkat diagram.

Genom denna formel så ser man det att vid 5252 RPM så har ALLTID Hästrkraft och Moment samma värde

Link to comment
Share on other sites

Jo, den första sidan har jag sett i all hast men inte den andra. Jag var tvungen att kolla på Edelbrocks exempel

så att diagrammet för min motor inte var fejkat...men linjerna korsas vid 5252 RPM... :wink:

Men det gäller ju för MrTurbo att få tag i de värden som 289:ans kam har, då först vet han väl vilket vrid han får vid det varvtal som ger 200 HP?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jo, den första sidan har jag sett i all hast men inte den andra. Jag var tvungen att kolla på Edelbrocks exempel

så att diagrammet för min motor inte var fejkat...men linjerna korsas vid 5252 RPM... :wink:

Men det gäller ju för MrTurbo att få tag i de värden som 289:ans kam har, då först vet han väl vilket vrid han får vid det varvtal som ger 200 HP?

Hej har en liten nyfiken fråga till dig om du nu vet iofs. Har själv tänkt att investera i en sådan motor snart då jag jobbat ihop dessa pengar. Min lilla nyfikna fundering är om 400hk som din motor är kapabel att ge, är de när det sitter ett redigt bra avgassytem på med hedders och så eller va har dom haft för system på motorn när dom mätt upp den tro?Kanske bara rörstump? För tycker ju att det borde spela lite roll vilket system och även vilken temperatur på luft motorn suger in och så när dom matar ut 400hk :/ ? Alltså vet du va dom haft på motorn när dom mätt ? Frågar av ren nyfikenhet då 400hk inte borde vara så exakt?

Link to comment
Share on other sites

Hej Sniffer!

Jag vet inte de exakta förutsättningarna när de mäter upp motorerna. Eftersom jag har

en annan kam och inte Edelbrocks så är effekten angiven till 405 HP.

Men ta gärna kontakt med www.fordcobraengines.com så berättar de mer. De är trevliga och svarar på dina frågor.

Men det är klart att 405 HP i motorn är bra men det som kommer ut på bakhjulen är ju ändå det viktigaste.

För min del gör det att jag tyvärr inte har det drag i Mussen som jag vill pga. 3:00 bakaxel. Så ett råd är att tänka på hela drivlinan.

Link to comment
Share on other sites

Mr Turbo: Har du hittat vridmomentsuppgifter ännu? Annars kommer det här:

289-2V (C-code) 1965-67, 282 lbs-ft (ungefär 383 Nm) vid 2400 varv. 1968 års C-code uppges till 288 lbs-ft (ungefär 391 Nm) vid 2600 varv.

Uppgifterna är enligt SAE-norm (utan några effektslukande tillbehör på motorn) som var brukligt när dessa bilar var nya.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...