Jump to content

Recommended Posts

Hej

har en -06 V8 cab, ochhar lite funderingar om vinterförvaring.

har läst att om man tar bort batteri över vinter så behöver man låta motor gå på tomgång i 5 min utan belastning, sen 5 min med AC.

men har även läst att man inte behöver göra det,

vad är korrekt?

chrille

Jag har hört att boxen tappar minnet om man har batteriet bortkopplat tex över vintern .

Då måste boxen proggas om .

Jag kör på underhållsladdning ( med en C-tex laddare)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Datorn tappar inte inställningskoderna. Behöver aldrig programeras om för att den inte har batteri spänning.

Däremot tappar den justeringarna som görs hela tiden när bilen körs (adaptiv justering).

Detta är inget problem, det är bara att köra så görs justeringar automatiskt.

Brukar oftast vara lite orolig tomgång innan den adaptiva regleringen har ställt in sig för vad motorn behöver.

Min bil har förvarats i kallgarage under några skånska vintermånader. Har plockat ur batteriet och förvarat det separat i varmgarage. Har inte haft några problem över huvud taget.

Icke ! Det enda som sker är att km-räknaren ställer om sig till miles, enkelt att ställa om med Setup-knappen. Har själv haft Cetec-laddare tidigare men dom senaste vintrarna har jag bara kopplat bort batteriet. Är batteriet friskt så kan det stå i åtskilliga minusgrader under vintern

Jag har hört att boxen tappar minnet om man har batteriet bortkopplat tex över vintern .

Då måste boxen proggas om .

Jag kör på underhållsladdning ( med en C-tex laddare)

Skickat från min iPhone med Tapatalk