Jump to content

Missljud i en 390


pools

Recommended Posts

Hej!

Jag har fått nåt konstigt missljud i min motor. En 390. Det kommer bara efter motorn blivit riktigt varm.

Det låter precis som om det vore ett avgasläckage från grenrörspackningen. (Det ljudet känner jag igen)

Jag trodde först att packningen hade gått, eller att ett tändstift skallrat loss. Men det är det inte. Jag måste

köra rätt länge innan ljudet kommer. Om jag då ger gas knackar den. Om jag då stannar och står stilla

ett par minuter och sen startar igen är ljudet borta. Efter ett litet tag kommer det igen. Jag hade kört idag

5 mil innan det började.

Någon med någon idé?

På fredag är det balkörning och då måste problemet vara löst.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Det var bara 200 mil sedan jag bytte olja. Så ofta ska man väl inte behöva byta. Det har ju aldrig

låtit så tidigare även om oljebytena varit mindre ofta.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med en kompis som har haft bensinmack och gummiverkstad tidigare. Han trodde

också att det var en lyftare. Han förklarade att om oljan blivit överhettad någon gång, kan en

multigradeolja förlora sin tjocklek om "förtjockningsstavarna" gått sönder. Jag bytte olja och

ljudet försvann. Inte för att jag överhettat nån gång, men hur som helst blev det tyst.

Man kanske skulle ha en singelolja eftersom man bara kör på sommaren. Men jag köper olja

i 20-litersdunk som jag kan ha i alla tre bilarna.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hej. Det finns massor av olje märken men ofta tagna från samma raff, 15-40 , 20-50 är att föredra

på gamla motorer som har stor toleranser. Renoverade maskiner kan gå på tunnare oljor ett tag,

en mkt sliten men fungerande motor som inte körs hårt kan man ha singel grad olja. Jag har

provat att köra på många olje tjocklekar men det har nästan alltid hamnat på 20-50 och då

även på garagerenoverade motorer. Jag vet att det kanske låter dumt, men jag har nästan alltid

också tillsatt STP oil treatment för att få bättre smörjning i cylindrar.

Men huvudsaken är att POs motor nu är tyst o snäll.

Link to comment
Share on other sites

20/50 mineral som jag sa för 15 år sen Biltema har :-)

Jag pratade med en kompis som har haft bensinmack och gummiverkstad tidigare. Han trodde

också att det var en lyftare. Han förklarade att om oljan blivit överhettad någon gång, kan en

multigradeolja förlora sin tjocklek om "förtjockningsstavarna" gått sönder. Jag bytte olja och

ljudet försvann. Inte för att jag överhettat nån gång, men hur som helst blev det tyst.

Man kanske skulle ha en singelolja eftersom man bara kör på sommaren. Men jag köper olja

i 20-litersdunk som jag kan ha i alla tre bilarna.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...