October 4, 200420 yr comment_9830 Undrar om någon har erfarenhet av vart gränsen går för att byta stötstängerna och slipa ner insuget om topplocken är planade. Har skruvat isär en 351 cleveland med vatten i de båda bakre cylindrarna. Har hittat märkning på topparnas undersida 0,20, Vilket gör att jag drar slutsatsen att de är planade 0.20"Har läst i lite olika böcker och funnit fakta att vid planing över 0.20" så rekommenderas insugsslipning samt stötstångsbyte. I en annan bok står det rekommonedation att vid planing 0,20" så ska insuget slipas 0,28" i botten samt 0,20" på insugsytorna. Problemet är att jag tror att det behöver planas ytterliggare för att motorn ska bli tät, det är gropigt mellan vattenkanaler och cylindrar, (extremt lite men ojämnheter finns). Eller finns det några speicalpackningar som tätar bättre. Kom med tips
October 4, 200420 yr comment_9845 Hej!Mina -72 4V open chamber ska visst vara planade 1,5 mm och jag har inte bytt några stötstänger. Därimot var jag tvungen att fräsa sidorna på insuget (Edelbrock Torker) och för säkerhets skull monterade jag extra packningar på insugssidan.Jag tror också att jag slipade upp några bulthål i insuget så att det linade med de gängade hålen i topparna men det kan ju ha berott på dålig passning på insuget.