Jörgen66 June 20, 2015 Report Share June 20, 2015 Har ett fjädrande lock på fördelaren som kallas "Ojler 12135" i shop manualen, men jag hittar inte vad jag ska ha för smörja eller hur ofta det ska smörjas. Förmodar att ska vara motorolja, är det någon som vet?Det är en -66 med förmodligen original fördelare.... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew June 21, 2015 Report Share June 21, 2015 HejVanlig motorolja. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen66 June 21, 2015 Author Report Share June 21, 2015 Fint. Någon som vet hur ofta och hur mycket som ska i. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew June 21, 2015 Report Share June 21, 2015 Står inte det i workshopmanualen annars ta två droppar vid varje oljebyte. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen66 June 21, 2015 Author Report Share June 21, 2015 Jag har letat men inte lyckats hitta några uppgifter på smörjning av fördelaren. Tills jag gör det följer jag ditt råd. Tackar Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse June 22, 2015 Report Share June 22, 2015 Jag har Haynes Repair Manual och där står följande:Smörjning av fördelaren skall göras efter 1000 mil eller var sjätte månad. Även kontrollvikterna skall smörjas. Lyft av fördelarlocket och och ta bort rotorn. Droppa två droppar motorolja på filtskivan intill axeln. Ett par droppar olja i hålen i kontaktplattan smörjer kontrollvikterna. Torka bort eventuellt spill. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew June 22, 2015 Report Share June 22, 2015 Bosse om du tittar på hans bild så ser du en liten lucka det är detta han frågar om.Det du beskriver är så man gör om man inte har smörjhål som just denna fördelare har.MvhAndrew Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse June 22, 2015 Report Share June 22, 2015 Har man ett smörjhål skall man naturligtvis smörja där. Har man det inte, som jag har, smörjer man filtskivan. Mitt svar var avsett att hjälpa även dem, som inte har smörjhål på sin fördelare om dom tittar på denna tråd. Viktigt är att inte smörja för mycket. Ett par droppar räcker. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen66 June 22, 2015 Author Report Share June 22, 2015 Fina beskrivningar allihop, bra info om kontrollvikterna hade inte en tanke på dom. Glöm inte Ulva träffen i uppsala Tisdag 23/6, för dom som har möjlighet att komma.mvh Jörgen Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts