Jump to content

Köpa mustang 2005-2009. Köpråd! (Första bilen)


tangurin

Recommended Posts

Hej!

Jag har kollat på bilar från camaro till corvette men jag slutade där jag började. Mustang.

Det är min första bil så jag vill inte lägga för mycket pengar på den utan det är jag är ute efter är en:

V8 ca 300 hk - ca 400 hk (helst 400 såklart men inget jag förväntar mig av min budget).

2005 - 2009, jag kollar framförallt på 2005:or då de kostar minst.

Jag har hittat en del, även en del som ligger endast runt 5000 mil men jag vet inte vart jag ska dra gränsen för jag vill verkligen inte köpa en bil som inte håller pga den har varit med lite för länge.

Sedan undrar jag om jag bör köpa från företag för att få garantin, vet att AutoClassica i Ystad har ett års garanti på ALLT, just dem orden sa han till mig i telefon.

Vad bör jag tänka på när jag kollar på dessa Mustanger, vad bör jag fråga säljaren?

Här är några bilar jag har frågor om ifall det är ett värdelöst köp eller om ändå kan vara bra. Jag tänker lite angående att någon kanske är trimmad, gått för långt och så:

  1. http://www.blocket.se/alvsborg/Mustang_gt_eleanor_byggd_60568812.htm?ca=23_8&w=3 Är denna trimmad, är det dåligt för hållbarheten?
  2. http://www.blocket.se/jamtland/Mustang_v8_61379882.htm?ca=23_8&w=3 Har denna gått för långt?
  3. http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_Mustang_GT_61235473.htm?ca=23_8&w=3 Har denna gått för långt
  4. http://www.blocket.se/jamtland/Ford_Mustang_GT_V8_300HK_60578816.htm?ca=23_8&w=3Denna verkar bra, eller?
  5. http://www.blocket.se/uppsala/Ford_Mustang_GT_V8_4_6_60996855.htm?ca=23_8&w=3 Har denna gått för långt?

Det vore väldigt snällt om ni kunde hjälpa mig med detta så att jag får en lite bättre överblick och förståelse över bilarna och dess värde.

Det skiljer så mycket i pris på bilarna men ändå tycker jag att de flesta bilarna verkar inneha samma hårdvara men en annan färg på bilen, samt milantalet kan skilja minimalt på vissa.

4:an i listan till exempel. Den är rätt lågt prissatt för sitt miltal och årtal, den skiljer sig stort jämfört med de andra.

Tack på förhand

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skulle vara roligt att höra hur no 1 har fått 400 HK utan överladdning . Det tror jag inte på.

CMC 5041

Det stod ju i annonsen. Predator Box. Själv skulle jag ställa in den på 700hk och 0,4 L/mil ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har du kollat upp så du är ok med skatten och försäkring som dessa kostar? Samt att de dricker en del, men det vet du kanske om :) Ca 1,3-1,4 blandad.

Det är jätteviktigt att kolla upp bilen man tänker köpa via carfax. Så får man reda på historik osv. Om den t ex varit krockad och lagad eller stulen. Vanligt att många krockade bilar från usa lagas i öststaterna och exporteras till sverige sen tyvärr. Många vattenskade bilar likaså.

Två bilfirmor du ska passa dig för är Auto Classica (Kan snacka och skulle troligen kunna sälja sin egen morsa till vem som helst) och Antfolks Bil (Säljer många lagade mustanger). Auto Classica är duktiga på att snacka och det kan låta bra i telefon. Men i själva verket så kan bilen vara skit när man kommer dit tyvärr. Sök på google så kommer du få fram lite historier.

Den första annonsen du länkade till är skriven av nån mytoman tydligen. Man får inte 400hk med öppet filter och en tune. Alltså en ny programvara som man för över till bilens motorstyrning för att den ska gå bra med det öppna filtret som släpper in mer luft. Runt 320hk max är mer rimligt. Han påstår att den är pedantskött, men är inte ens motortvättad på försäljningsbilden.

Jag tycker inte det är farligt att köpa en som har gått runt 10 tusen mil, kanske mer. Det är helhetsintrycket som avgör. Hur den är skött och känns att köra. Samt om den har ren carfax. Det kan vara lurigt att hitta rätt bil då det finns mycket skräp till salu.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt bra svar jag får från er! Det tackar jag för!

Då undviker jag den med 400 hk, av den lilla kunskap jag har så kändes det inte rätt att mjukvarutrimma en 300 hk bil till 400 hk. samt bilden på motorn var inte så lockande.

Tommy: Köp en carfax på no 4,

Antar du att den har haft någon sort av skada pga att dess pris är lågt för så få mil och ändå en 2007:a?

Och som jag hör så är det ju givet att köpa en carfax på vilken bil det än gäller, så det är det första jag gör när jag valt en bil och fått kundkontakt och närmar mig köp.

Jag uppskattar ditt varnade om just bilfirmorna, jag sökte på auto classica och som du beskrev så verkade det inte fint som säljaren sa (Första jag lärde mig angående bilaffärer var väl att inte ta bilförsäljarna på orden) men man tror ju inte att det är så illa så att de verkligen skiter i allt som händer efter bilen har blivit såld.

----

Angående försäkringa, skatt och förbrukning.

Försäkringen har jag koll på och förbrukningen också.

Skatt har jag faktiskt inte mycket koll på alls, så jag är glad att du skrev med det.

Jag kollade lite snabbt på nr.2 av länkarna jag skickade:

2006 mustang

3572 kr per år i skatt, är det en rimlig siffra för vad det kan kosta?

Vad är det som avgör skatten? är en nyare modell dyrare skatta för?

---

Då kommer frågan, vad ska jag sikta på?

Jag har aldrig ägt en bil själv men jag vill verkligen detta. Det jobbiga är om min första bil blir något skräp och det jag vet nu hur jag ska undvika det är:

Carfax

Låg mil (runt 5000 mil är väl rätt säkert med tanke på slitage och liknande?).

Kolla bilen i sin helhet, hur motorutrymmet ser ut osv.

Hur kan jag ta reda på om kopplingen är sliten? växellådan?

Vad mer bör jag tänka på?

Jag uppskattar verkligen er hjälp och detta kanske är för mycket begärt men detta söker jag på:

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=ej+v6&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&mys=2005&mye=&ms=&me=18&cxpf=&cxpt=&c=&fu=&gb=&ca=23_8&is=1&l=0&md=th&sp=1&cp=&cb=11&cbl1=8

Då får jag:

max 9000 mil

Ej V6

2005 uppåt

Sorterat på billigaste

Det jag är ute efter är en bil med V8, som inte har gått för långt och som verkar vara ett bra köp.

Har någon tid över och kan rekommendera bilar på den "sök"länken som ligger runt 150 000?

Jag har kollat i månader nu och börjar äntligen närma sig ett köp nu när jag valt att kolla på bilar vid årtal 2005, men jag vet inte vad bör titta efter :/

Tack för er hjälp!

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Okej okej =)

Jag skrev till firman för den här mustangen:

http://www.blocket.se/vi/61102681.htm

Där jag frågade vad det var som ökade effekten med 100 hk.

svaret: "Det sitter "värre" kamaxlar på bilen och dator för programering medföljer, även finns original kvar. Mannen som äger bilen är besiktningschef på en bilbesiktning. "

Låter det rimligt?

Är det endast effekten som förändras eller är det även vridmomentet när det gäller byte av kamaxlar eller mjukvaru-uppdatering?

Link to comment
Share on other sites

Jo det håller jag väl egentligen med om!

Men jag tänkte hur han fick 400 hk genom att mappa om den, och bytte kamaxlar.

För om mappningen bara ger 15 hk, så måste ju bytet av kamaxlar ökat effekten med typ 80 hk

Link to comment
Share on other sites

Ja det tycker jag med, därför undrar jag om svaret jag fick:

"Det sitter "värre" kamaxlar på bilen och dator för programmering medföljer, även finns original kvar. Mannen som äger bilen är besiktningschef på en bilbesiktning."

stämmer.

Men det kan jag ju ändå omöjligt få reda på.

Detta är egentligen inte så relevant, det är bara något jag är nyfiken på. Hur man ökar någonting från 300 till 400 hk.

Jag får se om jag hittar någon mustang via söklänken jag skrev innan, det känns som det blir någon av dom vid 150 000, kan vara bra att börja i den prisklassen.

Det svåra är bara att veta varför man skulle välja den ena framför den andra :/

Link to comment
Share on other sites

Det är omöjligt 400hk i den. Krävs mkt mer modifieringar för det. T ex större spjällhus, headers, avgasysytem, insug, lättare remhjul med m.m. En riktigt hårt trimmad sugmotor kan komma upp i det. Den bilen ligger troligtvis på runt 340-350 med lite tur. Men finns många mytomaner och folk som gissar hej vilt i sina annonser. Finns det inte papper på det så ska man inte tro det :)

Såg nu att bilen var folierad mattsvart med. Man vet ju aldrig hur lacken är under eller hur snyggt gjort det är. Hade aldrig vågat köpa en bil som är folierad.

Link to comment
Share on other sites

Har suttit och läst igenom alla svaren och de olika frågorna. Precis som alla skriver så är det omöjligt med att få 400 pållar genom det som han beskriver.

Skulle jag köpt en mustang skulle jag absolut köpt en original, vilket jag gjorde. :-)

Sedan har jag endast bytt dämparna bak till ett FR500s, öppet filter och en SCTX4 box.

Sänkning är nästan ett tvång då dem är sjukt höga original. Det viktigaste av allt är carfaxen, glöm aldrig det.

För övrigt räcker de 305hk som är original. Har du som syfte att " glida " runt är en automatare att föredra. Skall du rajsa och köra på bana är det manuell som gäller. Att tänka på vid bankörning är att original bromsarna är sämre än sämst. Håller inte länge vid häftiga inbromsningar. Men dem gör sin funktion vid lugnare körning utan problem.

För övrigt har jag haft min i snart 2 år och köpte den helt original förutom att den var sänkt. Du skall se att när du väl köpt en så vill du hela tiden köpa nya grejer till den och hotta upp den.

Så det går inte enbart och räkna på vad den kostar i inköp, skatt, försäkring och bensin.

Lycka till med köpet och för övrigt är den grymt rolig att köra och drar många blickar till sig från alla. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nu har jag läst allt vad ni skrivit och försökt ta åt mig det när jag kollat bil.

Jag har både hört att det inte går samt att det går att få upp en 300 hk till 400hk genom att byta kamaxlarna och mappa den. så jag vet inte vad jag ska tro där längre haha.

Men i alla fall så har jag försökt fördjupa mig lite i den här bilen:

http://www.blocket.se/skaraborg/Mustang_GT__V8___endast_6900_mil_60643543.htm?ca=23_8&w=3

Här är några grejer jag gillar, och inte gillar samt saker jag inte vet som ni gärna får hjälpa mig med =)

Det jag gillar:

  • Själva "systemet inne i bilen" är byt till Alpine med touchscreen som verkar vara ett riktigt bra lyft. wireless - bluetooth och AUX, touchscreen, gör själva bilen lite mer modern i mitt tycke.
  • - Lethal Performance 05-2010 Mustang GT Power Pack with JLT Series 3 Cold Air Kit
    • Rätta mig om jag har fel, men kyler väl ner luften så att den komprimeras och mer luft får plats vid förbränningen i motorn, ger typ 30-40 hk mer?

    [*]Steeda 05-2010 Mustang GT Underdrive Pulley System

    • ​Det ska väl vara hjulen/axlarna som sitter vid motorn? ger 10 hk mer effekt (ingen större grej, men bra antar jag?)

    [*]BBK Mustang GT Twin 62MM Throttle Body. Anpassat med en "tune" från Lund Racing (usa) och ger ca 50 hk extra.

    [*]Växellådan är manuell pga bättre utväxling i bakaxeln än vad automaten hade då.

    • ​Stämmer detta?

    [*]Förutom ovanstående "förbättringar" har jag servat den med ny olja och filter varje vår (ca var 500:e mil). Däcken byttes förra året. I år har jag bytt ut båda handbromsvajrarna till en nyare variant från Ford. Dem gamla höll inte tätt och ville gärna kärva. Har även satt i ett nytt batteri i år.

    [*]Bilen har varit rostskyddad sen importen från Florida, så det finns ingen rost på den.

    [*]Bromsarna är uppgraderade med borrade och slitsade skivor och belägg från Hawk Performance.

    • Detta är väl en väldigt bra grej?

Det jag inte gillar:

  • Finns ett par mindre märken i lacken, repor under framspoilern, samt ett litet stenskott i framrutan (lagat), i övrigt mycket fräsch.
    • Det är ju tråkigt men jag har fundering på omlackering och i så fall känner jag inte att detta är ett problem för mig.

    [*]EU-ljus är inkopplade av en firma. Det var tidigare gjort privat som orsakade en kortslutning i en databox, kostade en slant att rätta till...

    • Det ska ju vara fixat men av okunskap så är man ju rädd att det händer något mer i framtiden?

    [*]Att allt på bilen förutom elfelet är fixat av honom själv, även servicar (oljebyten, filterbyten). Fick höra att när han fick den så gjordes inga servicebyten på dom i sverige eller något sådant så därför är det gjort själv.

    • Jag vet inte riktigt om det där, vet ni?

    [*] Det har gjorts en en del på bilen, men det behöver kanske inte vara negativt, ska man anta att han har gjort det bra själv?

Jag uppskattar om jag skulle kunna få svar på alla dessa frågor om ni kan!

Framförallt:

  • Servicar/underhållning och byten är gjorda själv
  • Är den värd priset?
  • Vad tycker ni om den i sin helhet?
  • Är uppgraderingarna bra?
  • Vad tror ni om kamaxlarna som jag skrev längst upp i inlägget?

Skriv allt ni kan och allt ni tycker =)

Tack så mycket!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...