kallebaah CMC 653 September 23, 2004 Report September 23, 2004 Hej alla mustangvänner...!! jag undrar om det är nån som kan säga vilket årtal det är på denna C4 lådan : C9ZPCD10B. Lådan behöver renoveras, men jag klurar på om den kommer att hålla...motorn ger +350 hästar å så är man ju lite gasglad...=)) Har hört at senare C4 lådor typ från mitten av sjuttiotalet ska hålla bättre, stämmer det..? är det värt att renovera eller ska jag söka efter en annan låda?? väldigt tacksam för svar...denna huvudbry äter upp mig..=(Mvh Kalle Citera
Gäst September 25, 2004 Report September 25, 2004 Byt till en 70+ låda69 är lite klenJu senare desto bättre.Nackdel med en senare låda är att du måste byta både startkrans och blockplattan.De flesta är den större 164kugg och du har troligen 157kugg.Converter måste du också byta då den har en annan hålbild men det måste du ju ändå göra när du trimmarMen det är den rätta lådan att ha vid hög effekt.Överväg köpa en färdig från USA. JEGS,Summit, B&M, TCI eller Art Caar som exempel Citera
kallebaah CMC 653 September 26, 2004 Author Report September 26, 2004 tack så mycket för ditt svar....så lådan är alltså från 69...jag pratade med automatservice i eskilstuna...minns inte vad han heter...men han sade att det inte är några problem med att det inte ska hålla för 350+ hp. så jag är beredd att prova..Jag blir lite villrådig för alla säger lite olika,själv är jag inte så grym på bilar... Tack för ditt svar, du verkar väldigt kunnig Citera
Gäst September 26, 2004 Report September 26, 2004 Du menar Arvid förstås! Jodå vi känner varandra och hälsa från mig ifall du får han att fixa din låda!Han säger jämt att han ska lägga av med lådor men kör ju forfarande vad jag sett.Nu sitter han ändå helst bakom disken och säljer delar åt Hansen Racing.Din låda håller säkert för 350Hk med små förbättringar men C4 före 1970 är klenare och har en del svaga punkter som gör den lite osäker.Men du skrev 350+ så jag vet inte vad du tänkt dig längre fram?Har du dessutom tänk använda bilen med slicks och köra på strippen så är den ingen trygg låda.Då krävs ganska stora ingrepp vilket gör en 70+ låda mycket enklareMen har du bara tänkt "ha kul" med din bil så tycker jag du kan använda din nuvarande C4!------------------------------------------------------------------------En del av de stora skillnaderna på -69 och 70+ är........Ingående axel är tunnare. Det finns 24 & 26 splines. 26 är den man ska ha. Kolla skillnaden nedanHela huset är av en annan tunnare modell. Mindre material.Turbinkåporna har annan infästning och även där klenare gods.Turbinkåpa på -69 delar infästning med oljepumpen vilket inte är så stabilt.En annan sak du kan kolla på din C4 är vilket servo den har. Servon är den som håller en del i lådan som gör att bilen rör sig framåt.Med hög effekt på motorn så måste denna servo göras starkare. Citera
kallebaah CMC 653 September 26, 2004 Author Report September 26, 2004 Ja just det..!! Arvid var det ju...jo, han sa att han inte håller på så mkt med lådor, men att han kan ta en om det inte är nån tidspress, han kanske har svårt att slita sig Bilen står på Mobima i örebro,det är dom som ska renovera lådan. Så jag hoppas allt går bra. Bilen används inte på strippen, även om det vore jäkligt kul att testa nån gång.. det är mest lite buskörningar runt i stan..=) men jag tycker om att lägga lakrits så det måste det ju hålla för..! Några planer på å trimma finns inte just nu, men det här var min första säsång så vem vet..nån gång, men då tar jag det problemet då.... har du nån aning om vad det skulle kosta å köpa en färdig lda från det jättestora landet som du talade om..? Citera
Gäst September 26, 2004 Report September 26, 2004 På JEGS kostar en TCI byggd låda för 450Hk ca $740 sen tillkommer frakt,moms & tullDen lådan är samma som du nu har så du kan använda turbinkåpan som inte ingårJag skulle gissa du har den hemma för 10-11.000En renovering hemma kostar på firma minst 5000 men då är det inget extra gjort.Tillkommer gör extra material och shiftkit så då är det samma pris kanske?Be om en offert om du vill ha den förstärkt så kan du jämföra.Vill du ha roligt i gathörnen så måste du räkna med en bättre turbin också.Annars blir det ingen förändring och lite borkastat tid och möda.+3500kr för en sådan.TCI har lämpliga för mild trimmningTCI Breakaway Torque Converter 890-451000 66-69 C-4 with 10.5'' bolt circle, 24-Spline, dipstick in transmission case $265.99 Följande skriver TCI om sina växellådorThe Street Fighter is ideal for vehicles that are powered by engines producing up to 450 horsepower, without superchargers. Equipped with a TCI manual/automatic valve body, it allows you to manually shift the vehicle into each gear, or remains fully automatic by placing it in the drive position. Street Fighter Transmission features: special TCI high gear clutches and bands, an improved lubrication system, painted trans pan, increased thrust capacity, more torque capacity with less slippage, special heat treated sprag and sprag races, as well as being TCI factory blueprinted, inspected and dyno tested. Citera
kallebaah CMC 653 September 27, 2004 Author Report September 27, 2004 Ajajaj...varför pratade jag inte med dig tidigare..? renoveringen av lådan kommer att kosta lika mkt som att köpa en ny...visst, då är allt bytt, turbinen är renoverad även den, men ändå..nåja...man lär ju utav sina misstag. Trodde att en färdig låda var betydligt dyrare.. Tack för bilderna förresten! Citera
Gäst September 27, 2004 Report September 27, 2004 Ajajaj...varför pratade jag inte med dig tidigare..? renoveringen av lådan kommer att kosta lika mkt som att köpa en ny...visst, då är allt bytt, turbinen är renoverad även den, men ändå..nåja...man lär ju utav sina misstag. Trodde att en färdig låda var betydligt dyrare.. Tack för bilderna förresten!Det blir säkert bra ändå!Något misstag behöver det inte bli.Kan lugna dig med att det faktiskt är bättre att renovera en turbin än att köpa en från TCI eller B&MBåde TCI och B&M är för visso rätt bra men jag har hört flera ras med deras convertrar.Kvalite'n är inte helt 100% men har man tur så funkar det fint. Lite Bingo Lotto över det hela har jag fått känslan av.Man får ingen riktigt bra turbin under 5000kr. Fina Turbiner är alltid precition och materialkvalite' som betyder något och det finns helt enkelt inte för en billig penning. Att renovera sin orginal turbin i Sverige blir alltid mycket bra!NVB i Spånga gör sådantÄven fina turbiner från USA kostar jäkligt mycket.En "billet" turbin till en C6 kostar exempelvist över 12.000 i USA men det är en jäkla skillnad i "hugget" på dessa turbiner.Men får inte glömma till "VAD" man ska ha det hela för.Det är "overkill" att ösa in stålar på prylar man varken tänker tävla eller köra särskillt mycket med.IKEA nivån duger helt enkelt till 99% Citera
KimX October 5, 2004 Report October 5, 2004 Hej hej... jag vill gärna höra mer funderar på en C4a i min Mustang -94a (det är en kille som kontaktat mig å vill göra iordning en låda till mig i vinter) Plocka bort automatiken lägga i kevlar band etc. Är det någon som gjort detta? Transbrake? Helst ska den palla runt 5-600hpNågon som vet vad det kan kosta? Vad ska man satsa på för turbin? Ska köra lite stripp men ändå ochså lite gata.Lite länkar vore inte fel heller. Citera
Gäst October 5, 2004 Report October 5, 2004 Hej hej... jag vill gärna höra mer funderar på en C4a i min Mustang -94a (det är en kille som kontaktat mig å vill göra iordning en låda till mig i vinter) Plocka bort automatiken lägga i kevlar band etc. Är det någon som gjort detta? Transbrake? Helst ska den palla runt 5-600hpNågon som vet vad det kan kosta? Vad ska man satsa på för turbin? Ska köra lite stripp men ändå ochså lite gata.Lite länkar vore inte fel heller.Kevlarband är brukligt på C4 i det effektuttaget och oftast lägger man in extra lameller mm.mmMen bara byta band och transbrake räcker inte för den effekten.C4 har för lite material som stoppar för kraften och måste uppgraderasBörjar man med "transbrake" så är det läge för att byta hela styrhuset för att få bästa resultat.Nodulär ingående axel måste du ha. Bara att köpa! Trummorma och planeterna är svaga i C4 och man köper nya från USA.Planer i helt stål är att rekommendera. Orginal har aluminium.Bara att köpa! Man bör även bygga om lådan med "roller" brickor då orginal gärna kan mosas sönder. Bara att köpa! Turbinen är enbart beroende på din motors prestanda,bakaxel och vikt på bilen.Men minst 2500rpm upp till 3000rpm är relativt brukligt för att bilen ska funka bra på gatan.Skulle tippa på minst 20-25.000kr för en bra låda.Allt annat är bara "packninsbyteslådor" Som sagt så drar det gärna iväg att hålla på med C4 på bilar över 5-600HkKöpa en färdig från USA är bästa och billigast. Bara att köpa! Du har ju annars en bra AODE i din bil! Varför inte bygga om den?Förvisso är allt till AODE dyrt och ganska mycket måste bytas men det är lättast arbetsmässigt och dessutom har du ju en extra växel där.Jag skulle lägga flis på den iallfall! En mycket bra låda!Det finns många firmor som håller på med lådorArtcarr är en av dom som har mest och bäst "hårdvara" för att stärka upp lådorkolla och läs!http://www.artcarr.com/ Citera
KimX October 5, 2004 Report October 5, 2004 Hej å tack för snabbt svar kollade på Jegs nu http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... rmenbr=361Competition transmission ska ju tåla 750hp enligt dom för 1260$ skulle den kunna vara nått å ha?Vad behöver man köpa till den mer? (är väldigt ny i form av mecka bil men vill göra det själv är ju sååååååååååå kul)Ps. har manuell i bilen nu... T5 så antar att det blir lite mer jobb om man ska gå över till AODE me... även om det vore bekvämt kanske?! Citera
Gäst October 5, 2004 Report October 5, 2004 Exakt där har du ju en sådan låda!Där har dom bytt styrhuset men till helt manuellt!D.v.s du får rycka i kryckan som på en manuell låda.Även brickorna verkar vara bytta men mer står inte om lådorna.Kolla mer på tillverkarens hemsida. PA racing vet jag inget omTänk på att när jänkare skryter med att deras grejer håller för si & så mycket effekt så betyder inte det att den är "skottsäker"När man åker på race i USA så har man oftast ett helt gäng med lådor som man kör med.En låda kanske håller 20 repor och sen byter man!Oftast är det bättre att vända sig direkt till en Automatlådebyggare och tala om hur man ska använda bilen så gör dom det som behövs.Låda på postorder känns inte så bra när man tänkt ha så mycket effekt i motorn! Alltså rota lite mer i vad dom har gjort med lådan! Citera
Gäst October 5, 2004 Report October 5, 2004 Aha du har T5! Ok då är det lättare med C4 !Såg att du kan köpa direkt från PA Racing ifall du vill?http://www.performanceautomatic.com/Verkar ha ett fint utbudDessutom spar du $600! Jag skulle ändå rekommendera att du ber dom ge dig en offert på en låda för ditt ändamål.Ta gärna med Automatiskt ventilhus för jag lovar att du tröttnar på ett manuellt ventilhus om du kör bilen mycket till vardags? Citera
kallebaah CMC 653 October 24, 2004 Author Report October 24, 2004 Jag är så lycklig !! hämtade mussen i fredags..nyrenoverad låda med shift kit, bilen vart å gå som en raket! det vart en riktigt rolig åkbil å det är ju det man vill ha...Så till frågan..behövs det nån separat oljekylare.? Det sitter förvisso en big block kylare framför min windsor, men räcker det..? Citera
Gäst October 25, 2004 Report October 25, 2004 Jag är så lycklig !! hämtade mussen i fredags..nyrenoverad låda med shift kit, bilen vart å gå som en raket! det vart en riktigt rolig åkbil å det är ju det man vill ha...Så till frågan..behövs det nån separat oljekylare.? Det sitter förvisso en big block kylare framför min windsor, men räcker det..?Grattis!!Ja du bör installera en extra oljekylare.Orginalkylaren är skrattretande om man skär upp den och kollar.I princip går ett rör bara in i kylaren och sen ut igen.Kylningen av oljan är minimal. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.