Jump to content

går lite ryckigt


lmob

Recommended Posts

bilen går jämnt på tomgång men så fort man ger lite gas så rycker den, typ vibrerar( nästan som misständning) men ger man den fullt så går det bättre. men när man kört ca 4 mil så går den bättre....351w med autolite 2100. vill även dö om man legat på rull utför en backe och skall ge gas i gen då vill den dö, släpper gasen och ger igen då kommer den fint. startar hur lätt som helst. sökt lite kan det vara accpumpen i förgasaren. renovering kanske.....har HEI tändning..6 grader ställde vi tändningen på.

Link to comment
Share on other sites

inget med vaccumet, kollade det idag, skall kolla spalten på stiften i morrn...så den inte är för liten... men det hörs lite olika om man ger lite gas med öronen mellan avgasrören, missar på någon cylinder, ryker lite mer på den sidan vid start oxå....så det inte är en ventil som inte vill åka med. får göra ett riktigt komptest...provade bara med en enkel mätare..

Link to comment
Share on other sites

komptestet var ok. så 2 stift var bruna resten vita ofärgade... de var bruna på den sidan som misständer...det är nya stift men samma som innan. skall man byta fabrikat. vilka stift rekommenderas... så skall jag skifta runt tändkablarna så man tar 1 ans kabel och flyttar helt till 2 ans..typ.

Link to comment
Share on other sites

sökte lite här och de flesta svarat NGK, så jag får dom i morrn morgon...det satt i acdelco r85ts. så jag köpte likadana först, skulle motsvara allt annat....men nu åker dom ur efter 30 mil. rapport kommer...samma skit ändå. lite bättra när den är i arbetstemp... 2.an och 4.an vill inte vara med riktigt..måste vara något annat. hade loss ventilkåpan och ventilerna rörde sig som de skall, komptestet ok....kan den dra tjuvluft mellan insug och topp..

Link to comment
Share on other sites

ngk blev varken bättre eller sämre... misständer ändå. kollade idag står på tomgång ,hörs som den går hyffsat jämnt, tar bort 4:ans tändkabel...inget händer...märker ingen skillnad...men den ger en väldig gnista för tändkabeln ville gnista över lite här och där...blir snart tokig, säkert något enkelt. kan det vara något som ligger och stoppar i insuget. kollade med startgas runt överallt men ingen större varvökning några ställen...om det hade vart förgasaren(autolite 2100) så hade det väl vart 2 på andra sidan oxå som missar...så här ser stiften ut efter ett tag... post-9247-144839645955_thumb.jpg Hur mycket vågar man höja tändningen, nu är jag uppe på 10,5 11 grader och den går lite bättre...

Link to comment
Share on other sites

Har du tagit kompprov på den ,, tändningen kan du höja tills den går sämre, skit i lampa o ställ på känn, hade problem med en motor som ej gick rent hade nya champion eller ngk bytte till autolite sen gick den klockrent. prova att plugga alla vacum slangar utom den till fördelaren.

Link to comment
Share on other sites

4:ans tändstift är olje dränkt och 2:ans tändstift är på väg.

Inte tändstifts problem.

Som föregående, har du gjort kompressionsprov.

Sedan är det cylinder läckage prov som ska göras.

Det kan vara så enkelt att ventil skafts tätningar som har gett upp.

Då kommer oljan ner via ventil skaftet, som den inte ska göra.

Link to comment
Share on other sites

Kompprov ok. men detta var ett nytt hett tips som skall kollas upp. hur kan man kolla om dom är kassa, med rätt utrustning verkar det gå hyffsat lätt att byta.

4:ans tändstift är olje dränkt och 2:ans tändstift är på väg.

Inte tändstifts problem.

Som föregående, har du gjort kompressionsprov.

Sedan är det cylinder läckage prov som ska göras.

Det kan vara så enkelt att ventil skafts tätningar som har gett upp.

Då kommer oljan ner via ventil skaftet, som den inte ska göra.

Link to comment
Share on other sites

svart ryker det inte men lite mer åt det grå/blå hållet. och försvinner när den gått en stund. det är ej vatten, men det luktar som sagt lite olja om det hela...har raka rör så det är bara ena sidan det ryker på och det är ju den jag har problem med. kommer nog kanske närmare problemet...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag är ingen expert men svart brukar väl vara bränsle och blått olja. Så det låter lite som att du har olje läckage genom ventilstyrningarna. Rinner in cylindrarna när bilen stått stilla och förbränns när du startar upp.

Link to comment
Share on other sites

det är kanske bäst att köra en renovering av topparna i vintern, styrningarna kanske är slut oxå..... byta gummina verkar svårt att få någon som gör utan att ta av toppen..plockade bort luftfiltret och körde med startgas runt förgasarfoten, då ökade den lite, den åker av till veckan när packningarna kommer så får den en överhalning oxå...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

renoverade förgasaren, autolite 2100, den läckte igenom bensin och luft.. blev mkt bättre.. Men mellan 35 och 60 rycker/vibrerar den. vid jämn gas... för små eller för stora munstycken??? Vad är det original.. 351w autolite 2100 venturi 1.23. hittar ingen info om det

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu är vi vibrationerna på spåren....har bytat munstycken, Original 54, bytade till 57 gick bättre i med 60 och tändningen på 12 grader, så bra har den aldrig gått men inte helt bra...måste sitta en annan kam i... hur kan man få reda på vad för kam som sitter i..hur stora munstycken kan man sätta i...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...