Jump to content

Kardanaxel


Greven 1

Recommended Posts

Har nu tröttnat på vibrerande kardanaxel. Enligt Svea kardan - som är mest erfaren och kunnig i detta land - är Mustangens kardan en kopia av en misslyckat konstruktion från BMW som man på Ford kopierade. Att rikta och balansera denna axel kostar 4000:- och då kan de ändå icke garantera, att den blir korrekt eftersom förutsättningarna är så usla.

Jag kommer därför, att köpa en i aluminium från USA en s.k. one piece. Jag skulle uppskatta- om någon inom klubben som har erfarenhet av detta problem- kan tipsa mig om av vem man skall köpa denna. Det gäller att det blir "rätt" då Svea kardan informerade mig om, att om kardanen icke är korrekt så finns det ingen i Sverige som kan rikta och balansera en kardan av aluminium. Att reklamera en kardan- köpt i USA- känns icke tilltalande:(

Link to comment
Share on other sites

Hot Rod tog upp detta problem i 2014-10. Står 1014.

De kom fram till att Inland Empire 4" kardan fixade problemet, för $795.

Sök på Hot Rod Ondrea Hanson 08 Mustang road racer fix.

Kanske det finns på nätet, om inte denna artikel finns så kan jag skicka en pdf. om några veckor (tjänste resa).

Link to comment
Share on other sites

Tack för informationen! Den är värdefull för mig.

Sökte på nätet, men hittade tyvärr icke artikeln. Skulle uppskatta en pdf. när Du har tid och möjlighet.

Hittade däremot företaget i USA som tillverkar axeln. Avvaktar med köp till jag läst artikeln.

Link to comment
Share on other sites

Logga in på cjponyparts.com Jag har köpt en del hos detta företag -vid flera tillfällen- och det fungerar perfekt.

Gällande kardanaxel, kommer Du upptäcka att det finns två typer med en liten prisskillnad om några hundralappar. Jag läste länge, innan jag upptäckte skillnaden. Den ena är 3,5 tum och den andre 4 tum. I övrigt är de exakt likvärdiga. Jag valde den något dyrare på 3.5 tum. Mindre massa som skall "snurra igång" Nättare med mjukare och tystare gång. Värt några extra hundralappar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...