pools May 30, 2015 Report May 30, 2015 Hej!Jag har fått nåt konstigt missljud i min motor. En 390. Det kommer bara efter motorn blivit riktigt varm.Det låter precis som om det vore ett avgasläckage från grenrörspackningen. (Det ljudet känner jag igen)Jag trodde först att packningen hade gått, eller att ett tändstift skallrat loss. Men det är det inte. Jag måsteköra rätt länge innan ljudet kommer. Om jag då ger gas knackar den. Om jag då stannar och står stillaett par minuter och sen startar igen är ljudet borta. Efter ett litet tag kommer det igen. Jag hade kört idag5 mil innan det började.Någon med någon idé?På fredag är det balkörning och då måste problemet vara löst.Mvh.P-O Citera
Tbird May 30, 2015 Report May 30, 2015 Knackande?? kan det vara lyftare som låter lite?Lättast är att byta olja.I min Lincoln -68 fick jag byta olja rätt ofta pga. knackande ventillyftare. Citera
pools May 31, 2015 Author Report May 31, 2015 Det var bara 200 mil sedan jag bytte olja. Så ofta ska man väl inte behöva byta. Det har ju aldriglåtit så tidigare även om oljebytena varit mindre ofta.Mvh.P-O Citera
pools June 2, 2015 Author Report June 2, 2015 Jag pratade med en kompis som har haft bensinmack och gummiverkstad tidigare. Han troddeockså att det var en lyftare. Han förklarade att om oljan blivit överhettad någon gång, kan enmultigradeolja förlora sin tjocklek om "förtjockningsstavarna" gått sönder. Jag bytte olja ochljudet försvann. Inte för att jag överhettat nån gång, men hur som helst blev det tyst.Man kanske skulle ha en singelolja eftersom man bara kör på sommaren. Men jag köper oljai 20-litersdunk som jag kan ha i alla tre bilarna.Mvh.P-O Citera
NackaBosse June 3, 2015 Report June 3, 2015 Hej P-O!Jag kör på Wolf's Head SuperDuty mineralolja 20W/50. Funkar perfekt i våra gamla järnspisar. Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 6, 2015 Report June 6, 2015 Hej. Det finns massor av olje märken men ofta tagna från samma raff, 15-40 , 20-50 är att föredrapå gamla motorer som har stor toleranser. Renoverade maskiner kan gå på tunnare oljor ett tag,en mkt sliten men fungerande motor som inte körs hårt kan man ha singel grad olja. Jag har provat att köra på många olje tjocklekar men det har nästan alltid hamnat på 20-50 och dåäven på garagerenoverade motorer. Jag vet att det kanske låter dumt, men jag har nästan alltid också tillsatt STP oil treatment för att få bättre smörjning i cylindrar.Men huvudsaken är att POs motor nu är tyst o snäll. Citera
CMC-49 June 7, 2015 Report June 7, 2015 20/50 mineral som jag sa för 15 år sen Biltema har :-) Jag pratade med en kompis som har haft bensinmack och gummiverkstad tidigare. Han troddeockså att det var en lyftare. Han förklarade att om oljan blivit överhettad någon gång, kan enmultigradeolja förlora sin tjocklek om "förtjockningsstavarna" gått sönder. Jag bytte olja ochljudet försvann. Inte för att jag överhettat nån gång, men hur som helst blev det tyst.Man kanske skulle ha en singelolja eftersom man bara kör på sommaren. Men jag köper oljai 20-litersdunk som jag kan ha i alla tre bilarna.Mvh.P-O Citera
NackaBosse June 7, 2015 Report June 7, 2015 Visste inte att Biltema har denna olja. Tack för tipset. Citera
Recommended Posts